Thursday, February 2, 2012

~ hari ini .. hari untuk ... ~


Assalamualaikum ..
semua ..
fine. entri ini adalah berbau amarah ..
hohoho ..
tajuk sebenar adalah ..
hari ini hari untuk meradang !!

haaa ..?? jarangkan aku meradang dalam blog. by da way .. arini aku memang bengang gile. actually dari semalam. Aku tak pasti dengan siapa aku bengang .. tapi memang serius aku bengang. Ok laaa fine! Tak perlu aku bercakap dengan siapa aku bengang. Dan aku harap .. sipulan ini tidak akan pernah baca statement di dalam entry or jumpa blog aku yang tak pernah femes ini.

Orite. Apa yang buat aku bengang sangat ..??
This is about adab kot. Tak kira kat mana .. adakah benda itu perlu atau tidak untuk di marah... bila nak marah kat someone .. must be personaly. Itu menurut aku lah kan.


Ok .. mungkin ada yang kata .. wat u give u get back.
sebab masa kat UTHM dulu .. 2 orang kawan aku marah gile sebab aku marah. Diorang kata .. aku marah diorang depan semua kawan-kawan sedangkan masa tu cuma ada 2 org saja pelajar lelaki n may b seorang dua pelajar perempuan.

Ok .. stop that story there. So, apa yang aku bengang sangat. Aku bengang sangat bila seorng student chinese aku keluar kelas dengan alasan nak hantar homework kat bilik guru then dia tak masuk kelas aku .. tapi masuk kelas lain. Then, dia cakp cikgu kat kelas lain yang aku tak mengajar dalam kelas. Then .. cikgu tu datang kelas aku .. cakap kat aku depan student semua :

'Nazura kenapa ada student awak masuk kelas lain ni ..? Dia cakap Nazura tak mengajar dalam kelas. Nazura relief ke ..? Kalau Nazura tak mengajar .. nak marah ni ..'

Serius. Depan student dalam kelas .. semua student terdiam.
Aku pun senyum je la. Cuma kata aku baru masuk kelas tu n tak kenal student dalam kelas tuh. Fine ..





Ok .. aku mungkin nak membayangkan sesuatu ..
Dalam subjek sivik .. u kena explain kat student tentang kerjaya .. laluan laluan untuk kerjaya .. maknanya u kena bercakap, kan ..?? betul tak ..?

Tapi, since that chinese dont ever understand malay .. just speak in BI .. she said i'm not teaching. Sebab dia kata .. dia tak buat apa-apa. Just baca novel.

Boleh tak aku nak kata ... kepala hotak kauuu !!! Dah kau tak nak dengar .. dah kau tak faham bahasa .. kau nak kata aku tak mengajar.

Tu budak. Then .. cikgu plak ..?? Tak de mind ke marah cikgu lain depan student ..?
Sory to say ok !!!

And hari ni .. masa aku relief satu kelas. Tiba-tiba datang cikgu subjek tu .. dengan tak bagi salam .. dengan tak menyapa aku terpacak kat depan tu .. dia terpekik dengan student.

'ehh .. awak kenapa tak buat kerja saya. siapkan lah kerja semalam .. saya bertugas pun saya ingat awak tau. ehh .. awak kan semalam yang masuk TV tu ..'

Then .. blah !!
Boley tak aku nak kata cikgu nih pun tak de sivik. Yes!! Cikgu cikgu tu semua kat sekolah dulu memang tak belajar sivik. Sebab tu perangai tak de sivik !!! Fine ...

Rite. Actually .. aku pun tak seharusya membuat entri ini. may be .. tapi .. i'm sooo .. geram.
But then .. biarlahkan. Aku pun tak de la buat muka .. or cakap pada mana-mana cikgu lain pasal cikgu tu.
Etika kerja .. u must be a profesional.
Itu masih dikatakan hal kecik. Masih boleh dipertimbangkan. Masih boleh di buang jauh dari hati even memang geram or sakit hati kan.





Moral of da story ..
Jom kita sama-sama menjaga sikap kita. Etika kerja kita. Even aku pun bukan seorang yang sangat menjaga etika dalam setiap aspek. Pesanan buat aku .. please easily .. forgive n forget. Berjaga jaga dalam setiap perkataan yang keluar dan sikap kita.
That's it !!!

huuu .
wassalam ..


No comments:

Post a Comment