Tuesday, June 1, 2010

Sejauh Mana Kita Berkonflik ( volume 2 )



Macam yang saya dah pernh kata , kita sambung lagi tentang konflik. Kenapa perlu sambung ? Supaya konflik yang kita hadapi tidak malart hingga ke mana – mana yang tidak seharusnya..

Okey. Kita pergi ke jalan keluar konflik. Dalam setiap satu konflik , terdapt jalan keluar yang dapat menyelesaikannya. Terpulang kepada kita sama ada ingin menyelesaikannya atau tidak. Biasanya , bila timbul soal sakit hati , ego n air muka...maka konflik mungkin akan berlarutan. Langkah pertama untuk menyelesaikan konflik adalah mencipta sebanyak – banyaknya alternatif sebagai jalan keluar sebelum membuat sebarang pilihan. Dalam meleraikan suatu konflik , jangan sesekali hanya untuk kemenangan sebelah pihak saja. Ia tidak akan meleraikan konflik tersebut malah mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Bersikap adil dan bertimbang rasa adalah sangt penting dalam apa jua keadaan terutama dalm proses penyelesaian konflik.

Keputusan yang adil itu terdiri daripada beberapa jenis :


1. Kedua – dua pihak mendapt bahagian masing – masing selaras dengan sumbangan masing – masing

2. Kedua – dua pihak mendapt sama banyk

3. Kedua – dua pihak mendpt bahagian masing – masing selaras dgn undang - undang

4. Kedua – dua pihak mendapt bahagian masing – masing selaras dgn keperluan





Ukur Kekuatan Sendiri


Sewaktu kita berkonflik , sebelum melakukan apa – apa atau berkata apa – apa kita perlu ukur kekuatan pada diri kita. Sebelum menganggap diri sndiri cukp kuat , jawb dulu pertanyaan ...:


Apa aku mahu ?

Kenapa itu penting , maka itu aku mahu ?


Sebelum menjawb soalan tersebut , jangn buat apa – apa atau berkata apa – apa kepada pihak lawan. Perbuatan itu adalah berisiko. Dalam konflik dan perundingan , perkara – perkara peribadi selalunya akan terbabit sekali hingga menjadi pengetahuan umum. Segala sifat negatif dan positif akan terdedah dengan sndiri. Adakah seseorang itu bersedia melaluinya ? Jika bersedia , seseorang itu perlu pula mengukur kekuatan lawannya. Jangan kerana seseorang itu sudah lama mengenali lawannya contohnya bekas sahabat atau bekas pasangan , maka individu itu beranggapan bahawa dia sudah cukp mengenali pihak lawan. Teliti perkara – perkara yang dapat dikalahkan dan tidak dikalahkan pada pihak lawan.




jika seekor kucing itu berlawan dengan jumlah anjing sebanyak itu..adakah dia telah mengukur kekuatan dirinya untuk berlawan...?



Strategi Bersaing


Strategi bersaing merupakan strategi yang biasa dilakukan apabila berkonflik dan menyelesaikan konflik. Strategi berlawan adalah strategi yang menganggap hubungn baik bukan perkara yang penting. Dan kerana itu , soal menang-kelah menjadi keutamaan. Strategi berlawan ialah contoh teknik berfikir yang singkat kerana strategi ini cuba mendaptkn sebanyk mana yang boleh di dapati sekarang dan tidak peduli jangka masa perbuatan itu ke atas perhubungan. Strategi berlawan ini hanya boleh di gunakan dalam situasi tertentu :


  1. Konflik tidak melibatkn hubungan baik pada masa sekarang mahu pun akan dtg
  2. Hubungn baiks sekarang tidak lagi penting pada masa akan datng
  3. W’pun ada perhubungn , tapi perhubungn itu tidk penting
  4. Pihak lawan bukan orang yang baik – baik dan tidk boleh dipercayai
  5. Pihak lawan tidk diperlukan pada masa akan datng
  6. Menyelesaikn punca konflik adalh lebih penting berbnding menjaga hubungn baik



Strategi berlawan ini adalah berdasarkan konsep aku untung kamu rugi. Oleh itu individu itu sanggup untuk melakukan apa saja. Bagi mencapai matlamat tersebut , dia sanggup memutar belit pihak lawan supaya mereka terpaksa mengalah. Antara perbuatn putar – belit yang selalu dilakukan adalah :


  1. Menggunakan pelbagai tingkah laku untuk menunjukkan perasaan sedih , kecewa , benci , marah dan merajuk
  2. Memutar belit pihak lawan sehingga dia naik marah , geram , letih dan sakit kepala
  3. Menyebabkan pihak lawan berasa sangt bersalah atau berdosa
  4. Menyebabkan pihak lawan berasa takut
  5. Menyebabkan pihak lawan berasa malu dengn manjtuhkan maruah dn nama baiknya
  6. Mengugut , menggertak dan mengancam
  7. Mendapatkn sokongan pihak ketiga supaya pihak lawan berasa di tekan kiri dan kanan






jika memang suka berlawan , maka suatu waktu pasti akan bertemu dengan lawan sebenar


Jika berhadapan dengan situasi ini , beberapa tindakan perlu di ambil oleh individu tersebut :


  1. Jangan peduli segala lakonan
  2. Balas balik apa yang di lakukan. Sesuai digunakan apabila pihak lawan hendak menguji kesabaran kita
  3. Jangan bergerak daripada prinsip
  4. Jangan dedahkan apa – apa maklumat kepada pihak lawan
  5. Lakukan sesuatu supaya pihak lawan mula mengalah
  6. Jangan jawab apa – apa soalan dari mereka , sebaliknya tanya apa yang mereka mahu
  7. Cuba cari apa yang paling kurang mereka sanggup terima
  8. Jangan janjikan apa – apa


Individu yang menggunakan strategi melawan , mempunyai ciri – ciri personaliti berikut :


  1. Mereka mempunyai pemikiran yang singkat.
  2. Mereka sangt mementingkan diri sendiri
  3. Mementingkan benda yang bernikai konkrit
  4. Mereka percaya individu lain sama seperti mereka yang suka berlawan
  5. Tidak mempunyai pegangan nilai murni yang tinggi


Dari beberapa kajian yang dilakukan oleh beberapa orang pakar – pakar psikologi , hasil yang diperoleh mendapati bahawa mereka yang suka bekerjasama menghasilkan kesan yang lebih baik daripada sikap persaingan.



Menurut Dr.Bob Montgomery , dalam bukunya The Truth About Success And Motivation , pedoman bagi mencapai kejayaan adalah :


  1. Jangan bersaing dengan orang lain
  2. Menanglah dengan cara membenarkan orang lain turut menang.


Baiklah , tentu ada sesuatu yang telah kita pelajari pada hari ini. Saya peroleh ilmu baru...begitu juga anda yang membaca. Tapi , masih tidak selesai lagi. Akan bersambung lagi dengan strategi yang lain.



bersaing bukan satu - satunya jalan untuk menyelesaikan konflik , maka mengapa tidk melihat jalan yang lain ....?



Rujukan penuh dan diolah dari :

Teori dan Teknik Kepimpinan Panduan Aplikasi di Tempat Kerja

Abdullah Hassan dan Ainon Mohd

PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn.Bhd

No comments:

Post a Comment