Saturday, July 14, 2012

~ jika anda memang cikgu ~




Assalamualaikum
~ jawab laaaaa ~
haaa .. jawab pun. aipp .. jawab kena ikhlas okeh
i bagi salam ikhlas tawww.
hahahaa

Today is da day .. wat the day ..??? wat ? wat ..???!!!!!
Today is my last dat at SMK Taman Nusa Jaya. I've been transfer again. Waaaa .. macam betul je kan bahasa inggeris aku tuhhh. kah3x

Last day ..?? Yup .. last day. Last day laaaa .. hari terahkhir ..
okeh .. bukan aku kena tendang .. tapi aku kena tarik semula oleh PPD dan aku akan melaporkan diri di SMK Seri Perling pulakkkkk. Adoooiiiiyaiii ..

Okeh .. SMK Seri Perling punya cerita .. tak boleh bukak sekarang sebab belum jejak kaki ke sana. Even seeeeeemuuuaaaaa yang tahu aku akan ke sana .. ucapkan tahniah .. tahniah ... tahniahhh .. dan seharusnya aku gembira .. tapi bagi aku .. :

"  kat mana pun pasti ada cabarannya. kita tak mungkin akan rasa happening tanpa masalah kat mana pun "

Macam Tasek Utara 2 .. semua kata .. teruk kan sekolah tu ..?? budak buangan ..?? Budak jahat ..
Is it rite ..??? Pelajar bukan masalah besar bagi aku. Tapi yang menjadi masalah besar adalah rakan sekerja. Kalau bagus rakan sekerja tu .. akan gembiralah dalam kerja. Kalau tak .. budak bagus pun, tak guna kalau rakan kerja macam hampeh ! Sekian, terima kasih.

Jadi, sila tahu aku memang rindukan tasek utara 2 sebab cikgu and pelajar dia yang best !
Dan aku tahu .. aku mungkin takkan ke sana lagi sebab .. tak ada bidang aku di sana. Alasan aku di pindah randah kan adalah untuk meletakkan aku pada sekolah yang boleh match dengan bidang aku. kui3x.

Okey laaaahhhh ..
SMK Taman Nusa Jaya .. aku ada lebih kurang sebulan lebih kat sekolah tuh.
Masa mula-mula kat sana .. environment baru .. rumah sewa baru .. everything is too hard to adapt. serious !! Mengajar pelajar peralihan .. bukan calang-calang tekanannya. Tapi .. cuma tekanan di dalam kelas. Luar kelas .. habis kelas .. ok. anda bahagia. hahahhaaha

Di SMK Taman Nusa Jaya aku ditakdirkan mengajar kelas peralihan, moral dan seni. Jadi, mejoriti student aku ada cina dan india. Shock ? Agaklaaaa .. bukan mudah bagi aku. Even di sekolah tasek pernah mengajar pelajar cina dan india .. tapi, tetap shock bila fully non muslim.



Nakal ..??? Aku penipu paling besar kalau aku kata diorang tak nakal. Tapi .. alhamdulillah dan aku sendiri tak pasti macam mana mereka jadi rapat dengan aku. Macam tu jugak dengan pelajar moral. Bagi aku .. satu kejayaan yang besar menjadi guru adalah bila pelajar rasa gembira saat anda ada bersama dengan mereka.

Satu kisah yang aku nak share .. dan hati aku sebak saat aku berhadapan dengan seorang pelajar cina peralihan ni.

Dia budak perempuan cina yang langsung tak faham bahasa melayu dan tidak boleh bercakap bahasa melayu. Dalam setiap kelas aku .. dia cuma diam. Setiap aku yang aku tulis di papan hitam dia akan salin. Tapi satu pun dia tak pandai buat. ( aku mengajar matematik peralihan ). Tapi satu yang aku perasan, dia memang suka pandang aku. Aku tak perasan, tapi itu kenyataan.

Bila aku nak bercakap dengan dia, aku akan minta kawan dia translate ke bahasa cina. Dia akan jawab aku dengan angguk atau geleng. ( rasa macam komunikasi dengan pelajar bisu pun ada jugak ). Macam mana pun aku tetap tak give up nak dia buat something. At least dalam kelas aku dia tak buat kerja yang sia-sia. Jadi, aku buatkan lah soalan darab, tambah dan tolak dalam bentuk lazim kat dalam buku dia. Alhamdulillah dia boleh buat. Cuma untuk buat darab .. dia tak berapa faham. Bila dia nak tanya aku betul ke tak apa yang dia buat .. dia akan tarik lengan baju aku then tunjukkan apa yang dia buat. You know wat .. bila pandang muka dia, aku rasa something that really touch in my heart. Sumpah .. bila salah, aku akan panggil mana-mana pelajar cina yang pandai math untuk terangkan. Aku cakap dalam melayu .. kawan dia akan cakap dalam bahasa cina. Wei Fong .. aku ingat lagi pelajar yang aku panggil untuk tolong aku translate kat dia. Satu lagi aku ingat sebab dia COMEL.!!! hahahahaaa



Okeh .. tu seorang. Dan dalam kelas yang sama .. ada juga seorang pelajar yaang bermasalah. Orang kata dia ada sawan .. dan agak gila ... macam bukan. Tak tahu lah aku. Tapi .. masalah dia adalah saaaaaaangat suka kacau orang. Ada sekali tuh dia tuang air dalam beg kawan dia. Kadang tu .. dia tak nak buat kerja dia duduk kat penjuru kelas peluk beg. Lagi best .. dia memang takkan nak buat kerja .. tapi berjalan pusing kelas dan kacau orang. Tiba-tiba ... bila aku buatkan latihan lain yang lebih senang kat pelajar yang tak faham bahasa cina tuh .. dia datang kat aku bawa buku kosong then cakap :
' ... cikgu, saya mau juga macam dia ..'

Weeeeiiiiii .. terdiam aku. Sumpah. Rasa nak jatuh air mata okehhh !!! Waaaahhhh .. hati tisu tak ley blahhh.
Jadi aku pun buatkan lah latihan macam tuh untuk dia. Dan dia buat. Sumpah dia buat. Cepat betul. Bila siap .. dia datang lagi kat aku suh aku buatkan untuk dia.

Semua tu terjadi saat aku berada di hari terakhir di kelas dia. Terkilan ! Ya, memang terkilan. Tak ada cikgu yang suka dia. Tak ada pelajar yang nak kawan dengan dia kecuali bergaduh dengan dia. I can't do anything since i'm not in that school anymore.
Tiang Min Shen .. saya mesti aku ingat awak. Harap awak boleh jadi orang yang bagus besar nanti.


Pasang surut kehidupan sebagai seorang guru. Menjadi cikgu bukan sekadar masuk kelas dan mengajar. Mengharapkan pelajar dengar cakap kita. Mengharapkan pelajar diam bila kita minta mereka diam. Mampu ke kita jadi macam tu ...??? Tanya diri kita sendiri. Kita sendiri akan berbual .. akan bising bila ada ceramah ilmu. Duduk bahagian belakang ... pong pang pong pang .. mengata penceramah itu dan ini. Jadi kenapa nak marah bila pelajar buat macam tu pada kita ..??? Wat u give u get BACK laaaaa !!!! erkkk

Bila pelajar biadap .. apa nak buat ..??? Aku malas nak ajak gaduh orang senget. Kau nak gaduh, kau gaduh sorang. Bukan tak ada pelajar cina yang hentak kerusi depan aku .. aku cuma cakap :
' kau pe hal ..?? nak gaduh dengan saya ke ..?? ..'
dia diam .. aku buat hal aku la. Kau tak nak buat kerja .. suka hati la. Aku tak pandang pun pelajar macam tuh.

Masuklah kelas tanpa prejudis ..
Bila dalam hati kita ... ' eeee .. pelajar cina. busuk .. ' ' kelas hujung ... jahat ! ..'  ' kelas peralihann ..?? hurmmm .. dah la tak pandai. nakal plak tu ....'

Apa dalam hati kita akan terlahir pada personaliti kita. Ingatlah bahawa kasih sayang saja yang dapat membentuk pelajar sekarang. Kasih sayang dan persefahaman. Cubalah untuk faham mereka. Mereka akan gembira bersama kita. Jangan biar mereka nampak hormat kita di depan kerana takutkan kita. Tapi buatlah mereka hormatkan kita dengan gurauan ikhlas kerana mereka senang dengan kita. Itu lebih berharga ..

Marilah kita senyum sebelum tido.
hoyea! hoyea !!!
Jom tido
wallahualam ..
Wassalam .. ;)


No comments:

Post a Comment