Friday, July 2, 2010

saluran diplomatik malaysia - israel.

BOM!!! itulah yan terlintas di fikiran apabila terjalin hubungan diplomatik malaysia - israel. ape yang bom..??? bukan saja memungkinkn malaysia akan mengalami nasb yang tak jauh beza dari rakyat Palestin , tapi .... di situlah yang memungkinkan Islam di Malaysia bakal menemui titik hitam.

Kenapa saya tiba - tiba terlintas tentang ini...? before ni saya terfikir untuk post tentang sesuatu yang lebih bermotivasi. Tapi , saya tangguhkan dahulu memandang ada isu yang lebih penting dan lebih menarik minat saya. Sebelum saya melanjutkan ulasan , izinkan saya bertanya kepada sidang pembaca ..... Adakah kalian setuju untuk Malaysia membukan salura diplomatiknya dengan Israel...?? Jawab , jawab.

Lebih kurang jam 4.00 pagi saya membuka satu discussion board mengenai tajuk tersebut. Seawal saya membuka discussion board tersebut , terpampang statement si pencadang. Agak menghairankan ...tapi tak mustahil itu yang tertulis : ( izinkan saya meng 'copy' statement anda jika anda membaca post ini )

Jika kamu rujuk AlQuran dan Hadis jelas, kamu akan menutup group ini kerana ianya jelas bersikap perkauman dan menanam api kebencian yang telah pun sudah parah.. Ini bukan jalan penyelesaiannya. Kamu perlu mendesak dan menelefon Perdana Menteri Najib dan setiap ahli parlimen untuk membuka saluran diplomatik Malaysia kepada Israel, anda tidak perlu bersikap hipokrit dan ekstremis, barulah kamu sebagai rakyat Malaysia boleh menyuarakan pandangan kamu di saluran yang betul, berhadapan dengan yahudi dan berbincang untuk menuju keamanan, bukan membenci dan memperjuangkan peperangan
apa yang bermain di fikiran saya , bagaimana saudara tersebut boleh mengkritik kitab suci agamanya ( ISLAM ) dengan mengatakan ianya bersikap perkauman dan menanam api kebencian yang sudah parah...? Sudah itu , saudara tersebut juga menggunakan certain ayat Quran kononnya mahu menguatkan hujah beliau. Di sini saya hanya boleh sifatkan saudara tersebut mengambil sesetengah ayat dan menafikan ayat yang lain.


Alasan dan hujah saudara tersebut supaya membuka saluran diplomatik adalah demi kepentingan sejagat. Beliau berpendapat , dengan hubungan diplomatik Malaysia - Israel , Malaysia boleh memberi cadangan kepada Israel untuk berdamai dengan Palestin. Saya bukanlah terlalu bijak untuk mengatur semua perkara , tapi .... bagi saya , pendapat saudara tersebut ada betulnya .... tetapi bukan untuk YAHUDI LAKNATULLAH. Seharusnya saudara tersebut meneliti dan menginsafi serta mengakui ayat keterangan Allah s.w.t :

maksudnya : “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu).” (al-Baqarah: 120)

Beliau cuba menggunakan pendekatan perdamaian dan politik , namun mengabaikan ayat yang telah Allah s.w.t turunkan kepada kita , umat Islam. Saudara tersebut , meminta kita merenung posisi kita di pihak yahudi di mana mereka telah di halau dari petempatan mereka suatu waktu dahulu. Kenapa terjadi begitu ....? Kerana Allah s.w.t telah menentukan itu untuk mereka ...so seharusnya tidak ada dakwa - dakwi lagi.


KAUM YAHUDI DIHALAU DAN SENTIASA MEREMPAT SEBAB TU JANJI ALLAH, KENAPA KITA PULAK KENA CONCERN PASAL TU? DIHALAU FIRAUN, BABYLON, ROM, GERMAN, MEMANG LAYAK DENGAN MEREKA YANG ALLAH SWT SENDIRI SIFATKAN AKIBAT DARI KOROSAKAN YANG SENTIASA MEREKA BUAT.


( dari saudara Qml Yaman )


Mengapa begitu hukuman buat kaum Yahudi ...? Tak perlulah saya memperpanjangkan post ini dengan sejarah keangkuhan dan kebobrokan kaum Yahudi ini. Sesungguhnya telah termaktub di dalam Al-Quran kaum Yahudi adalah kaum yang dilaknat oleh Allah. Jadi , mengapa kita yang lemah segalanya seperti mahu menafikan laknat Allah terhadap mereka...? Muhasabah kembali iman kita.

Saudara tersebut mempertikaikan mengapa perlu ISRAEL di sisihkan. Mereka seharusnya wajib di sisihkan malah di perangi lantaran kezaliman yang mereka lakukan. Bukan saja rentetan kezaliman mereka terhadap umat Islam di Palestin tapi lebih zalim mereka adalah satu - satunya kaum yang berani membunuh nabi utusan Allah :


Dalam Alquran, juga disebutkan bahwa sifat mereka itu di antaranya suka bermusuhan, keras kepala, keras hati, ingkar janji, bakhil, dan tamak. Mereka juga terlibat dalam sejumlah pembunuhan terhadap para nabi yang diutus oleh Allah SWT. Itulah sifat-sifat Yahudi.


Sesungguhnya darah Kaum Yahudi itu adalah HALAL bagi umat Islam. Dan mengikut pengetahuan saya yang kurang ini , adalah HARAM hukumnya menjalin sebarang hubungan perdamaian dengan Kaum Yahudi. ( sila betulkan jika saya salah )


Jika mengambil contoh - contoh negara yang membuat hubungan diplomatik bersama Israel , mereka bukan saja tidak mampu menyelamatkan rakyat Palestin , malah mereka terpaksa mengikut telunjuk Israel :

1:-AMERIKA yg sekutu kuat ngan YAHUDI ini pn tidak dpat mngawal dan jgk meminta mereka mnghentikan serangan terhadap umat ISLAM d PALESTIN,kerana msing2 mmpunyai latihan ketenteraan bersama yg amat dperlukan oleh mereka..

2:-MESIR jgk sekutu kuat yahudi,trpaksa mnutup pntu sempadan mesir\palestin yg mnyebabkn bantuan kemanusian melalui darat,shingamnyebabkan bantuan k'manusian d'hantar mlalui p'airan antarabangsa..kerana mereka mempunyai hubungan diplomatik ngan yahudi.

3:-GERMAN:- sehingga kini mnyatakan sokongan terhadap YAHUDI walaupun mereka thu tindakan yahudi slah dan melampau, kerna mreka mempunyai hbungan diplomatik dgan yahudi,dan ingin mnebus kesalahan pemimpin mereka yg dahulu m'bunuh warga YAHUDI

4:-3 ngara besar yg sy sebutkan di atas hanya lah antara ngara2 yg mmpunyai hubungan diplomatik ngan YAHUDI.mereka terpaksa mnghalal kn smua tindakkan YAHUDI semata kerana ingin mnjaga kpntingan msing2..itu bru 3 cntoh negara2 yg mempunyai hubungan diplomatik ngan YAHUDI..byk lg negara yg mempunyai hubungan diplomatik ngan YAHUDI tertapi shingga kini tidak ade lg yg mampu memaksa YAHUDI mnghenti kn kekejaman nya..

adakah jika MALAYSIA mempunyai hubungan DIPLOMATIK ngan YAHUDI mampu menghenti kn serangan YAHUDI terhadap pnduduk PALESTIN??
JAWAPAN NYA TIDAK WAHAI SEDARA SEISLAM KU ENCIK ISKANDAR..KERANA M'SIA hanya akan mejadi pak turut s'perti mana negara2 yg m'punyai hubungan ngan yahudi..
( keterangan di ambil dari saudara ' Jet Lie ' )


Jadi , adakah Malaysia juga perlu menempah keadaan yang sama dengan negara - negara yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel...? Orang yang bijak akan mengambil iktibar di atas apa yang telah berlaku kepada orang lain. Bukan mencuba nasib yang sama untuk mengubah keadaan. Ya , betul. Jalan perdamaian lebih kepada perbincangan dan kerjasama. Namun , jalan perbincangan dan toleransi perlu kena dgn tempatnya. Kadangkala peperangan itu adalah sebaik cara. Jika tidak , mana mungkin berlaku siri peperangan dalam Islam. Apabila kaum kafir itu mula memijak dan menindas umat Islam dan Islam , maka mereka wajib di perangi. ( sila betulkan jika saya salah )


Dalam perbincangan tersebut juga , terdapat satu pendapat dan fakta yang telah di kemukakan oleh saudara Ode Zulkarnain :

Salam semua. saya harap kita dapat bincang perkara ini tanpa ada sebarang kata-kata kasar dan kesat. kita ambil semua sebagai panduan kita. saya tak bersetuju supaya malaysia membuka saluran diplomatik dengan israel. sebagai jawapan:

1)Memudahkan uruskan bantuan apabila ada hubungan diplomatik. jom kita lihat negara mana yang berada dalam kapal-kapal flotila keamanan sewaktu diserang? kebanyakannya negara yang mempunyai hubungan diplomatik dengan israel. malah, aktivis turki..sebuah negara yang membantu bangsa yahudi sewaktu diusir suatu ketika dulu menjadi aktivis yang ramai dibunuh.

2)berpeluang mempengaruhi dan memberi nasihat. kita lihat pula bagaimana PBB, suatu ogranisasi kemanusiaan terbesar di dunia mengarahkan gencatan senjata. tapi boleh bertahan berapa lama? dan sekarang...israel mengepung pula gaza dan disekat segala keperluan penduduk gaza. britain, sebuah negara sekutu yang kuat pun mengarahkan supaya sebuah siasatan dilakukan terhadap israel atas perbuatan mereka menyerang flotila keamanan. tapi, mereka tetap bertegas siasatan tersebut tak perlu dilakukan. ini pula mendengar nasihat dari malaysia yang kecil?

3)bebas berulang alik ke jurusalem,palestine dan israel. apa kepentingan kita untuk berulang alik ke israel? gaza adalah tanah palestine. negara2 sekutu israel pun tak dapat memasuki gaza. jadi bagaimana?

4)OIC sebuah organisasi besar negara-negara Islam. dan malaysia memang telah ada kelebihan. kalau tak, takkan malaysia dilantik sebagai pengerusi OIC. namun, birokrasi dalam OIC sendiri menjadi masalah. Bidang2 mahir lah yang cuba dihantar buat penduduk gaza sewaktu flotila keamanan diserang. kemudahan untuk membangunkan infrastruktur dan perubatan semua dirampas oleh rejim zionis.

5)sekali lagi, malaysia sebuah negara Islam contoh. sekarang pun malaysia telah menjadi sebuah negara Islam. Kita pengerusi OIC. pengurusan haji (walaupun tak ada kena mengena dengan misi kemanusian) malaysia menjadikan malaysia contoh kepada negara-negara Islam yang lain. Yahudi boleh melanggar hak asasi manusia yang telah dinyatakan oleh PBB. takkan pula suara kita didengar oleh mereka.

6)mesej keamanan telah disebarkan sejak bertahun lamanya. bukan sahaja oleh negara2 Islam...malah negara2 yang majoriti bukan Islam. Hal ini bukan sahaja bersangkut paut dengan agama tetapi hak asasi kemanusiaan. penjajahan moral dan fizikal. tetapi kita lihat...sudah berapa lama gaza dijajah? malah suatu ketika dulu...kita dikejutkan dengan serangan israel terhadap masjid Al-Aqsa ketika umat Islam sedang beribadah.

7)kita tidak prejudis terhadap mana2 pihak yang berlaku adil sesama manusia. tetapi yahudi ini telah melanggar dengan kejam hak asasi kemanusiaan. sejak dari awal lagi mereka telah merancang untuk menggagalkan konvoi flotila keamanan ke gaza. awal2 lagi, beberapa flotila keamanan mengalami kerosakan teknikal. bukankah ini satu sabotaj? kemudian menghantar pula pasukan komando mereka. mereka boleh sahaja menghantar navy tetapi menghantar komando yg kita tahu skuad elit dalam askar. malah mereka menyerang di perairan antarabangsa pula.


maaf kalau ada fakta2 yang saya nyatakan di sini adalah salah. mohon diperbetulkan jika saya salah. wallahualam.
jadi , adakah wajar satu saluran diplomatik dibuka antara Malaysia - Israel sebagaimana pendapat Saudara Iskandar Zulkarnain ?
Amar, tidakkah anda berfikir bahawa dunia ini sudah penat dengan peperangan, terutamanya masyarakat Palestin sendiri dan juga Israel, bukankah setiap kita bertanggungjawab terhadap mereka? bukankah mereka ini kawan kita? Kita perlu menjadi contoh bahawa keamanan itu tidak mustahil dicapai dengan cara menghormati dan belajar dengan persamaan yang membawa kita bersama, bukan kepada perbezaan dan kebencian yang menyebabkan ramai manusia yang tidak berdosa sengsara, mungkin kamu akan faham apabila kamu berada di posisi masyarakat yahudi, dimana mereka telah dihalau dan dibunuh sejak 2 ribu tahun lalu kerana politik dan agama dan kerana perjuangan kaum Aryan bahawa Adolf Hitler percaya mereka yang paling agung, juga melihat kesengsaraan rakyat dan kanak-kanak Palestin menjadi mangsa kepada kekejaman peperangan. Saya percaya ini bukan masaalah, Palestin dan Israel boleh tinggal bersama, tetapi ianya memerlukan masa, dan ini bermula daripada negara seperti kita Malaysia yang menyokong terhadap proses perdamaian dan prinsip keadilan. Apabila kaum yahudi dihalau, Nabi Musa memimpin mereka dan membawa mereka ke tanah suci Jerusalem, dan selepas itu, diatas ketentuan Allah, mereka telah melalui banyak kesengsaraan, adakah kamu tidak mempunyai perasaan untuk memahami apa yang mereka rasa. Jerusalem, Palestin dan Israel adalah untuk semua orang. Kita diakhir zaman, pemimpin kita akan keluar tidak lama lagi, adakah anda sudah bersedia untuk mengikut beliau?

Pada pendapat saya , walau apa pun kedamaian dan misi kemanusiaan yang melalui saluran diplomatik yang di sarankan oleh saudara tersebut , ia tetap akan sia - sia. Saya hanya boleh mengadaikan bahawa saudara tersebut terlalu mengikut logik akal walaupun kelihatannya pada pemikiran saya beliau itu membaca Al-Quran dan tahu kandungan hadis. Maka , berhati - hatilah dengan logik akal. Adakalanya logik akal itu bukan solusi yang terbaik. Maka kembalilah kepada Al-Quran dan hadis dan jangan pernah sesekali mempertikaikannya. Seperti pernah terdapat satu pendapat :

Apa akan jadi dengan Malaysia jika tidak ada rokok , pengharaman judi .... sedangkan selama ini itu pergantungan pendapatan terbesar Malaysia. So... nak Malaysia miskin papa kedana ke...??

Itu jika kita berfikir secara logik akal. Tapi , bila kita percaya setiap rezeki itu adalah milik Allah dan menuruti setiap perintah-Nya itu akan di beri ganjaran yang lumayan ... semua itu bukan masalah. Semua itu tentu ada solution. Hanya tinggal mahu atau tidak..

Baiklah... bagi mengakhiri post yang cukup panjang , saya sertakan tulisan terakhir Saudara Iskandar Zulkarnain :

Ini adalah komen saya yang terakhir, sebelum saya beredar, saya ingin berterima kasih kepada anda semua kerana mengambil masa untuk berbincang tentang masa depan Malaysia, Palestin, Israel, Timur Tengah dan Dunia.

Saya berdoa kepada Allah untuk keamanan semua umat manusia dan semoga Allah menempatkan roh mereka yang terkorban di tempat para solehin.

Untuk makluman kamu semua, saya telah menyediakan diri saya dan akan mengambil alih Amerika Syarikat dan menjadi Presiden Amerika kepada rakyat yang bebas.

Kemudian saya, Iskandar Zulkarnain akan kembali ke Jerusalem, dan menyatukan seluruh Dunia! Saya akan bersama dan melindungi kamu yang baik, mencintai perdamaian dan saya akan memusuhi dan menghancurkan mereka yang membawa kemungkaran!

Dan kepada kuasa yang telah diberikan kepada saya sebagai Raja Jerusalem, buat masa ini saya mengistharkan bahawa Palestin dan Israel akan berdiri dengan bebas, sementara menunggu kedatangan saya.

Semoga Allah meredhai perjalanan saya, dan semoga kamu semua mendoakan saya.

Terima Kasih

Persoalannya , siapakah dia ini ....? Wallahualam. Di sini , ada jenaka yang saya fikir sangat menghiburkan buat saudara tersebut :

Iskandar, kalau betul ko ni Melayu, aku nak ko translate makna nih...

1) Kantoi

3) Hobin Jang Hobin

4) Pulun Kedah Pulun

5) Gomo Kelate Gomo

6) Kejor Yob Kejor

dah itu jer...toksah tanya Pakcik Google laaaa...mmg takleh dapat pun...klu ko tk dpt jawab, sah2 la ko ni ejen tutttttttttttttttt........kikikikikoyuki

Bersamalah kita mengamati ISLAM semula. Akhir zaman ini , pelbagai anasir - anasir jahat cuba memesongkan pemikiran kita. Janganlah sesekali kita terpedaya. Jangan wujud di atas muka bumi ini sebagai pengikut Islam Liberal. Impikanlah hadir sebagai seorang Muslim yang syahid di atas muka bumi Allah ini.

Akhir sekali , suka saya beritahu bahawa tujuan saya mengambil statement mereka yang berada di discussion board tersebut kerana saya amat teruja untuk berkongsi fakta menarik itu bersama anda. Semoga kita semua berfikir.

http://www.facebook.com/topic.php?uid=126412147384059&topic=128#topic_top


Wassalam...


Firman Allah dalam surah Al Imran ayat 112.

ضربت عليهم الذلة أين ما ثقفوا الا بحبل من الله وحبل من الناس وبآءو بغضب من الله وضربت عليهم المسكنة, ذلك بأنهم كانوا يكفرون بئايت الله ويقتلون الأنبيآء بغير حق,ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون(112).

Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari manusia. Dan sudah sepatutnya mereka beroleh kemurkaan dari Allah ,dan mereka ditimpakan kemiskinan (dari segala jurusan). Yang demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur dan ingkar akan ayat-ayat Allah (perintah-perintahNya) dan mereka membunuh nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa mencerobohi (hukum-hukum Allah).


Firman Allah dalam surah Al Maidah ayat 13.

فبما نقضهم ميثقهم لعناهم وجعلنا قلوبهم قسيه. يحرفون الكلم عن مواضعه, ونسوا حظا مما ذكروا به, لولا تزال تطلع على خآئنة منهم الا قليلا منهم. فاعف عنهم واصفح, ان الله يحب المحسنين(13)
Maka dengan sebab mereka(yahudi) mencabuli perjanjian setia mereka, kami laknatkan mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu (tidak mahu menerima kebenaran). Mereka sentiasa mengubah kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitab Taurat dengan memutarnya) dari tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar, dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang diperingatkan mereka dengannya. Dan engkau (wahai Muhammad) sentiasa dapat melihat perbuatan khianat yang mereka lakukan ,kecuali sedikit dari mereka (yang tidak berlaku khianat). Oleh itu maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalannya .



No comments:

Post a Comment