Wednesday, May 25, 2016

Wat the perang psikologi



Assalamualaikum
Haiii gaiisss. Tarik nafas pnjang panjg then lepaskan
Agak agak release tak emosi ek ...?

Lama dah kan tak update blog nih
Rasa macm baaaaaaanyaknya kerja yang tertangguh dan di tangguh
Semuanya nak tunggu mud yang baik datang

Dari semalam banyak la sangatnya berfikir
Asyik berfikir berfikir tak habis habis berfikir. Dah macm umar plak. Tengok sume benda muka berkerut fikir nak buat hape. Haihhh !!

Hmm .. kadang tu banyak sangat bergaul dengan manusia, makin banyak kita akan faham karakter manusia. Kadang jumpa dengan orang ni macam ni dan kadang macam ni dan macam tu. Dalam pada begitu ramai manusia, mesti ada certain yang kita boleh nampak sikap sebenar mereka.

Biasanya dalam bersembang pun kita boleh kenal mereka even wif a short conversation, kan!

Ingat lagi dulu masa kat sekolah kaunselor aku kata
' ... awak mungkin akan bekerja berhadapan dengan manusia dan kerenah manusia. jd .. awak kena pandai manage diri awak ... '

Hmmm ... masin la hai mulut cikgu aku tuh
Betul lah kau. Sekali jadi cikgu. Sampai penat dah jadinya nak jumpa manusia dan tengok kerenah manusia. Sampai satu tahap rasa nak jumpa dengan golongan haiwan dan berkomunikasi dengan mereka.

Seriously. Itu lah manusia. Karakter dan kerenah mereka kadang memang meletihkan. Since aku pun manusia, mungkin aku juga meletih dan merimaskan orang lain kan ??

Penggunaan reverse phsicology
Pernah dengar kan konsep reverse psiko. Dulu belajar sekejap je tengang psikologi. Sayang je dulu tak buat tesis akhir tentang psiko. Hmm ... buat projek elektrik kuasa bagai .. sekali kena psiko dengan KJ. Hambik aku !!

Banyak hal dalam berhadapan dengan kelompok manusia ni, aku gunakan konsep reverse psiko.
Contoh :
Masuk kelas yang ada sorabg student yang sangat menguji sabar. Tahun ni ada beberapa kali aku masuk kelas tu. Tahun lepas aku mengajar budak tu sampai aku rasa tak mau lagi masuk dah.
Kebetulan, tahun lepas ada cuti bersalin jadi tinggal sikit je masa aku maxuk kelas tuh. Setiap kali nak masuk, girls akan mention kat aku
' cikgu, budak yang cikgu benci tu tak datang lagi hari ni '

Haaaaa ... time tuh boleh tarik nafas lega panjang panjang
Okeh ! Back to da real story
So tahun ni bila aku masuk kelas tu lagi
Serious aku terkejut gile tengok budak tu.
Biasanya, bila aku masuk ... budak buat perangai, aku takkan terus marah. Aku tengok dulu apa perangai dia. Aku tengok dulj eyes contact dia bila bercakap. Dan aku sangat tengok gaya dia bercakap

Dalam hati aku
' budak ni dah join kumpulan genster ke hape ? '
 Ni adalah budak yang tak boleh nak di marah. Dan aku tak tahu kalau dia ada background yang hitam legam. Huhhuhu. Lama lagi aku amati budak ni, lagi aku nampak dia mempunyai satu karakter yang
Kalau kita yang cikgu perempuan ni bebel kat dia. Maki or kutuk dia
Yessss ! Dia sangat berpotensi untuk baling kerusi meja kat kita.
Itu pemerhatian aku

Jadi, aku try guna reverse psiko dan itu sangat berjaya. Itu pun aku sangat belajar dengan kak sabariah. I just keep try n try n try over n over !!!
Tawu tak itu sangat susah sebenarnya.

Aku yang mepunyai tahap kepanasan yang sangat tinggi ni di uji dengan sikap budak yang begitu. SemaKin kita diam semakin dia buat smthing. Sangat sengaja nak bagi kita naik darah tahap darah tinggi yang dah tak boleh nak baca tuh!

Tapi that day aku sangat berusaha tahap jantung laju macam nak pecah, tengok muka dia senyum dan tanya
'.. cuba awak bagitau saya awak nak apa sebenarnya. Mana tawu sy boleh tolong ..'
Dia buat muka then sambunh jawab exam
Lepas tu boleh plak dia main keluarkan jin bagai dari kawan dia
'..keluarlah kau. Allahuakbar !!!!..'
Can u imagine dia buat semua tu time tengah jawab exam
Aku yang dah separuh sabar ni jawab lagi
'..baguslah sebut Allahuakbar tu banyak banyak. Bagi keluar setan setan dalam badan dan kelapa otak awak tu ..'
Terus dia jawab :
'... eiiii cikgu. Kepala otak jangan buat main!!..'
Terus aku cover emosi aku yang dah hampir to da max
'... ehhh .. betul la kan. Kita kan ada kepala otak. Saya ada kepala otak. Awak pun ada kepala otak kan ..'
Tengok dia sambil buat muka yanh tak marah langsung! Gilerrrrrrrr bak hang !!!! Aku rasa macam darah aku dah naik sampai ke kepala. Muka dah merah padam tahan marah membara bara! 😠😠

Then,  dia terus diam
Balik dia duduk depan aku
Punyalah aku takut tak boleh tahan aku punys marah lagi
Sambil senyum aku cakap
' awak kan nak balik kan? Pegi la balik '
' oke cikgu. Terima kasih cikgu '
Sambil gabung tapak tangan letak kat dada dan tundukkan kepala sebelum blahhhh

Haihhhhh!!!
Hembus nafas panjang panjang

Tersiksa kan ?
Patutlah dulu masa pergi satu event di DBP Wilayah Selatan di Larkin, JB
Seorang penulis yang telah bersara awal daripada kerjaya seorang guru
Bukan calang calang sekolah tempat dia
Bukan calang calang stock student dia
Tapi tetap dia kata :
'... saya sangat penat dengan kerjaya mengurus manusia ...'

Jadi hari ini
Aku mungkin orang yang tah ke berapa kali berpendapat
' ya, sy juga sangat penat mengurus manusia'

Tapi, setiap hari kita tetap dengsn manusis. Setiap urusan kita tetap dengan manusia. Jadi, mungkin ke kita nàk mengelak diri daripada manusia..?
Mustahil. Memang mustahil, kan ??

Jadi, belajarlah tentang manusia. Belajar mengawal minda manusia. Belajarlah menduga fikiran dan karakter manusia melalui pandanfan dan pengucapan mereka. Sudah tentu ia tidak pernah mudah dan selesai. Tapi, mungkin sekurang kurangnya ia mampu memudahkan urusan dunia kita. Agar lebih mudah kita melalui urusan akhirat.

Wallahualam
Wassalam


No comments:

Post a Comment