Monday, February 7, 2011

Terucap Syahadah vs Syahadah Terakhir

Assalamualaikum ...

Macam biasa. mood pada malam ini adalah buhsan + sengal setiap detik. Hahahaha ... esok kena mengajar tapi aku still cam malas-malas nak mengajar. mood cuti aku panjang lagi. hahaha ... tapi, nak tak nak ... esok kena gak bangun pagi - pagi ... dan ke sekolah. hurm ... tu lah rutin ... tu lah realiti. no kelas kul 8 yer .. he

Hohoho ... beberapa hari nih aku begitu sinonim dengan perkataan TERUCAP SYAHADAH. Huhuhu .. apakah bendanya itu...??? Alhamdulillah ... itulah novel pertama aku. Aku ada novel ...???? waaaa ... sumpah tak caya. Impian sejak darjah 4 tu. huhu ... Tapi .. haruslah percayakan sebab semua orang dah tengok novel tuh ... tapi aku je yang tak tengok lagi. Tak pernah pegang pun lagi novel tu. hahaha ... kenapa ..? aku pun tak tawuu ..





Thanks to alaf 21 dan seluruh warga kerja yang sudi menerbitkan novel yang ... aku tak pasti sejauh mana ke 'best' annya...Depend on pembacala kan. Cuma bagi aku ... kisah tuh agak istimewa sbb aku tak syok sendiri. TERUCAP SYAHADAH tu tajuk selepas editing. Masa mula-mula ... tajuk dia SYAHADAH TERAKHIR. Before nih .... sebelum aku hantar ke alaf21 .. ramai yang komen. Kenapa buat ending macam tu ... kenapa tak macam ni ... n bla bla ... kalau terbit mesti tak de sape nak beli ... Ketua editor pun penh tanya aku kalau nak ubah ending. Tapi aku kata .. it's ok. Walau apa pun komen, aku tetap rasa cerita tu ada uniknya yang tersendiri. Dalam cerita tu .. ada terlalu banyak benda aku cuba sampaikan. Ada jawapan dari persoalan. Dan ada protes dari satu perbincangan yang 'dia' katakan muktamad. huhu .. apakah itu...?






Apa sebenarnya yang ada dalam kisah tu ..? Hmm .. bagi setiap orang, mereka ada nilai kebahagiaan mereka sendiri. Tapi, kadang-kadang kita terlupa ada akhirat ... ada alam lain yang turut perlukan kita bahagia. Bahagia bukan saja di dunia. Penah tak dengar satu hadis ..' dunia ini adalah neraka bagi orang beriman dan syurga bagi mereka yang kufur...' bih kurang tu lah bunyinya. satu lagi ...' dunia ini ibarat bangkai bagi orang beriman ...' kurang lebih cam tu lah. Tak dapt nk begitu confident sebb tak ingat satu-satu perkataannya. ( kalau ada yang salah , sila betulkan saya ya ..tq ) So ... jangan terlalu sempitkan fikiran kita ... jangan terlalu dibayangi angan-angan yang fana ... bahagia itu hanya di dunia. Kan ke bahagia di akhirat itu lebey indah. hehehe ... soo .. bergantungla pada pembaca kan. Mungkin ada kelainannya dari novel yang lain. Aku pun tak pasti sebab aku jarang-jarang sangat baca novel.








Hmm .. bila ingat balik tentang novel nih ... ingat lagi masa nak anta ke alaf21. Before nih aku memang pernah anta manuskrip ke syarikat penerbitan lain. tapi bukan novel yang nih la. aku ada banyak simpanan. so ... anta je untuk mencuba nasib. Tapi, langsung tak de respon. So .. tak pe lah. Ingat dulu masa form 4.. sibuk sangat menulis ... abis ms exam ... fizik, chem, bio, add math aku hancur berkecai ... semuanya E. Hape punya sengalla masa tuh. Abis kena marah. hahaha .. Penah rasa nak give up, tapi ... bila time cuti sem ada je yang aku buat. Kira tak give up la tu ek. Mungkin sebab minat. Selama ni pun aku tak mengharap apa-apa dari hasil tulisan aku. Aku menulis sebab aku puas dan gembira. Tu je. hahaha ... sampaila satu waktu tu, aku buka web site alaf21 n terjumpa announce tentang sesiapa yang berminat untuk hantar manuskrip. So ... lama gak aku pk ... then aku cuba beranikan diri untuk hantar. Masa print out 400 lebih muka surat ... sampai mogok printer aku pastuh. Sumpah ... banyak betul dugaan masa nak anta tu. Bila da settle ... syukur sangat. Tak de sape pun tahu aku g anta. Bf aku pun tak tahu. Kenapa ya ...??? hahaha ... malu kalau tak ada respon. kalau tak de respon, maknanya hasil tulisan aku sngt hampeh la kan.. huhu. Tapi lepas tuh ... aku berdoa jugak .... itu adalah harapan aku yang terakhir dlam bidang ni. Kalau tidak di terima ... maknanya bakat aku bukan di sini. Sepatutnya 2 minggu or sebulan, pihak alaf akan bagi respon sama ada manuskrip dah sampai atau belum .... tapi ..... dari bulan 5 aku hantar ... lebih kurang bulan 10 baru aku dapat call. Dalam jangka masa tu .. aku rasa, sampai setakat itu saja aku menulis.





Dan alhamdulillah ... akhirnya di terima di waktu aku sedang berserabuttttttttttttttttttttttttt ... dengan projek, tesis and viva. Mana nak siapkan tesis ... nak edit manuskrip. Edit tesis lagi ... projek tak siap2 .... viva lagi ...n final exam ... tapi, alhamdulillah sangat2 ... Allah bantu aku buat semua tuh. Walaupun aku hanya tido sebanyak2nya sehari 3-4 jam saja waktu tu ... tapi, hasilnya aku puas hati. Thanks to Allah. Thanks a lot.

So ... bagi mereka ... dan kawan-kawan yang dah beli ... dah baca ... thanks sangat kat korang semua. Sudi-sudikanlah untuk bagi feedback ke aku yer. Fb ke ... blog ke ... okeh je. hehe ... Bagi kawan-kawan yang minta sign tuh ... nnt jap yer. Saya kena practs sign yang cantik sikit dari skrg. huhuhu ... he. Apa pun ... thanks kat semua yang support saya selama ni. Family ... n fren. hehehehe ..

Special untuk ALAF 21 , thanks sebab tunaikan impian saya selama ni ..;) peace ... hehe ...

wassalam ..

2 comments:

  1. cerita gangster baik hati ngn minah kasar yg penyayang budak... huhuhuhu... bestttttt!!! tahniah ..

    ReplyDelete