Tuesday, February 12, 2013

~ kisah masuk balai polis ~



Assalamualaikum
hye readers
this is sooooooo tired and sleepy day
( 12 Feb 2013 )
oh why ..??
yeah .. i'm just back from ipd batu pahat at 3.00 am

ohhhh my !
wat the happened ?!!!

kisah yang panjang jadi makin panjang dan panjang
semuanya mula bila adik laki aku kena pukul dengan orang dia tak kenal. puncanya dia tak mau tolong adik and anak dia jatuh motor. 

mula tuh nak buat report tapi bila mak lelaki itu kata jangan. jangan n jangan 
jawapannya adalah tidak
macam biasalah kan bila mak dengan mak. kononnya nak settle cara baik. 
ohhh wat ever !
orang tua kan. jadi, mak laki tuh pun minta kata tunggu sampai anak dia sorang lagi balik bla bla bla .. 4 hari tunggu dia just bagi adik aku RM50.


~ Nasrul Faiz Mohd Nasir ~
kata Inspektor tu :
Kau kan anak jantan, apa-apa datang terus ke balai. Jangan tanya-tanya mak lagi dah ! Bila dah babitkan orang tua, perempuan lagi .. leceh !


sebab rasa tak puasa hati .. aku sendiri datang jumpa family diorang. 
aku tak mahu adik aku hanya bernilai RM 50 di mata diorang. Bukanlah aku minta RM200 sebab adik aku berharga RM 200 tapi logik. Aku bukannya nak duit orang sangat. Tapi dengan nilaian yang lebih besar bila buat report bukankah itu akan jadi susah bagi diorg dan untung bagi pihak aku ? Maka, aku harap diorg brfikir.
 
Dan disebabkan aku datang pun dalam keadaan tak berapa bagus hati time tuh untuk minta lebih bayaran
jadilah pergaduhan lain antara aku dengan ipar laki tuh plak !
gaduh ..? ya memang gaduh la.
aku pun kena pukul. tapi aku bukan kisah pun aku kena pukul sebab aku tahu lah memang aku pun ada salah even kesan kena pukul tuh di dalam bukan fizikal. I'm going to headache and muntah sebab contact di bahagian kepala.
dalam keadaan kurang rasional and emosional
everything can be worst more than we aspect, rite ???
( 10 Feb 2013 )


~ aku tahu Allah tidak menjadikan aku dengan sia-sia sebab itu Allah jadikan aku manusia dengan jiwa yang besar ~
nasihat utk diri sendiri :
next time perlu jadi lebih bijak, rasional and profesional
 
wat happen after that ..?
yeah ! mula tuh aku dah malas nak fikir
tapi disebabkan oleh aku di cabar di cabar dan di cabar
untuk buat report
jadi, aku pun pergi balai and buat report
walaupun hampir bertekak sebab aku boleh sue dia dan dia pun boleh sue aku then keadaan akan bertambah dan bertambah rumit dan panjang .. alhamdulillah inspektor tu dapat buat keadaan jadi tenang dan semuanya selesai dengan baik..!

 

~ laporan yang ditarik semula ~
actually, aku tak berniat sangat untuk bawak kes sampai ke mahkamah tapi lebih kepada aku tidak mahu apa yang dia cabar, aku buat tak tahu. Dia cabar, aku buat. Even aku sendiri pun ada salah
 
fine !
so, apa aku nak bagitahu readers kat sini ?!!!

Pertama

Okeh, pertama kali aku berurusan di Balai Polis, aku rasa puas hati dan respect pada Inspektor tu. Nama dia, tak perlulah di sini, kan? Kenapa aku kata aku puas hati ? Yeah, dia bertindak sebagai orang tengah yang menyelesaikan masalah. Sebab aku cuma boleh kata kalau tak ada dia, aku tak rasa hal tu boleh selesai dengan baik. By da way, sebelum keluarga pihak lagi satu datang, dia banyak nasihat kan aku .. faham undang-undang jangan sampai terkena balik. Apa yang aku ingat dia kata :
  1. Kalau apa-apa hal, nak settle tepi ke apa, biar polis jadi orang tengah untuk keselamatan dan puas hati sebab kita tak kenal pihak yang kita akan berurusan tuh
  2. Bila jadi kes apa-apa, terus datang buat report jangan cuba nak uruskan sendiri. Tak perlu tanya orang tua ke apa sebab biasanya orang tua, apa lagi perempuan .. semuanya akan jadi leceh
So, apa yang aku nak bagitahu .. tak kira apa pun rupa polis itu, bila dalam keadaan kita teraniaya pergi saja tuntut hak kita. Insya Allah, Allah bersama kita. Settle senang atau tidak, biarkan kita mampu pastikan kita di dalam keadaan selamat.

Kedua

Yeah ! Emosional memang takkan menyelesaikan apa-apa. Even aku seorang cikgu yang dibekalkan dengan ilmu psikologi menghadapi kerenah manusia, tapi aku masih tak dapat mengawal marah aku dan akhirnya menjadikan keadaan semakin buruk. 
Tapi, bila di balai .. bilik peg. penyiasat tuh, aku cuba lebih tenang dan rasional .. means jangka masa yang agak panjang membuatkan aku boleh berfikir dengan lebih baik, alhamdullilah semuanya selesai. Aku tak keberatan untuk minta maaf bila aku salah. Point aku adalah .. kalau rasa tak nak bertanggungjawab atas kesalahan orang lain, kita janganlah kata nak settlekan. 
Point dia kata aku datang ke kedai dalam keadaan biadap .. okeh! aku terima sebab aku tak menafikan aku datang dengan marah. Dia kata kalau nak lebih, kenapa tak cakap baik-baik ..? Ya, aku cakap kat dia, aku minta maaf sangat-sangat sebab lelaki yang pukul aku tuh pun memang tak terlibat apa-apa langsung. Masalahnya adalah dari keluarga isteri dia.


Jadi, untuk semua itu .. aku harap all da readers know how to manage ur problem smoothly okeh. Jangan jadi macam aku. Aku juga belajar dan terus belajar dari sebuah kesilapan. Kalau tidak jadi begini, maknanya aku akan lebih jahil tentang undang-undang. How can u defends urself by rules. Kata inspektor tu, lain tempat lain cara polisnya. Yup. Memang salah apabila kita judge all da police in Malaysia are same. Ada yang memang menjalankan tanggungjawab dia untuk menyelesaikan masalah masyarakat dan ada juga yang mengambil kesempatan di atas masalah masyarakat. Semua pihak pun sama. Ada saja masalah begitu di mana-mana.

~ lobi balai polis batu pahat ~

Betul kata DS Anwar Ibrahim. Jangan benci polis. Tak semua antara mereka jahat. Sewaktu dia di aniaya dan tinggal bertahun tahun di penjara, tidak sikit anggota polis yang membantunya. Ya, mereka menjalankan arahan. Kalau tidak, hilang periuk nasi mereka. Bagi penjawat awam : kita hanya menurut arahan.

Setiap meeting itulah yang akan di cakap dan buat aku rasa nak muntah juga. Kadang tu benda tak logik pun kena turut. 

Untuk adik laki aku .. ohh ! setiap apa yang jadi perlu difikirkan hal sebaliknya. Itu mungkin kifarah. Itu mungkin pengajaran dan itu pasti peringatan. Jangan kata marah kan mereka ( pihak lelaki yang pukul adik aku ) tapi aku sama marah dengan adik laki aku. Macam-macam dia perlu fikir. Macam macam dia perlu ubah dan berubah. Apakah ..? Banyak perkara dan malas nak cerita.

Moral of da story
especially for girls out there !
Jangan fikir anda perempuan atau lelaki
Jangan pernah fikir anda perempuan yang perlukan lelaki untuk bergantung dalam menyelesaikan masalah.
Masalah akan datang pada sesiapa
Berani untuk selesaikan masalah dan membela hak anda
Berani mengaku kesalahan bila melakukan kesalahan
Apa yang jadi pada aku :
aku sudah tegaskan supaya bawa ke balai polis, tapi sebab mak aku fikir kesian, tak mau panjang cerita .. so wat happen then ..? Jadi makin banyak salah faham kan ..?

 

~ bilik pegawai penyiasat ~
 
hello girls !!
Come on. Kita juga di ciptakan Allah dengan akal dan semangat.
Kita juga dihidupkan oleh Allah dengan hati dan jiwa seorang manusia
Sama saja dengan lelaki
Jadi,  jangan hilang keyakinan diri anda dengan mengatakan
' aku ni perempuan, lainlah kalau lelaki '
jangan pernah terlintas pun ayat tu fikiran kita


Akhir sekali sebelum keluar dari bilik inspektor tuh aku cakap :
' saya bukan nak paw sangat duit dia. saya bukan nak sue dia sangat pun. tapi saya tak nak dia menilai adik saya hanya dengan RM 50 je '

kata inspektor tu :
' betul tu. biar semua dapat pengajaran. saya harap awak pun belajar dari kesilapan '

Baik ! Saya sudah belajar
Wassalam 
;)


2 comments: