Wednesday, March 31, 2010

~ carilah yang selayaknya...~

Siapa pun dalam dunia ni akan melalui saat – saat yang paling sedih. Sama ada dia percaya atau tidak...jika dia masih belum lalui , dia pasti akan melalui. Kerana itulah hakikat kehidupan manusia. Sama ada dia akan kehilangan orang tersayang...sama ada dia akan melalui kegagalan yang begitu memberi kesan...itu semua akan mengundang kesedihan yang memakan sedikit masa untuk jiwa kembali tenang. Tidak di nafikan kesedihan itu sangat dijauhi oleh setiap manusia. Tapi , bagi mereka yang sudah terbiasa dengan kesedihan...bagi mereka perasaan itu satu anugerah bagi yang mengerti.


Dalam menghadapi apa saja kesedihan dan musibah , setiap individu punya cara yang tersendiri untuk mengatasinya. Tapi sedarlah...cara yang terbaik adalah kembalilah kepada Allah. Kembali kepada Allah bukan dalam erti kata meninggal dunia , tapi carilah Allah kembali. Kerana di situ kita akan peroleh ketenangan yang hakiki. Allah sentiasa mendengar keluhan , rintihan , amukan dan segalanya dari kita...kerana Allah itu Maha Mendengar.


Meluahkanlah pada Allah. Ini adalah cara yang terbaik. Tidak kira apa saja kesedihan , kekesalan dan kekecewaan yang terpendam luahkanlah pada Allah. Allah itu penuh dengan kasih sayang. Kita tidak mungkin akan menerima kasih sayang sebesar kasih sayang Allah. Luahkanlah apa saja. Harapkanlah apa saja dari Allah...Insya – Allah , hati akan menjadi lebih tenang.


Menangislah hanya pada Allah. Tangisan yang paling bernilai di sisi Allah...tangisan yang boleh memadamkan api neraka adalah tangisan kerana menangisi segala dosa – dosa yang telah kita lakukan. Maka amat besarlah fungsinya air mata dan rasa sedih dalam jiwa manusia itu. Tapi tidak dinafikan manusia boleh menangis dengan pelbagai perkara. Jika anda berkasih , tidak boleh tidak anda pasti akan menangis jika terdapat satu musibah menimpa hubungan anda dengan si kekasih. Jangan rasa kalah dengan menangis. Jangan rasa sia – sia dengan menangis. Kadang kala tangisan itu mampu melegakan segala kemelut yang sarat di benak kita. Tapi...menangislah di hadapan Allah. Selalunya kita menangis sendiri di dalam bilik , atau menangis di hadapan orang yang kita sayang atau percaya...sebab kita yakin kita akan kembali tenang. Tapi sebesar mana kasih sayang dan kepercayaan kita pada Allah..?? Alihkanlah sudut pandangan itu. Gantikanlah manusia itu dengan Allah. Menangislah semahu anda di hadapan Allah...luahkanlah segalanya di hadapan Allah...pasti anda akan berasa jauh lebih aman berbanding anda menangis di hadapan manusia. Yakinlah anda akan rasa lebih kuat melalui segala ujian bila mana anda yakin Allah di sisi anda. Jika akan kehilangan seseorang yang anda sayang...yakinlah Allah sentiasa di sisi menemani kita. Hanya kita saja yang sering menjauhi Allah. Betapa sombongnya kita pada Allah. Jika terlalu banyak persoalan yang tiba...yakinlah Allah yang memberi kita jawapan terhadap semua persoalan yang datang. Jika kita rasa gagal...yakinlah , akan datang satu kekuatan dari dalam hati kita untuk bangkit dan terus berjaya. Allah itu Maha Mendengar , Maha Melihat dan Maha Mengasihani...Dia mendengar setiap rintihan kita...Melihat setiap kesedihan dan tangisan kita...dan amat Mengasihani hamba – hamba yang ingin bersamaNya. Dia akan membuka jalan – jalan kemudahan buat kita dan memberi kedamaian yang paling damai dalam jiwa kita.


Jangan pernah menjauhi Allah. Dalam setiap langkah kaki menyusuri dunia yang penuh kegilaan ini , jangan pernah kita jauh dari Allah. Kerana sekali kita jauhi Allah...maka akan tersasarlah arah tuju hidup kita. Dan dengan tersasarnya arah hidup itu...akan terjadilah pelbagai onar ciptaan kita sendiri. Dan kerana itu jugalah...kita sendiri yang membawa hidup kita ke lembah paling dahsyat. Jadi , awaslah. Sentiasa baiki hati dan jiwa kita. Jangan ceraikan ia dengan fitrahnya. Dan jangan sampai Allah melepaskan kita...kerana padahnya terlalu dahsyat. Jika hari ini , kita rasa sudah terlalu jauh dari Allah...kembalilah. Allah sentiasa menanti kita. Allah sentiasa menerima kita. Jangan pernah rasa Allah sudah tidak lagi menerima kita. Kembalilah pada Allah selagi pintu taubat masih terbuka luas buat kita. Bangunlah...aturlah langkah kita dengan Allah sentiasa di sisi kita.


Siapalah kita sebagai manusia biasa yang dapat terlepas dari dosa – dosa. Tetapi , hanya manusia yang tahu di mana asal kejadiannya...matlamat roh dihembuskan ke dalam jasadnya saja yang akan mampu membersihkan dosa – dosanya. Jangan biarkan dosa – dosa mematikan arah hidup kita. Mohonlah seberapa banyak keampunan dari Allah...insya – Allah , jernihlah kembali jiwa kita. Akan lenyaplah segala kekecewaan dan kesedihan yang sia – sia. Akan kuatlah jiwa kita untuk menghadapi kemelut dunia yang menggila..

No comments:

Post a Comment