Thursday, April 15, 2010

cerita tentang orang kampung..

Siapa yang tak berasal dari kampung ? Siapa yang xde kampung?? Rugi...tapi ada untungnya. Aku memg org kampung. Duduk pun...area kampung. Negeri Johor , bandar Batu Pahat dan di kecikkan lagi...duduk di salah satu kampung yang terletak di Pekan Parit Raja. Kalau tahu Universiti Tun Hussein Onn di mana...area itu lah kampung aku.

Baiklah...aku start duduk kampung pada pertengahan tahun 2004. Sama ada suka ke tak suka memg kena pindah la kan. Sebb ayah aku dah buat rumah. Kisah pertama yang aku nak bawa...dan untuk dijadikan tauladan kepada semua adalah kisah durian. Ok...kisah ni bermula sebelum aku pindah ke kampung tu lagi. Masa tu...cuma ada tapak rumah je kat tempat rumah aku sekarang ni. Masa tu..kat kawasan tu ada 2-3 pokok durian. Durian tu pulak memg best. Dulu aku memg suka makn durian. Isi dia tebal...warna kuning..hmmmm...yg penting memg puasla untuk disantap. Waktu tu memg musim durian. Memg bayk durian gugur. Tapi...yang menjadi kemusykilan kami...kat tempat tu, tak de durian gugur. Kadang-kadang jumpa, kadang-kadang tidak. Memg gile musykillah...sampaila satu hari dapat info..ada yang kutip semua durian yang gugur tu waktu malam..hmm..geram la jugakkan. Dgn rs ingin menyedarkan...satu note ditinggalkan pada pokok durian tersebut. Note tu lebih kurg mcm ni la...'sesungguhnya mencuri itu berdosa. Dan tidak halal makan makanan curi..' pup...lekat kat pokok durian tu..

Tau pe jadi lepas tu??? hehehe...sgguh tak terduga. Pencuri durian tu reply pulak note tu. Macam nak main2 plak , kan...dia tulis...'sedekah itu amalan mulia. rajinlah bersedekah..' memg tak boleh bla pencuri tu. Yela...kalau sedekah tu, dgn rela hati bagi. Ni datang kebun org malam2 ape kes...? kalau amik 1-2 tak pe...ni abis semua dia sapu bersih. Sungguh tak de moral value. Aku pun confuse...spesies apakah orang serupa itu..


Ok...tu satu kisah. Ada lagi satu kisah. Yang ni pasal buah kelapa sawit plak. Mcm biasa, rata2 orang kampung tempt aku tu adala sikit2 kebun sawit. Ayah aku pun ada jugak kebun sawit beberapa ekar. Sbb bz sgt dgn keje...upahlah seorang kampung untuk potong buah sawit kat kebun. Mula - mula ok. Tapi...masuk 3,4 bulan seterusnya jadi confuse..kenapa buah sawit tu gugur macm tu je..dah la waktu tu harga sawit memg tggi. Kalau ikut perkiraan bulan tu untuk kebun tu...boleh la dapat dalam 6-7 ratus. Sampaila akhirnya...buah-buah sawit tu gugur mcm tu je. sgguh membazir. persoalannya...mn pegi org kampung yang diupah tu?? harga lebih dari biasa plak tu di bagi. memg tak leh pkai. bila ty...apa alasan tak potong...dia kata, kawan dia tak nak potong...and kebun semak. Hellloooo...kalau kebun tak semak..g la potong buah sawit kat atas hghway. kalau jumpa la kan. Macm tak de mulut plak nk cakp kebun tu semak ke...pandailah upah org lain bersihkan. Pelik2 la. Org nak bagi rezeki kat kamu...kamu buat mcm tu. Ish3x...


Dan...last sekali. Kisah yang amat membengangkan adalah..selama hampir 6 tahun aku duk kat kampung tu...2 kali umah aku orang curi masuk. Angka kerugian tak la besar mana. Tapi...aku pun pelik dan confuse..pattern masuk tu memg bukn penyamun profesional. Yela...da masuk umah xde orang..apa lagi, sapu la bersih. Ni cuma amik duit bape ratus je. Yela...syukur alhamdulillah tak banyk yg rugi. Tapi...apa aku nk mention kat sini...sebagai ibu bapa jgn percaya sgt dgn anak ni.Bila ada org bercakp yang tak baik tentng anak kita...selidik dulu. Jangn nak marh org tu balik. Kalau tu caranya...memg alamt rosakla budk tu. Aku cakp cam tu sebb gaya masuk umah memg gaya budk2. And aku pun sgt kenal budk2 area situ yang ada potensi sgt besr nak buat keje mcm tu. Aku bukn nk tuduh ke ape..aku attact budk yang ragut handphone aku la...dah memg sedare budk tu pun kata dia penyamun..so...jgn la salah kan aku kt dia n membe dia berpotensi buat keje tu.

Tapi, apa yang lucunya pasal budk2 gangster kmpung aku tu...diorang tu spesies gangster ayam. Penh satu masa dulu..ada la diorg bengang sgt kat aku...diorang pegi jeritkan aku perempuan sial. Wahhhh...pedih betul aku dgr ayt tu. AKu pun tak tahu datng marah dari mana...masa tu aku baru turun dari motor..aku jalan kat diorang sambil hayun halmet terus lari lintang pukang. Nak gangster biar macho bro. Dgn pampuan pun nak lari ke. Tapi masa tu...kalau betul kena dgn helmet aku tu...mau duk wad sekejap. hehehe..

Itulah serba sedikit tentang org kampung aku. Banyak sgt lagi sebenarnya. tappi...akan sambung lagi nnt. Cuma...apa yang penting di sini...sebagai jiran..atau warga suatu masyarakat kita perlulah ada perasaan tanggungjawab terhadap hak org lain. Menjaga hak org lain tu aku tak pastilah wajib ke tak...tapi memg dituntut dalam Islam. Jadi...pembc sekalian, jagn pernah jadi masyarakat yang menyusahkan org lain. Kalau org kampung pun , jadilah org kmpung yang bermentality tinggi. Ada moral value yang cukp cantik. Jadilah masyarakat kampung yang penuh dengn keharmonian yang sejati...;) peace..

No comments:

Post a Comment