Wednesday, July 20, 2016

~ tenanglah wahai hati yang gundah a.k.a hati aku ~


Assalamualaikum w.b.t
tq guyss yang masih sudi setia dengan entri entri dalam blog nih
huhuhu .. sekadar blog picisan yang menyemakkan sesawang enjin carian
hahhaa .. apa kah ?!!


Lama sangat rasanya tak update entri berbaur hati dan perasaan, kan???
hohoho .. oke ! Loya. Means .. tak la hati dan perasaan cintan cintun yang macam sehangat hangatnya asmara tuh

Tapi kali ini
Alhamdulillah. Aku diuji lagi. Kami semua diuji lagi.
Waktu macam ni, seriously ... Allah saja tempat nak bergantung. Masa macam ni, nak toleh kat orang cerita sana cerita sini, bukan mereka tempatnya untuk menenangkan hati.
Masalah, musibah .. semua itu datang daripada Allah. Dan kepada Allah jualah tempat kita memoohon pertolongan.

Pernah dulu sorang kawan sama sama LM
' nazura memang tak pernah ada masalah ea. Ceria je ! '
Alhamdulillah .. Allah bantu aku untuk berubah. Berubah yang macam mana ...?
Ya, daripada seorang manusia yang kusut kepala otaknya. Duk sibuk kan ooooraaaaanggggg je ! JAdi manusia yang super simple. 
Bila sorang akak bertanya :
' nazura boleh ignore semua cakap orang tu ! nazura berani nak direct..'
oooohhhhh my ! semua itu sangat sangat perlukan masa untuk practice over and over ! oke... over sangat ! Ia bukan kerja sahari dua. dia bukan kerja sekali dua. Ia memang kerja bertahun tahun.

Ya Allah ... 
KAlau kita semak semula, semua ujian ... semua musibah yang Allah bagi pasti ada sesuatu kebaikan yang tersembunyi. 
Allah datangkan orang orang yang menyakitkan. Sangat menyakitkan. Allah kirimkan manusia yang tah hape hape .. sangat tah hape hape sampai rasa 
" eeeuuuwwwww ... kau macam tak payah hidup kot. menyusahkan orang tak pernah bosan. penat tawuuuu nak layan benda bodoh ! ..'
tak nak layan macm mana kan ...? kejap kejap surat peguam sampai. ugut nak pergi court. adoiiii ... macam peguam satu dunia ni sorang je kan ..??? Ya, Allah tolong jugak. Bagi lagi jaln. Kalah kes dah. Dah kalah tu tak mau minta maaf plak menyemak kan diri dalam dunia orang lain. Rubbish !! EH .. tak puas hati lagi ! HAihhh .. sudahlah serabut dengan kerja, kerja kejar appoinment hospital, kejap kejap keluar sekolah. daripada dulu yang tak suka pergi hospital sampai rasa ... oke, ai suka pergi hospital. kena lah bina hati untuk suka, sebab memang hari ni dan akan datang akan kerja ulang alik hospital. duk hati bergundah gundah pasal umar anaqi .. lagi kau datang bawak benda bodooh macam tu. Benda yang kononnya kau nak buat sesuatu, tapi .. tak ada effect pape pun kat kami. What ???!!! Payah ni orang buat kerja tapi tak tahu undang-undang.
NAsib la semalam aku tak jeritkan budak yang super duper triple bising. Lama pulak aku pandang budak tu ! Kalau aku jerit kan diorang macam orang gile .. agak agak buruk tak ek ..??? Sudahlah muka tak berapa nak cantik. KAlau mira filzah ke mengamuk .. rasanya orang suka lagi kot nak tengok. wakakakaakaaaa .. jadi sampai habis kelas aku diammmmmmmmmm je, even kelas tuh macm nak runtuh dah. Tapi, kerja aku bagi .. siap pulak ! HAiiiiihhhhhhh

Tu lahhhh ... manusia kan ? Bila dah rasa berat sangat jiwa dan perasaan tuh .. baru nak cari Allah. Sape ??? MEngaku je ! Aku lah tu ! PAngggg !! Bek tampar je diri sendiri.  Cepat sangat lupa diri dengan pelbagai alasan. LAlu Allah uji lagi dan uji lagi. TApi, terima kasih Allah. Kalau Allah tak datang kan ujian demi ujian ... mungkin aku lah manusia yang cepat sangat hanyut dan tak tawu bersyukur tuh !  hmmm .. 

One day ! adik aku tanya :
' heh .. ngah, ko tak sedih pun. ape la ko nih ! '
daaaahhhhh .. takkan aku nak menangis 24 jam siang malam. aku kerja kot. ada tanggungjawab kat masyarakat ! ceeeehhhhhh ... ayat nak baik ! tapi betul laaaa .. sedih ! Ko gila tak sedih. Gila tak stresssssss .. setiap masa perlu control hati ni. gile tak penat. MEmang penat laaaaaa. Dalam duk fikir positive and negative side of the solution, kena mengadap kerja. Kerja mengadap budak. Sekarang ni lagi la duk menambah kerja ... kena manage customer plak. Cehhhh .. customer. Fine, customer NRBC. wakakakaa ... 
Jadi, aku ambil pendekatan paaaaaaaling mudah. Setiap apa pun, Allah dah tentukan untuk kita. Berusahalah. BErikhtiarlah. Dan bersedialah untuk takdir akan datang. Tang bersedialah untuk takdir akan datang tu yang boleh berjurai air mata macam air paip. Tapi, tiap kali begitu ... 
' Ya Allah sedang uji aku. Sabar nazura. Allah takkan beri sesuatu yang kauu tak mampu. In sha Allah .. Allah akan mudahkan. '
 So, for those yang dilanda ujian yang berat ..  Ya Allah, ada lagi orang lain yang menanggung berat nya ujian dunia ini. Semua itu ladang pahala yang nak dibawa ke akhirat.
Bagi aku, nak ceritakan betapa beratnya rasa kat hati ni .. macam malu sekejap. Sebab ada seorang kakak ni .. lahir anak normal, tapi lepas 2 bulan .. diagnose ada masalah dan sampai hari ini belum ada perubahan yang sangat positf. Tetap tidak seperti kanak kanak lain. Tapi dia boleh senyum dan ketawa. Dia boleh selesaikan kerja dengan baik. JAdi, apa lah sangat dengan apa yang aku lalui waktu dan ketika ini. Astaghfirullahadzim ...

That's why ..
Di waktu kita melalui waktu sukar .. jangan rasa kita sangat sukar. Jangan sangat nak rasa ... ' ohhhh my ! gelap sudah dunia aku ' hellllllloooooo .. ramai lagi manusia yang melalui hidup yang sangat payah. 
Pernah juga aku dapat complain .. ' nazura selalu mention, mengandung suami jauh. aku pun suami selalu outstation .. sama je lebih kurang keadaan kita ...' baik ! aku terima. aku diam je lahhhh. Tak pe .. itu pandangan masing-masing. TAk ada yang salah pun. Yang salah .. aku mention bukan aku nak membnding dengan orang lain. Aku cerita apa yang aku rasa time tuh. Dan apa yang aku pacak dalam blog nih semua adalah jalan untuk aku bangun dan bangkit semula.

Kenapa aku mention macam aku hebat sangat la kenkononnya pregnant sensorang ... suami tak de tiap hari. masa tu suami kat sabah kan. so, sepanjang pregnant yang 10 buln 3 hari tuh ... maknanya lebih kurang 10 bulan je suami balik ... dan lebih kurang 50-60 hari saja suami ada di sisi. Bih kurang tu je laaaa kiraaannya.  Jangan kata ..' eehhhhh .. tipu la !' aku tak la rigid gile nak g kira balik cuti sekolah pakai kalkulator ! Aku mention time pregnant aku, bila aku tak habis pantang .. atau masa hujung pantang. Sebab, masa dalam pantang, 2 minggu saja suami ada dan selebihnya uruskan sendiri. SENDIRI ! Dalam masa yang sendiri tu macam macam berlaku .. yang membuatkan aku cuma berpantang 2 minggu je. Selebih waktu sampai 44 hari seterusnya cuma pantang kat makan je, selain itu ... there's no pantang anymore. Sebab kalau pantang .. siapa nak bawak kereta ulang alik hospital bawak umar.?? Jadi, apa yang aku mention time pregnant tu .. itu lah motivasi aku. Kalau masa pregnant aku boleh lalui 10 bulan 3 hari sendiri, maka .. aku mesti boleh dan boleh untuk lalui fasa lepas bersalin yang lebih super duper gile ! Cuma kalau ada yang terasa aku nak meriak kan diri konkonon hebat sangat laaaaaa ... minta maaaaaaafffff banyak banyak yer. Semua tu tak lain ... cara aku motivasi kan diri sendiri, ! Meanssss ... macam aku bercakap dengan diri aku sendiri. So far, jangan lah pulak kata ' jahanam laaaa badan tak berpantang ...'. Penjagaan aku mungkin tak macam orang lain laaa. Orang lain berurut sampai habis pantang. Aku berurut dalam pantang 3 kali dan tiap bulan sampai anak umur 4 bulan dekat tempat urut.  Makanan untuk kuatkan balik rahim .. aku makan sampai anak umur setaun. Krim panas, memang sampai sekarang pun still guna .. bila orang kata 'gemuk la kau nanti bila tak pantang betul betul masa pantang' Alhamdulillah, aku buktikan, berat aku balik semula masa baru kawen. Bukan apa .. aku cuma nak bagitahu orang orang yang mulut ni macam macam ... perancangan Allah tu terbaik. Aku memang tak cukup berpantang, tapi aku sangat sangat yakin, Allah tolong aku !

So so so ... selagi namanya hidup, tak kan ada yang tak ada masalah
Jadi, positif laaaaa dalam terima masalah. Berusaha. BErikhtiarlah. Selebihnya tawakal kepada Allah.
Bagi mommy to be or yang baru sangat jadi mommy
Be alert to your child oke !
Sedikit saja perubahan pada baby, sila cepat cepat buat check up. Jangan dah terkulai baru nak menyesal. Kadang kita ni punya laaaaa malas and takut nak jumpa doktor ( macam doktor tu makan orang kan ) sampai setiap perubahan pada anak kita duk ' tak de apa tu' ' biasa laaaa tu ... budk nak beralih bulan memang cirit ' ' muntah susu tu sebab kenyang sangat ' 
ooohhhhh dear, sila pastikan statement statement tu semua tepat dan benar. 

MAkkkkkkk aihhh .. panjang dah. 
get up ! get up !!!!!! wake up nazura .. jom melangkah untuk masa seterusnya.
Wallahualam
wassalam 

 




No comments:

Post a Comment