Saturday, May 1, 2010

~ this is politic ~

politik...politik..
hari ni ramai sgt org yg bercakp tentg politik. tidk kiralah politik baik...atau politik tu kotor. ada juga yg memberi beberapa pandangn tentg politik...cthnya...klau mereka tahu apa itu politik...mereka takkan berpolitik.. tapi kata sy...klau anda benar tahu apa itu politik...anda takkn tggalkannya.

sebelum kita berkt tentg politik itu ini...sebelum kita membuat kesimpulan atas politik di Malaysia...kita kaji dulu apa itu politik pd perspektif barat...politik pada perspektif islam.

Politik adalah proses pembentukan dan pembagian kekuasaan dalam masyarakat yang antara lain berwujud proses pembuatan keputusan, khususnya dalam negara ( sumber oleh : wikipedia ensiklopedia )

itu merupakan istilah politik secara general. kita lihat pula politik pada pandangn barat :

'Dari pendapat ahli politik di barat, yaitu Loewenstein yang berpendapat “politic is nicht anderes als der kamps um die Macht” (politik tidak lain merupakan perjuangan kekuasaan).'


manakala politik dari perspektif Islam pula adalah :
'definisi politik dari sudut pandang Islam adalah pengaturan urusan-urusan (kepentingan) umat baik dalam negeri maupun luar negeri berdasarkan hukum-hukum Islam. Pelakunya bisa negara (khalifah) maupun kelompok atau individu rakyat.'

ok. kita sudah jelas akan definisi politik. Jadi, ty kembali diri kita...manasatu definisi politik yang kita guna pakai..??? jika anda seorang Muslim , sebaiknya lihatlah politik dari posisi Islam.

Menurut Imam Al-Ghazali :
'Agama dan kekuasaan adalah dua saudara kembar. Agama adalah pondasi (asas) dan kekuasaan adalah penjaganya. Segala sesuatu yang tidak berpondasi niscaya akan runtuh dan segala sesuatu yang tidak berpenjaga niscaya akan hilang dan lenyap”.

harusnya pada hari ini, kita jgn salahkan politik. politik itu dituntut...politik itu wajib. tapi mengapa kita perlu tinggalkn ia??? Kita dilahirkan sebagai khalifah di atas muka bumi Allah ini. Sebelum lahirnya kita di atas muka bumi ini, kita sudah berjanji pada Allah. Anda ingat tak janji anda pada Allah...???? Hm...saya pun tak ingat. Tapi apa yang saya tahu...tanggungjawab kita di atas muka bumi ini adalah memastikan Islam itu berdiri teguh di atas muka bumi Allah.

Perjuangan politik bagi persepsi Islam..bukan perjuangan bangsa semata - mata. Tapi bagaimana kita hendak menunaikan hak Allah di atas muka bumi ini. Kita berada di atas bumi Allah..jadi hak Allah itu perlu menjadi keutamaan.

Banyak juga blog - blog yang sy baca...di mana mereka mengeluarkan statement bahawa ' politik itu kotor.so guy let stay out of it. ada lebih baik kita tumpu pada kerjaya dan masa depan kita...'
pada saya...inilah kata - kata orang yang tidk nmpk masa depan. mereka berkata tentg masa depan..tapi berlari menjauhi masa depan. Jika politik hari ini kotor , kita semua perlu sama-sama bersihkan. Politik itu pembentukan masyarakat...adakah kita bukan sebahagian dari masyarakat...??

Jika politik hari ini menindas...adakah kita tidak akan tertindas..??? dan jika politik hari ini...hanya perebutan kuasa tanpa memikirkan rakyat...adakah kita bukan rakyat yang akan trut sama terlibat. Maka, kitalah yang wajib membetulkan keadaan walau apa cara...bukn hanya duduk diam dan memerhati sambil berkata...' non of my business...' maka anda tidk layk pun bergelar rakyat di sebuah negara.

syara telah mewajibkan kaum Muslim untuk hirau terhadap urusan umat sehingga keberlangsungan hukum syara bisa terjamin. karenanya dalam Islam ada kewajiban untuk mengoreksi penguasa (muhasabah li al-hukkam). Kewajiban ini didasarkan kepada Firman Allah SWT yang artinya:

“Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung” (TQS. Ali Imran [03]: 104).



maka anda fikirlah jika anda sebenarnya Muslim. Tanggungjawab anda yang paling utama adalah memastikan hukum syarak itu tegak berdiri di atas muka bumi Allah. Jangn biar hukm syarak di pandang enteng. Saya tidak mana - mana parti politik di Malaysia. Tapi...kita punya mata untuk melihat...kita punya telinga untuk mendengar...dan kita juga telah Allah sediakan dengan akal yang cukp sihat untuk menilai dan menganalisis...paling penting kita telah di anugerahkan Allah dengan Al-Quran dan telah ditinggalkan As-Sunnah oleh Rasulullah s.a.w , maka dengan itu...melihat , mendengar dn berfikirkan berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Jangn sesekali berfikir mengikut logik akal...kerana kadang kala logik akal itulah yang akan memesongkan.

selamat berfikir...n Wassalam

No comments:

Post a Comment