Sunday, November 18, 2012

~ kerja budak U macam kerja budak Form 1 ?? ~


Assalamualaikum
hye guys !!
Fine, tak de skrip lain setiap kali menyapa pembaca !
Yuhuuuu .. wats up babe !
haaaa .. kan dah tukar skrip. hahaha


Sejak dah kerja ni .. asyik cerita pasal kerja ... kerja dan kerja .. lalalalala .. kerja !! hahaha.
Ok la kan. Kita perlu passion pada kerja. Tak kiralah kira kerja atas paksa rela ke .. memang minat dari sjak keluar dari perut mak kita ke .. langsung tak de minat ke .. tiba-tiba terminat ke .. tak kira !! Apa yang perlu di ambil kira .. marilah kita enjoy dengan kerja !!! 

Sebut pasal kerja .. okeh !
Kadang tu kita dengar orang tu merungut pasal kerja .. kerja tu tak best .. kerja tu itu .. kerja tu ini ... termasuklah aku. Kadang tu .. eh .. bukan kadang. Selalu jugak merungut .. cikgu sekarang banyak kerja. Cikgu sekarang kerja tersiksa. Cikgu sekarang kerja bawa balik rumah .. cikgu kerja menyakitkan jiwa sebab mengajar budk2 yang macam-macam ragam ... hakikatnya, bila terus bekerja .. terus tingkatkan semangat kerja .. dan hasil kerja turut menjadi lebih baik, bagi aku tu lebih baik bagi orang yang kononnya tak pernah merungut dengan kerja tapi hasil kerja makin merudum atau takat tu je la!! Paham ...???

Siapa kat sini nak menafikan yang kerja cikgu sekarang memang seperti yang aku cakap? Aku bukan dengar cikgu cikgu baru je yang cakap .. waima cikgu lama sekali pun mengakui keadaan tu. Jadi, salah ke aku luahkan begitu ??? Katalah ada readers yang berkawan dengan cikgu baru macam aku .. klau dia meluahkan benda-benda yang aku cakap .. tolong jangan blame okeh ! Dia luahkan begitu sebab dia perlukan semngat untuk dia teruskan kerja-kerja dia. Jadi, supportlah dia. Bagi semngat kat dia. Contohnya :
' awak boleh buat ..'
' tunjukkan awak boleh jadi cikgu yang baik dalam suasana kerja yang sangat menekan '
' kuatkan semngat awak .. jangan putus asa ! '

Kan tu kata semngat yang lebih sedap telinga orang .. nak dengar. Jangan kata telinga orang, telinga kucing pun sedap mendengarnya. Kan berbeza .. kalau kawan kita tu luahkan rasa penat .. tertekan .. bla bla bla .. kita jawab balik :
' tu la orang tak reti bersyukur ! '
' bosan memang jadi cikgu. awk berhenti kerja .. cari kerja lain ..'
' ko dah kerja gov pun nak merungut .. trylah kerja swasta .. '


~ gile punya orang nak meroyan ~
- anta anak pegi tusyen .. yang ajar kat tusyen tuh aku rasa stock haiwan peliharaan ! bukan cikgu -

 
Kalau itu jawapan kita untuk luahan kawan kita, confirm pasti kawan tu sakit telinga. Bukan kata telinga orang .. telinga kucing pun naik bernanah dengar jawapan yang begitu. Selfish !

Orite ! Tu pasal kerja. Saja je nak komen sikit pasal luahan kerja orang kan .. hahahaa
Sebenarnya aku ada satu benda nak share. Benda lain. 

Satu hari, cikgu senior pjpk datang jumpa aku then bagi tahu ..
' nazura, nanti minta budak budak buat folio tau. tentang sukan kat malaysia ke, tokoh sukan ke .. hantar sebelum .. ' bla bla bla.

Aku pun okey je lah. But then, bila budak tanya macam-macam aku jadi blurr. Jadi inisiatif aku, aku sediakan satu guide line pada budak untuk diorang follow. Contohnya saiz tulisan kalau diorang guna type writing kan. Bahan ambik dari internet .. bla bla bla. Ala ala lecturer aku bagi masa aku buat asghment kat U dulu.

Okeh ! Bila dapat folio dari budak ... aku garu kepala.
Yang tulis tangan .. mak datuk tulisan. Tak pe lagi. Isi dia aku boleh terima. Maknanya ada pengolahan dari banyak sumber. Tu pun aku yang guide diorang pilih isi-isi tertentu.

Tapi .. ada juga beberapa kumpulan nih yang ambik terus dari internet. Bukan copy paste lagi .. tapi terus print out dari wikipedia .. siap ada tulisan warna biru bergaris lagi. Aku dah tegur .. pun masih benda yang sama. Jadi, aku ambik je lah.


Jadi, bila aku belek punya belek .. aku teringat satu kisah time kat U dulu. kui3x.
Masa kat U, kebanyakan presentation akan dibuat secara berkumpulan. Bila dah selamat buat presentation, kenalah buat report kan ? Report plak .. bahan present. Bahan present biasanya .. memang hampir semuanya datang dari internet. Memang payah sangatlah nak jumpa bahan present yang ko duk selak buku tebal-tebal. Owhhh .. tak de masa !!

Nak dijadikan kisah .. aku yang tawarkan diri untuk kumpulkan semua bahan untuk dicombinekan menjadi satu report. Means masa present tu .. masing-masing ada bahagian masing-masing dan masing-masing perlu sediakan report untuk bahagian masing-masing. Aku pun .. terima report dari bahagian masing-masinglah kan. Tapi .. sampai kat report sorang hamba Allah ni .. aku termenung jap.

Sudahlah tulisan tak ikut guide lecturer bagi. Margin semua tah apa lagi. Dengan report tajuk tak di numberingkan .. then, terpacak kat tengah-tengah page. Dalam hati aku .. Wahhh !! hebat ! Bila baca punya baca .. ' hai , bahasa indon. ni study kat U indonesia ke hape ? '   Masa tu memang panas betul hati. Sudah lah nak bagi report lambat, tapi macam tu plak hasilnya ?

Demi untuk menyedapkan hati, aku sendiri yang tak tido malam cari semua bahan presentation tuh untuk mencantikkan report tuh. !

Haiiiiyooo .. !!! Kerja budak yang umur dah 20-an. Dah selamat belajar kat IPTA. Kenapa kerja jadi begitu? Budak form buat macam tu, aku faham lah. Daya faham dan kebolehan mereka menghurai memang takkan sama dengan budak umur 20 ke atas. Itu pun .. apa yang student form 1 aku bagi, taklah sampai bercampur bahasa Inggeris bahasa Melayu. Tapi .. si kakak nih plak .. bagi aku report yang bercampur Melayu-Indonesia. Hebat !! Sudahlah tuh .. memang langsung tak de huraian. Copy then paste only !


~ bagus budak ni. Dia begitu seni dalam menulis. okey kot dari hantar kertas kosong .. hahaha ~
sekurang kurangnya budak ni tak copy paste dari internet. tapi kalau copy paste pun bahasa bercampur aduk .. rasanya lagi teruk kot dari budak ni. 
hahahahaha 
 
By da way, readers yang mungkin student IPTA or may be IPTS .. tak kisah apa pun, janganlah malas sangat kan ? Ini .. ada juga cikgu yang buat kajian tindakan, then buat presentation then .. cikgu komen
' saya penah baca kajian tindakan ni dalam scribs. Sebijik. Satu pun tak ubah '
Kan ??? Sape yang malu ??? Ok .. aku yang malu ! hahahaha ..

Itu sekadar nasihat okeh !
Hasil kerja kita melambangkan diri kita. So, tingkatkan kualiti hasil kerja .. maknanya kita sedang meningkatkan kualiti diri kita.

Jom berubah !
Wassalam ..


No comments:

Post a Comment