Thursday, August 11, 2011

~ sikit sangat tue ... hmm ..~


boy :
' jangan hanya pandai cakap tentang agama, tapi kita semakin lemah bila diuji ..'
girl :
' ok .. saya nak bersendiri dulu ...'

Assalamualaikum ..
salam 11 ramadhan ....

that's da dialogue between boy n girl when da girl really down wif her life. May be not her life la .. tapi more pada something that she aim but she cannot get it in a several time. something like that lah.

okeylah .. dalam life kita ni, kita akan lalui macam-macam keadaan. suka .. duka .. susah .. senang .. bangkit dan jatuh. Tak kisahlah kita ni di kategorikan sebagai yang berpengetahuan dalam soal agama .. atau tidak .. seorang psikologist n may be as a kaunselor. Apabila namanya manusia .. kita semua akan lalui benda itu.

Dan apabila namanya manusia .. kita akan ada kehendak. Tapi perasan tak kadang-kadang kehendak kita tu .. lama .... baru lah tertunai. Kadang-kadang Allah tangguhkan sekejap je .. kita dah mengeluh macam-macam ( termasuklah aku ..). Di sinilah sesi muhasabah diri berlaku.

actually .. kita tahu Allah sedang uji kita. Tapi kita memang selalu mempersoalkan itu dan ini. Kenapa dan mengapa ..? Bagaimana dan ... hmm ... macam-macam lagi.

Ingatan buat aku n da readers sekalian :
Allah tidak akan menduga kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu lalui. Allah itu Maha Tahu takat mana kekuatan dan kelemahan kita. Setiap ujian yang Dia beri kat kita ada sebab musababnya. Kadang kala kita tak mampu pun nak tengok hikmahnya .. tapi semua itu Allah dah tahu lebih awal. Maka ... terima dan bangkitlah untuk sebuah dugaan

Dan ada masanya kita akan menimbulkan 1001 pertanyaan .. mengapa orang lain ..? Mengapa bukan aku ..? Kenapa orang lain boleh ...? Dan mengapa aku tak boleh ..??? Actually persoalan ini akan wujud dalam minda kita yang setiap hari mengejar sesuatu yang dia nak. Tapi ada waktunya Allah tangguhkan dulu. Allah tak bagi dulu. Kenapa ...? Allah juga yang tahu. So far .. kita manusia biasa, susah untuk lari dari mengeluh. Tapi segeralah sedar.

' Jangan pertikaikan .. tapi cuba fikir dan faham. Allah jadikan sesuatu tu ada sebab. Kita ni hamba yang naif. Takkan faham. Kita cuma pandai mengeluh je. Jadi janganlah kita jadi macam tu ...'

That's nice advice for me.

' Allah telah tangguhkan kehendak aku untuk aku .. tapi Allah tidak pernah tangguhkan kehendak aku untuk orang banyak .. maka bersyukurlah ...'

Kita musahabah kembali. Apa yang telah Allah tangguhkan .. dan apa yang telah Allah tunaikan. Lalu bersyukurlah. Kita hidup bukan untuk hidup sendiri .. tapi untuk orang lain juga. Semoga pilihan Allah ini adalah yang terbaik.

wassalam ..


No comments:

Post a Comment