Saturday, July 13, 2019

~ hapy bfday umar anaqi ~

Assalamualaikum ..
gud morning readers..

Pagi ni, baru je mula nak buat kerja terpandang tarikh kat laptop.
' 13.7 ..? bfday umar ...'
itu pun setelah hari tu duk tersalah salah tarikh dengan fahim. selalu lah eh tertukar tarikh fahim dengan umar. OMG ! Susah kot mak mak nak lupa bfday anak weyhhh.. ni baru 2. kalau 20 entah entah anak pun lupa kottt.. hahahhaaha

Alhamdulillah hari ni umar anaqi genap 4 tahun. Macam biasa no special celebration. Kenapa ..?
Entah. haahahaha. Mungkin sebab mama dengan papa Umar memg tak ada istilah sambutan begitu kot. Tapi tengok lah kalau tetiba mama papa rajin. Kita buat belated celebration sekali dengan fahim.

See... ! Masa fahim aritu tak sempat nak save the date dalam blog. huhuhu.
Fahim selalu di nombor dua kan. huk3x.
Tak pe lah, yang penting dah save memory dalam fb kan fahim yang kacakkkkkk kannnn..hahahha

Tapi, sebagai mak mak moment lepas lahirkan Umar tetap moment tak dapat nak lupa. Since aku ni bukan spesies mudah nak sayang, masa 1st time tengok Umar aku tak tahu nak buat apa. Laki aku je super excited. Bila balik rumah, balik sendiri. Semua orang tanya mana Umar. Dalam hati je cakap     ' aku sakit nak mati, baby pulak di tanya.' Nampak kan bingainya seorang mama time tuh.

Lepas 2-3 hari macm tu dah pegang Umar, baru sayang tu datang perlahan lahan. Time tu lah doktor bagitahu hasil x-ray .. umar ada 3 lubang kat jantung. Dan paling rare, Umar ada manusia dextrocardia mirror image type 2. ( ni lah sejenis manusia manusia yang di tunggu oleh sekalian doktor untuk di jadi kan 'bbm' untuk doktor pelatih .. hahahaha ). Masa dengar penjelasan doktor tu, 10 minit je risau. Bila doktor kata dah boleh bawa balik Umar, aku cuma kata : Allah lebih tahu jaga Umar.

Sepanjang membesar kan Umar, ya .. aku serahkan semuanya pada Allah. Sebab sepanjang Umar membesar, dia ada set ubat yang di jadual kan. Kena renew setiap 2 minggu. Proses nak ambil ubat dia, bukan ubat dah sedia ada. Ubat dia perlu dibancuh dahulu guna mesin dan ambil masa 1-2 jam untuk siap. Tapi KK Parit Raja memg sangat the best. Aku biasanya datg, bagi slip ubat pagi pagi. Nanti nak pergi sekolah, datang semula ambil. Alhamdulillah Allah sangat mudahkan semua urusan. Then, dia ada temu janji yang sangat padat. Klinik Desa, HSNI, HSA dan IJN. Temu janji ni semua setahun 3 bulan sekali. Pernah sekali tahun 2017 tak silap aku, CRK aku habis terus. ( thanks a lot to my pentadbir time tu yang sangat concern setiap kali aku minta CRK. Tak pernah tak lulus dan tak sokong. Tak pernah argue macam macm. thanks a lot )

Alhamdulillah Allah mudahkan semuanya hingga hari ini. After operation, doktor kata everything oke,  tapi ada sikit lagi masalah. Biasanya tak akan memberi kesan yang buruk. Sekarang ni dah stop appoinment di IJN .. cuma akan ke HSA saja tahun depan untuk tengok progress seterusnya.

Dalam menghadapi anak yang diuji begitu, aku perlu akui sikapnya memg ada sikit berbeza dengan budak lain. ( mungkin benar kata kawan tu ). Dan bila usaha nak menghantar Umar ke Taska, ada pihak yang menolak untuk terima anak yang ada masalah kesihatan begini walaupun kita dah yakin kan bahawa dia oke. Fine !
Tak nak, sudah ! Aku pun boleh ajar sendiri. Aku pun pernah jugak ajar tusyen budak tadika. Ape de hal. ( Nampak ayat sakit hati. hahhahaha )

Alhamdulillah, sikit sikit nak juga dia belajar. Tapi macam biasa lah budak laki.
Ni pun lepas aku tanya dia :
'awk tak nak school, awk kena belajar dengan mama, boleh ..? okay ?'
dia pun tengok muka mak dia dah macam dracula. terus mengangguk.
'okay'
Fine. Done !

Umar pun masih lagi ada speech therapy. Alhamdulillah progress dia nmpak lebih baik. Banyak kali juga hari tu nak stop kan. Tapi tak jadi, dan tak jadi. Lagi bila dia sangat suka di speech therapy. Dia suka juga jumpa dan main sekejap dengan anak-anak di speech therapy.

'Semoga Allah berikan kamu kebaikan dunia akhirat ya Umar Anaqi. Mama, papa and Fahim sayang kamu '

Wallahualam.



No comments:

Post a Comment