Saturday, July 8, 2017

~ hari terbuka sangat ~

Assalamualaikum
waaaaa ... rajin pulak update blog kan. ehhh .. macm banyak ea benda nak story

Kalau ada yang like and follow iium confession tu mesti pernah terjumpa tajuk pendidik yang memusnahkan 1 and 11. hahaha
Giler kena kecam baqqqq hang dia. Aku pun nek kesian. Tah. Mungkin readers ni baca sekali imbas then buat conclusion kott. So far, aku pun cikgu yang sekadar di pinggiran. Menanti detik nak pencen jugak. ( bhahahahaa ,, imagine skrg nih dah 2046 ke macam mana ) hahaha. Fine, actually lama lagi nak pencen. haihhhhh!! Then, aku tak rasa pun confessor tu perlu dikecam begitu.

Duk kecam budak tu dapat A ke spm. duk kata adik dia memang dah jenis tak pandai. adoiiiii ...
thats not the point of that confession laaa. haaaa .. kan. cakap separuh separuh bahasa inggeris kan aku plak kena kecam. hahaha .. ada aku kesah !! Sian budak tu. Mungkin dia terkebil kebil saat membaca komen komen berikutnya sampai dia buat confession kedua. hahahaha .. so that, dia ni perempuan. Perempuan memg sangt terkesn dengn kecaman manusia separuh akal cam tu. Emosi mungkin terganggu. Actually tak perlu pun buat confession kedua sebab orang tak baca the whole story pun. diorang baca tajuk je kebanyakannya. Bila cakap pendidik .. tak boleh komplen. Pendidik, guru or cikgu bukan malaikat. Kami semua ni pun manusia biasa .. perlu ditegur untuk bangunkan kami yang kadang kadang lena. ( nampak tak positifnya aku ) hahahaha

Punya panjang nak sampai point.
Point confessor tu adalah tentang seorang guru yang sudah hampir tamat tahun bertugas, bagi nasihat kat mak dia ( pun cikgu jugak ) supaya redha je anak yang nak PT3 banyak tak lulus. Kadang anak tak pandai ni la yang akan jaga ibu ayah. Anak yang tak kerja bagus ni lah anak soleh. Jadi, jaga akhlak dia. Kalau dia tak boleh go dengan akademik, jangan paksa.

Gitulah yang paham situasi mak confessor ni dengan cikgu tu.
Yang orang jadi kecam bila confessor guna perkataan 'cikgu tua nak pencen'. Ya, bunyinya mungkin tak sedap .. tapi dari segi penggunaan bahasa dan struktur ayat macam betul je kot. bhaahahahaa .. ye la. kurang sikit adabnya gitu.

Actually, as a teacher macam tak wajar jugak nak cakap macam tu pada parents since parents tanya apa yang mungkin mereka boleh buat pada anak yang lemah macam tu. Macam mak confessor ni, even dia cikgu sebenarnya bila berkaitan dengan anak kita di sekolah, guru lebih nampak karakternya.

Kejadian hari terbuka di sekolah. Parents seorang pelajar lelaki datang. So far dia puas hati dengan result anak dia secara keseluruhan. no 1 dalam kelas. No 6 dalam tingkatan. Tapi duduk kelas sesi petang kelas kedua. Bukan salah cikgu dalam bahagi kelas. Tapi sebab result upsr dia memang tak berapa ok. ( macam aku la dulu. 2A je upsr ). Tanpa kelas tuisyen .. dia boleh score oke, cuma perlukan penambahbaikan dalam math dan bahasa inggeris dan tu biasa. Macam biasa la, bila bab math ni mintak dia buat banyak latihan untuk tackle soalan. Dan harapannya, next year .. akan berlaku macm this year. streaming kelas, ada pelajar dari sesi petang dapat ditukar kelas ke kelas berprestasi tinggi. Sebab dia berpotensi.

Bila mak dia tanya, so far dia macam mana cikgu dalam kelas ? Sebab kat rumah dia banyak diam kadang kadang dia usik adik dia.

See ! His mom looks so professional person while his dad yang nampak macm serabai .. tapi bila tanya soalan kita tahu .. he is somebody. Muka serius, seriau aku orang serius ni. Nasib mak dia nice sangat.

Then aku cerita laaaa.
Dia ni dalam kelas tak banyak cakap, tapi bila kita minta dia bercakap dia mampu beri idea. ( his mom soooo shock ) dan sangat teruja pulak nak tahu idea yang macam mana. ( aduhhh .. time tu pulak aku kena pk contoh soalan karangan ) then .. lagi teruja bila aku bagitahu dia boleh hurai fakta ikut idea dia dan kita boleh terima. Based on karangan lah.

Tambah lagi mak dia tak sangka bila aku cerita .. time aku bagi satu tips, dia sorang je akan tulis dalam note book. ( mak dia super teruja sebab mak dia yang ajar cara tu ) then, mmg mak dia tak sangka dia buat benda tu sebab masa mak dia cakap dia no respon. Maknanya, di rumah .. mak dia akan berikan beberapa tips itu ini. Support his study. Tak dengar pulak mak dia kata tanya dia punya homework tu semua.

Lepas tu pulak mak dia tanya lagi kalau ikut result dia, dia kuat dekat bidang mana ? ( adoiii .. terkebil sekejap nak jawab.)
Aku pun tengok sekejap result budak tu .. then aku cakap la. Kalau dari result dia nampak talents dia lebih kepada bahasa. Dia tak perlu struggle too strong. Benda tu datang daripada diri dia sendiri. Then, tengok result math and science .. dia mampu score kalau dia keep struggle. Sebab boleh score C tanpa tusyen. See!! Maknaya dia sudah menguasai hampir semua asas matematik.

Actually, apa yang aku nampak pada budak ni adalah benda paling basic adalah daripada parents. Ayah dia nampak serius dan diam tapi sekali bercakap .. thats the point. Itu aku nampak karakter dia. Bila bercakap dengan mereka, aku boleh detect penggunaan bahasa mereka di rumah. Aku suka kata .. mereka guna bahasa buku. Ayat dan perkataan yang betul. Sebab tu bahasa karangan dia cantik. Then, mak dia kata dia memang suka membaca daripada internet .. then, thats why fakta dia ada info dan pergerakan 'maya' dia dipantau.

Oke. Tu parents pelajar berpotensi. Aku pernah jumpa parents kelas hujung.
Bila datang .. tu la cikgu dia malas. SAYA TAK TAHU NAK BUAT APA.
Benda tu aku agak panas bila dengar. Anak kau kot. Kalau ko sendiri tak tahu nak buat apa, ko harap cikgu buat apa??? adoiii
Biasa macam tu aku diam je laaa.
Bila kita mintak parents tolong pantau anak untuk lebihkan bacaan di rumah.
Jawapannya : SAYA MANA ADA MASA CIKGU. SAYA KERJA. ISTERI KERJA. ANAK KECIK KECIK NAK TENGOK.
Dah tuuu. ko harap cikgu ni nak tengok anak yang sorang tu 24 jam ke. Klau ko sebagai parents pun tak de masa nak tengok, kami yang cikgu ni lagi laaaaaaaa 2,3 kali ganda tak de masa.

Oke. mungkin aku sedang membanding parents pelajar kelas hujung dengan pelajar berpotensi. Oke. Ambik satu contoh lagi. Pelajar kelas depan .. tapi pelajar lemah. Subjek kritikal F. Especially math. Aku tak mengajar math tau. Tapi parents ni tanya aku apa sistem belajar sekarang. Especially bentuk soalan math. Sebab dia kata, dia dah anta anak dia tusyen. Tapi cikgu tusyen tu budak U. Then, aku boleh detect kelemahannya di mana. Since aku pernah jaga exam subjek math form 2., jadi aku nampak sikit bayangan soalan math sekarang.

JAdi, aku boleh kata soalan math sekarang tak sama lagi dah macm kita dulu. Percentage basic question sangat kecil. Jadi, dia kena banyak kan latihan soalan KBAT. Cikgu tusyen dia ( budak U ) mungkin tak tahu tentang bentuk solaan sekarang. Mengajar basic matematik berulang ulang dengan budak sekarang adalah kerja sia sia dan mengecewakan pelajar. Kadang kadang mereka bukan tak tahu buat .. tapi tak faham soalan. Tu benda dia. Jadi, aku cadangkan .. carikan buku latihan yang ada tulis tepi soalan tu 'SOALAN KBAT' atau ' KLON PT3'  atau 'PT3 tahun berapa' . Sebab bentuk soalan tersebut in sha Allah tak lari jauh sangat dengan soalan PT3. Benda yang kita nak tackle sekarang ni adalah BENTUK SOALAN.

Tu tips aku. Kalau aku boleh score A dalam masa kurang 6 bulan masa PMR, kurang sebulan dalam SPM dengan cara tu .. in sha Allah, pelajar yang parents pun effort macam tu dari sekarang, pelajar boleh go. Itu usaha. Lebih tu serah pada Allah. Kalau tinggi usahanya, in sha Allah ... kalau Allah tak bagi A, Allah takkan bagi juga F. Mungkin B. ( tapi semua tu kehendak Allah )

Kenapa aku pandai pandai bagi tips..?? hebat sangat ke masa sekolah. ??? Takkk
Tapi alhamdulillah, Allah bagi sesuatu pada aku. Ya, aku antara pelajar last minute score. Kenapa last minute score ?? Sebab aku tak pernah tak failed science subject, ( KIMIA, FIZIK, ADDMATH ) tapi hampir capai A masa real exam. Cara aku, itu saja ! Aku tak struggle untk exam sekolah, tapi aku struggle untuk exam besar. Lebih .. serah pada Allah.
Cuma untuk pelajar aku, aku tak galakkan la buat macam tu. Kalau aku dengan confidentnya tinggal kosong soalan 10 markah waktu spm, takkan aku nak ajar student aku cam tu. aku mungkin lepas. student aku belum tentu. Sebab tu aku mengamuk diorang hantar kertas exam kosong. hohoho

Jadi, begitu lah kisah positif negatif parents hari ini. Iktibar untuk aku yang ada anak jugak. Budak tu memang begitu. Tapi, bagaimana parents tu sangat mainkan peranan penting. Tahun ni tahun pertama aku pegang kelas berpotensi. So, baru tahun ni aku boleh compare. Memang tak pernah silap. Parents sangat penting untuk membentuk anak tu bagaimana.

Oke, back to confession tadi. Sebagai pendidik, janganlah sampai keluar ayat begitu untuk parents. Itu sangat mematikan effort semua orang. Berilah apa saja galakan walaupun memang dah nampak kekalahan di hujung peperangan. Miracle from Allah. Siapa yang tahu. Biar nanti, meski pun kalah ... kalah lah dengan cara paling bermaruah.

Sekian, terima kasih
Wallahualam
Wassalam

No comments:

Post a Comment