Sunday, April 11, 2010

Tentang Sahabat ( vol 2 )



Bersambung kembali dengan kisah di bawah. Kenapa aku tiba2 nak cite pasl sahabt ? apalagi tentang sahabat menurut Islam. Semua yang kenal dengan aku....dan yang belum kenal aku...aku bukn manusia yang punya sahabt secara mata kasarnya. Setiap kata – kata aku pun , aku tak pernh state mana – mana sebagai sahabat aku. Biasanya...aku akan letkkan dia sbg sahabt di hati aku...bila mana aku sdg dalm keadaan paling sukar...dia ada dan setia dgn aku. Maka dari situlah aku akan kenl dia. Dalm dunia ni...1 dalm 1000 nak jumpa sahabt yang mcm pesanan Alqamah tu. Maka ambik la sikit2...cukplah. Kalau x , sampai bila pun...insya Allah tak jumpa. Aku pun , blm tntu boleh jadi sahabt macm yang Alqamah pesan tu. Biasanya , sahabat yang betul2 aku hargai...aku tak cakp aku syg dia...or aku perlukan dia....apa lagi aku nak kata kat dia , kau sahabt aku. Cukplah...bila mana dia minta tolong aku akan cuba usahakan permintaan dia , bila mana dia sedih or sush...aku akan cuba sentiasa di sisi dia...dan bila waktu semua org hentam dia , aku akan cuba selamtkn dia w’pn dia salah...tanpa org yang hentam dia tu kata aku cuba tegakkan benang yang bash. Kalau salah...salh klau kita nak kata betul. Suka atau tidak...kena jugak kata salah. Tapi , aku akn cuba pastikn kawn aku tu tak dibenci org tu. ...Dan aku juga akan cuba lupakan bnda yang dia prnah buat aku sakit hati. Itu prinsip aku dalam bersahabt.. Jadi , bagi kwn2 aku yang terbaca post ni ... kalau rs2 aku penh terbuat semua tu utk kalian , maka...sedarlah...aku sntiasa menganggp kalian sahabt. ( ini bukan cubaan utk promote diri sndiri )


Ok , ini kisah waktu aku sekolah. dijadikan satu cerita...satu waktu dahulu , aku dilanda krisis yang amat besar dalm kelas aku. Aku pun tak faham kenapa aku byk sgt kontroversi dalm mn2 kelas yg aku dudk. Dia la satu2nya sahabt yang setia dgn aku. Yang sentiasa dengn aku. Siapa ? Kalau dia baca , dia akan tahu aku sedg mksudkan diri dia..Walau siapa pun dia...walau pe pun dia pernh buat...aku tetp kata dia memg sahabt aku. Aku cuba pastikn , aku buat yang terbaik utk dia. Tapi...nak dijadikan satu cerita juga....aku bergaduh dgn kawn yang lain. Mungkin ada tempiasnya pada dia. Dalam waktu marh...aku tau aku sagt unpredictable. Tapi , bila waktu aku rs aku dah terleps kata pd dia....aku Cuma boleh kata sorry. Tapi aku cukp kecewa....wktu aku minta maaf tu , aku rs..dia bukn lagi sahabt aku. Betul...dia kata dia sedg backup kawn2 dia. Apa pun , dia memg sahabt yang baik. Sanggup bergaduh dgn kawn sendiri untuk perthnkn kawn sendiri jugak , tapi yang lain.

Kalau waktu aku bertekak (sms) dengn kwn aku yang dia backup tu ayt aku kasr...aku rs , selayknya untuk aku kata begitu. Kenapa ? Tggu cite seterusnya. Walaupun aku agk kasr pd sahabt aku tu sbb bengang dia backup kwn aku tu , aku msh cuba jg ayat aku.


Tak apa. Aku redha...bila aku kata aku tak kan kalah dengan kawn...maka aku takkan menangs. Tp , waktu tu aku ada seorg lagi sahabt. Hilang seorg sahabt , maka aku kenl seorg lagi sahabt. Siapa ? klau dia baca post ni , dia pun akan tahu aku sdg maksudkan diri dia. Dan aku sgt berterima kasih pada dia.


Tapi sesuatu yang aku amat terkilan dan marah...apa yang kawn aku dah buat pada sahabt aku yg brgduh dgn aku tu ? tggal dia ???? memg kawn yang sejati. Leps kawn tu backup...perthnkan kalian...mrh aku bersggh-sgguh...korg tggalkn dia mcm tu je ??? Dan lepas tu...aku hanya mmpu jadi pemerhati saja. Maka biarlah sahabt aku tu...bersama org yang selayaknya untuk dia. Aku hanya boleh mendgr cerita tentng dia...mendgr kisah tentg dia...tanpa aku boleh buat apa2 lagi pd dia....mcm aku prnh buat dulu.


Aku harap....jadikanlah kisah ini sbg siri tauladn dalm kish hdp anda smua. Kita semua punya sahabt...punya kawn dan teman. Ambillah mn yg boleh dijadikan pedoman dlm bersahabt. Bagi sahabt aku yang paling2 setia n sejati ( hisyam )...terima kasih sebb msh setia dgn aku w’pn byk sgt2 yg slh kat aku. Kau buat aku masih rs...hidup ni msh ada indahnya. Terima kasih juga untuk sahabt yang lain...Abdul Halim Ngadiran , Mohd Firdaus Mohd Fadlullah , Nur Atikah Razali dan Nor Atikah Kosnon. Terima kasih untuk semuanya.


Ada org yang mabuk bercinta kata...bf or gf kita tu lah sahabt sejati kita. Tapi , nilailah kembali. Dia wujud di sisi kita dengn satu alasn pd awalnya...dn bila2 sj akan pergi dgn satu alasn. Tapi sahabt yg sejati...kita takkn dapt gantiknnya dgn dunia sekalipun. Tapi terima kasih yg tak terhingga utk bf aku...sbb sgt2 memahami bahawa sahabt aku seorg lelaki. Aku takkan pernh sekali khianati kepercayaan dia pada aku. Hingga bila mana dia sah menjadi suami aku....maka dialah satu2nya sahabt aku paling sejati. Kerana kedudukan seorg suami itu terhadp seorg isteri adalah mengatasi kedua orang tua...

Sekian saja tentang sahabt...terima kasih.

No comments:

Post a Comment