Tuesday, August 18, 2015

~ berpantang ohhhhhh pantang ~


Assalamualaikum
masih macam banyak je kan masa terluang 
oke .. sementara tak naik sekolah lagi
baby pun syiokkkkk je tido sebelah ni

oke .. lepas bersalin cite pasal keadaan aku berpantang
dulu masa sebelum bersalin
semangggggggggat sangat nak berpantang cara tradisional
tradisional la sangat oiiii
nak pakai param, pakai pilis .. pakai kain batik toncet tinggi
haaaahhhhh!!!
lepas bersalin
kenapa la keadaan berpantang tu tak seperti yang di bayangkan
sumpah !!!

mula balik dari hospital
semua kerja suami uruskan
( nasiblah suami dah balik )
suami basuhkan baju, jemurkan baju, maskkan, ambikkan makanan
semua suami yang buat
sumpah sayang extra kat suami time tu
dan seterusnya.
wakakakakaka
dan 1st time bila dekat suami nak balik ke Sabah
gila gila menangis
sendu gile weiiiihhh .. huhu

masa tu masih sakit lagi
oiiiii sakit dia bila bekas luka di jahit tu mula berdenyut
nak tidur pun asyik terjaga je
dalam sakit tu
terpaksa berulang hospital sebab umar masih warded
masa tu kesian sangat kat suami sebab dia berkejar ke sana ke mari siapkan semua benda
huk3x.

cuma masuk hari ke-3 
sakit tu dah mula stabil
masih sakit tapi boleh bergerak lebih banyak
masuk hari ke-4 
pergi lagi hospital bawak balik baby

bila bawak balik baby
macam-macam pulak yang jadi
bila aku 'injured' tak mampu bf baby terpaksa bg susu formula
masa 'injured' tu 
subhanallah .. Allah je tahu sakit dia macam mana
kira 2 tempat sakit yang buat aku rasa betul-betul nak meradang tahap menangis

bila baby starf sf
suami sangat banyak membantu
tak nafikan dia sangat cermat
dari segala benda semua dia yang urus dan aku la yang kena belajar dengan dia
gila kau ! aku mana pernah buat susu baby
kalau kata aku yang start buat aritu
memang aku hentam je kuantiti semua tu
teruk punya mama !
pitam anak

patutlaaaa sebelum start sf
baby umar asyik meragam je
nangis je
rupanya .. fine ! susu tak cukup.
tu pun mak dia tak tawuuuu
haihhhh !

sepanjang tempoh 2 minggu pantang dengan suami kat rumah
dia lah yang paling sibuk panaskan besi tunku
siapkan air mandi herba
dan sempat sekali hantar aku berurut

sepanjang berpantang
aku tak ambik bidan datang rumah
orang kata tak nak bagi banyak bergerak
tapi kalau dah dari hari pertama sampai dekat 2 minggu duk ulang alik hospital
tak de dah istilah jangan banyak bergerak
jadi, untuk urut lepas bersalin
aku pergi di 
Al-Ansar Health di Pura Kencana
sekali urut dalam RM70
oke lah sebab bagi aku service sangat puas hati
buat masa ni dah 3 kali berurut 
tinggal lagi untuk sauna

Lepas 2 minggu
suami kena balik ke Sabah
jadi, nak tak nak dalam masa berpantang 2 minggu
kena drive ke senai anta suami
anak pun baru umur 14 hari dah berjalan ke jb
alhamdulillah .. Allah beri kesihatan pada aku and baby

Selang 2 hari dari suami balik
aku sendiri jugak perlu bawak umar check up di HSNI
doktor pun confuse bila aku datang sendiri dengan baby
siap tanya
' .. awak boleh pergi sendiri HSA minggu depan ?.'
banyak kali dia tanya dengan muka tak percaya

but then
aku ingat lagi balik dari HSNI bekas luka jahitan sakit semula
pedih dan berdenyut-denyut sampai rasa kejang kaki nak berjalan
tambah menguji aku
sakit masa ni suami tak ada nak tolong banyak benda
semua buat sendiri kecuali masak

yelah
even duduk dengan mak
takkan nak suh mak basuhkan baju, jemur baju, kemas bilik
ohhhh maiiii
mak i buat semua tu sendiri dulu masa berpantang
sebab my mum tak pernah berpantang duduk rumah nenek

masa sakit tu aku terpaksa fikir cara paling cepat untuk cover sakit tu
sebab lebih kurang 3-4 hari aku perlu bawak umar check up di HSA pulak
can u imagine
macam mana aku yang dalam pantang yang 50% recover
drive sendiri ke JB dengan baby
ohhh my !
nasib my mom ada tolong jaga baby kat belakang

Alhamdulillah
Allah tu kan Maha Tahu atas semuanya
the day aku kena ke HSA
aku rasa lebih kuat
beberapa hari sebelum ke JB aku berurut dulu bagi badan lebih segar
alhamdulillah
hari tu jugak .. hampir tak rasa sakit luka yang di jahit tu
cabaran ke sana
keluar je tol skudai jalan tengah pack
sampaila tampoi
dekat HSA parking sangat sangat susah
nak ari bangunan pulak
ohhhhh maiii
punyalah jauh dari tempat parking
dengan bawak baby
sampai my mom kata takut je jahitan terbuka
huk3x
memang aku tak bagi my mom bawak baby
sebb berat baby yang 4kg dah time tu
my mom pun selalu sakit kaki berjalan jauh
jadi aku bawak je
tak dapat guna straller sebab hujan time tu. huhuhu


 
~ umar anaqi ( 21 days ) dekat angsana ~


Balik dari chek up baby
boleh plak pegi makan dekat Angsana
masa tu adik perempuan ada sekali kat sana
ohhh umar anaqi
umur 21 hari ang dah melilau kat angsana
masa kat angsana dah mula rasa sakit dekat luka
jalan dah mula macam siput sedut
oke .. balik rumah
pitam !

 Semua orang yang datang tengok baby
especially orang tua
bebelkan aku sampai kadang panas telinga
' dalam pantang dah ke sana ke mari '
' dalam pantang dah sibuk bawak kereta '
' dalam pantang tak pakai pilis dengan param. orang tua cakap tak nak dengar. ni lah budak sekarang '

langsung tak menjawab
diam je !
tapi hati meronta je nak jawab
' aku ni pantang tak de laki. nak tak nak kena buat sendiri semua. dengan badan yang sakit sana sini. 'injured' sana sini. mood tak stabil. tiap malam menangis .. anak lagi nak urus. apa benda yang nak ingat param pilis segala bagai tuh ..dah laki jauh, aku kenala bergerak sendiri uruskan anak turun naik hospital. takkan aku nak tunggu laki aku balik kottttt .. '

haihhh!!
Alhamdulillah
sebenarnya Allah kurniakan aku kekuatan yang luar biasa
bagi juga kemudahan yang sangat luar biasa
Allah permudahkan dengan anak
Baby sangat tidak banyak meragam
cuma perlu cukup susu
pampers bersih
( pantang dia ada najis or dah penuh air kencing )
badan selesa
( sebab dia tersangat suka mandi dan air )
tak panas
( dia sangat mudah panas sebab tu lebih selesa tidur atas tilam je )
cukup lengkap semua, dia akan tidur dengan jayanya
waktu malam
sepanjang sebulan lebih dengan dia
dia akan tidur sangat lena
cuma sekali je akan jaga tengah malam untuk susu
lepas tu akan tidur sendiri
kalau aku dah mengantuk sngat .. lepas bagi susu
aku akan tertido
dia pun akan tido terus tak perlu popok

Dalam usia yang orang kata masih dalam hari
my mom sendiri kata
umar memang sangat pelik
dia tak langsung tunjukkan yang dia baby dalam hari
( benda yang tersangat dia pantang adalah bedung )
jadi sangat senang aku yang bingai ni mengurus dia

Alhamdulillah !!

Sepanjang berpantang
aku cuma guna set bersalin danita
( ni yang tradisional punya )
banyak jugak yang aku guna dalam set ni
paling best memang besi panas, jus sengat dara ( bagi luka cepat kering and rahim cepat kecut ) dengan vene slimming losyen
bengkung aku pilih yang zig zag dan bengkung ni memang tip top
pakai 3 hari dah nampak perubahan ketara
tapi lepas tu, since jahitan luka tu problem, aku stop pakai sekejap



untuk luka jahitan
tiap hari sebat ikan haruan masak singgang
( letak kunyit hidup, halia and asam )
uishhh dekat 3 minggu makan tu saja !
thanks sangat kat mak n ayah mertua yang sanggup bawakan ikan haruan dari perak
sian mak and ayah .. suami aku tak dapat balik sungkai raya aritu
sebab umar warded kuning tinggi sangat
huhuhu
selain ikan haruan, lepas 2 minggu
aku beli cream di farmasi
cream luka sekali dengan antibiotik
alhamdulillah
pakai seminggu .. hilang pedih luka tu

 tiap malam
memang aku cuba sempatkan diri untuk bertunku
letak juga besi panas tu di tempat-tempat yang sakit
paling penting dekat perut
nak bagi keluar semua darah tu

and lasst sekali
baru lah aku ambik ESP Shaklee dengan alfalfa
and
magic cream dari Al-Ansar Health
sakit-sakit badan semua aku guna balm tu
nyaman !!!

paling bersyukur
berat yang asal 61 kg .. dapat turun semula macm sebelum pregnant
mungkin baby dan uri tu berat
dan sebenarnya
lepas je bersalin, selera makan aku sangat teruk
kadang tu 1 ari tak makan nasi pun tak sedar
jadi nampak sangatlah
dulu yang duk keje makan je sepanjang masa tu bukan aku
tapi
baby Umar Anaqi

oke
sampai tu je lah cabaran aku melalui hari berpantang
lepas 30 hari
tak de istilah pantang dah
tapi masih sangat berjaga dengan ais dan air sejuk
aku pun dah makin tahu cara nak handle baby
jadi senang je aku bawak umar tu naik kereta ke mana mana
sumpah
Nik Farida memang sifu aku terbaik
dia memang idola aku bab jaga anak suami jauh ni
ohhh thanks Nik Farida
hahahaha

wassalam

No comments:

Post a Comment