Saturday, October 24, 2015

~ rekreasi hati ~


Daripada Abdullah bin Abbas r.a Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud :
" ... Janganlah bergantung kepada manusia walaupun dengan alat pembersih gigi ..."
( Riwayat al- Haithami )

Assalamualaikum
hye readers
hahahhaha
entah sape je yang nak baca kan ..? its okay. 
not the matter rite !

tiba tiba rasa nak story tentang kebergantungan kita pada manusia lain
siapa je dalam dunia ni tak bergantung dengan orang lain
semua orang akan menyusahkan orang lain
sebab itu manusia dijadikan Allah berpasang pasangan, berkeluarga dan bermasyarakat

Tapi .. kebergantungan hidup pada aku mempunyai maksud yang berbeza
maknanya, dalam bahasa yang mudah faham
selagi kau rasa kau boleh buat sendiri, kau buat je lah sendiri
benda ni sangat berbeza dengan maksud saling tolong antara satu sama lain
tolong bermaksud :
ada orang .. kerja akan lebih ringan. tak ada yang tolong .. kerja masih boleh dilangsaikan
bergantung bermaksud :
ada orang .. baru kerja jalan. tak ada orang ... kerja pun pegun macam kau !

kui3x
aku tak nafikan .. dulu aku antara orang yang bergantung kepada orang lain untuk gembira
untuk ketawa
macam itula kekdahnya

tapi .. masa sangat mengajar kita tentang hidup
sebab tu orang kata :
jangan benci sangat dengan pengalaman yang pahit .. kerana disebalik itu pasti ada pengajaran yang sangat berguna.
yer .. sangat berguna.


takdir yang Allah berikan sememangnya sangat bertepatan dengan kita
aku diuji dengan sahabat satu waktu dahulu
di mana waktu itu bagi aku 
sahabat is everything
sahabat is forever
aku terlalu sangat amat bergntung dengan sahabat dalam semua benda 
terlalu sangat bergantung dengan sahabat tentang hampir semua hal dalam hidup aku
sampai masa aku meletakkan keluarga hampir 0 dalam hidup

tapi disitulah Allah menyelamatkan aku
Allah ambil satu per satu sahabat yang sangat aku agungkan satu masa dulu
hingga sampai waktu 
i'm just alone.

masa itu terlalu banyak hal yang tergendala disebabkan oleh perginya sahabat
terlalu banyak hal yang tak dapat dibuat
sampai waktu aku rasa
aku tak boleh lagi datang ke sekolah
aku tak boleh belajar
i'm just soooooooooo down !

tapi ... yakinlah. bila kita ada Allah .. bila yakin Allah bersama kita
bila yakin .. Allah segalanya
kita mampu untuk kuat dan pasti boleh bangun semula

peristiwa itu berlaku beberapa kali dalam hidp aku
mungkin dalam beberapa kali itu aku kerap bergantung kepada teman dn sahabt
tapi akhirnya aku tahu .. aku sedar
kebergantungan aku perlu pada Allah dan diri sendiri

hinggalah hari ini
apabila suami jauh .. tinggal bersama anak yang masih baby
orang akan kata :
nazura untung duduk dengan mak. orang lain jauh dengan family, jauh dengan suami

yup. bahagian masing-masing memang tidak sama
memang aku duduk dengan mak
duduk dengan mak bermakna aku jaga mak .. even ada baby
bukan mak 100% jaga aku .. even masa pantang

konsepnya :
saling membantu
mak tolong selesaikan keperluan aku yang mendesak
dan aku sentiasa cuba penuhi keperluan mak aku sama ada mendesak atau langsung tak terdesak
my mum jaga baby
mungkin bunyinya seperti 
'... okey .. tu la hambakan mak. menyusahkan mak lagi ...'

see ... !!! hanya orang yang tak tahu situasi kami saja akan kata begitu
aku tinggalkan baby pada mak bukan macam orang tinggal anak pada pengasuh
aku cuma pastikan my mum hanya bagi susu kalau menangis, main dan tido
that's it

alhamdulillah
hingga hari ini usia 3 bulan
umar anaqi tak banyak cekadak
alhamdulillah dia sangat mudah diurus sepnjang bersama dengan tok ma dia
alhamdulillah sangat Allah mudahkan semua urusan
dan aku amat berharap 
tujuan aku tinggalkan baby pada mak sebagai teman mak sepanjang sendirian di rumah
tercapai !

so, the conclusion is
ingatlah .. selagi kebergantungan kita pada manusia melebihi kebergantungan kita pada Allah
ada bahaya di situ
letaklah seluruh pergantungan kita pada Allah
pasti jalannya akan menjadi mudah dan lebih mudah
apa lagi manusia
bila banyak sangat bergantung pada mereka .. pasti ke satu hari mereka tak akan tinggalkan kita ?
alangkan suami pun akan pergi
apa lagi manusia .. pasti akan mati
hanya Allah yang ABADI

wallahualam
wassalam 
 

 
 

No comments:

Post a Comment