Sunday, January 15, 2012

~ inilah namanya pengalaman .. ~



Assalamualaikum semua ..
apa khabar ??
waaaa .. lama sudaaa tak update kan.
actually ..
lama dah nak update cuma masa sangat terhad.
huhuhuhu ..

orite. actually .. sekarang nih aku dah pun terkerja di SMK Tasek Utara 2, Johor Bahru. ahahaha .. ayat cam sengal plak ek .. terkerja. kui3x. sebenarnya cuma guru interim saja. Guru sementara. Sampai 31 March 2012 saja. Lepas tuh .. wallahualam ... hahahaha. Before nih, aku kerja di Butik Oli Collection. By da way ... seronok juga kerja kat sana. Kawan pun best. So far .. dapatlah pengalaman baru and kawan baru yang nice. hahahaaha. Ye laaa .. dari kerja duk mengajar je .. tiba-tiba jadi deal sealer. Seronok juga kerja jaga kedai kan ..?? So far .. boleh jadi pengalaman nak bukak kedai plak lepas nih . hahahaa .. ok fine. berangan !!

Ok .. tinggalkan kisah di atas. Pengalaman di sekolah baru. Mula-mula masuk .. hmm .. macam biasalah. Tempat baru. Langsung tak excited ! Sumpah. Tiba-tiba plak dapat mengajar subjek yang bukan opsyen. Bukan opsyen tak pe lagi. Jauh sangat ! Bila tengok jadual .. terpinga-pinga sekejap. Jadual aku kah ini ..?????!!!!
Agama Islam, Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan, KH, Bahasa Cina Bahasa Tamil. Haaaa ... macam mana tu? Adakah nak jumpa guru kanan sains kemanusiaan dan cakap ...
" Pn. Chan .. i tak boleh laaaa ..."




~ SMKTU 2 ~
mungkin ia akan jadi sesuatu yang indah .. dan mungkin juga pahit.
apa pun kemungkinan tanggungjawab adalah paling utama ..



So, jawapannya adalah boleh .!! Yes. Boleh !
Macam mana nnak mengajar tu .. lain kisah. Yang penting adalah katakan boleh dan usahakan untuk ia jadi boleh. Jadi .. aku tak lah ada masalah yang besar dalam content pengajaran sebab cikgu-cikgu sangat berbesar hati guide aku. hahahha ..

Tapi yang menjadi masalah adalah ... yes. Student! U know .. aku memang pantang dengan perempuan gedik. Satu hari aku masuk kelas sivik tingkatan 4. Aku pun bla bla bla ... tiba-tiba aku terpandang sorang girl ( student dalam kelas aku la ) duk pintal pintal rambut budak laki sebelah dia.Time tu aku memang agak terkejut. adoiiii .. aku tak pernah terlintas ada student berani buat macam tu depan cikgu. Must be respect ok. Aku pun ramai kawan laki .. tapi jaga la batas pergaulan tu sikit. Macam bangang betul. erkk ..! start nak marah la pagi pagi nih. Then, terus aku suh budak tu bangun n pindah tempat duduk. Muka dia time tuh ..??? Errkkk .. bengang sesungguhnya. Bila aku tanya dia cam jeling-jeling .. ala ... muka tak puas ati. Ada aku kisah ..??!!!!! Langsung TAK !



~ jika ada guru yang membaca ... ingatlah .. mereka semua adalah amanah kita. Kita akan ditanya bagaimana kita mendidik mereka .. ~


Budak kelas lain masih ok bagi aku. Tapi tu laaaa .. bila balik umah .. aku terfikir ... aku baru jumpa student yang begitu. Pasti ada yang lebih teruk dari itu. Kenapa aku cakap macam tu ..?? sebab .. hmm .. sebab macam macam la. semua boleh fikir. Tapi adakah semua cikgu cikgu prihatin dengan keadaan itu ..?? Menjadi guru bukan sekadar mengajar akademik. Kalau setakat itu .. alaaaa .. kacang je la jadi cikgu. Tapi menjadi guru .. juga mendidik sahsiah. Hmm .. persoalannya .. macam mana guru nak mendidik sahsiah kalau guru sendiri pun gagal mendidik sahsiah dirinya sendiri ...???

Huwaaaa .. moral of da story ... aku nak jadi benda lain la plak. Buley tak ...??? hahahahaa .. boleh je kan. Tak pe .. mesti diusahakan. hahaha .. ( main main saja ..) Yup .. aku masih tak mencintai kerjaya ini sepenuhnya. Tapi atas rasa tanggungjawab kepada budak-budak tak kira malay, chinese n indian .. aku perlu jalankan tanggungjawab .. dan pikul amanah ni sebaiknya. Cinta tak cinta .. suka or tak suka .. itu letak kat nombor 10. Yang penting .. laksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. :)



~ bukan student SMKTU2 ~
bagaimana pun teruk mereka .. tanggungjawab seorang guru adalah membawa mereka kepada jalan yang baik. Berdoalah kepada Allah agar mereka dikurniakan hidayah Allah.
Generasi akan datang perlu dibentuk untuk menjamin kemaslahatan negara dan ISLAM



Orite la. Itu je sikit aku boleh share dengan semua. Nanti ada masa ... boleh la cerita benda lagi menarik kan ...??? hahahhaa..

wa chawww dulu
selamat berhari isnin yerrr ..
wassalam ..


No comments:

Post a Comment