Thursday, December 1, 2016

kerja akhir tahun 2016


Assalamualaikum
hiiii .. hi hi

Huwaaaa !! akhir tahun 2016 dahhhh
Kejap je lagi nak sampai 2017. Cepat sangatla pulak masa berjalan. Umar anaqi pun dah membulat dengan jayanya. Rupanya berjaya jugak melalui 2016 dengan penuh susah payahnya.. ohh my !!

Macam biasa .. bila kata akhir tahun, duduk dekat sekolah macam tak cukup tangan dengan kaki nak siapkan semua kerja. Dahh nama pun kerja kannnn. Even budak datang bergilir, dengan kdang satu hari memang tak ada kelas langsung, tapi still tak boleh blahh kerja tak mau jugak settle sampai the date 24 nov 2016. bhhaaahaha
Bak kata Cikgu Wan Faizal ' kerja tak pernah siap, kak ...' oke, bukan dia panggil aku akak, aku muda lagi okeh ! hahaha

Fine ! Benda pertama that should be settle tentulah register budak. haaaaiiiii .. dah punya awal aku buat, sekali salah daaaaaa kira bilangan kehadiran budak. Punyalah gigih nak membetulkan semula. Arrrggghhh .. sesungguhnya itulah benda yang paling tak suka nak buat tiap bulan. Bila sebulan salah, confirm sampai hujung tahun salah kalau tak di betulkan. Hmmm ...

Settle register, agihkan semua kertas jawapan budak, barulah aku boleh bertenang settlekan kerja pentadbiran dan pengkeranian pulak. Masukkan markah budak dalam sistem online .. then, siapkan TOV budak untuk 2017. Punyalah struggle masukkan markah 5 kelas, ada lagi salah nak kena edit. Huwaaaa ... !!!! Sampai dah pitam, barulah ada kawan bagitau boleh copypaste je semua serentak. Huwaaaaaaa !!!!!!!!! lagi stress aku dengar. Nak buat macam mana, dah siap dah punnn. Haiihh !!!

Haiihhh .. pitam pun pitam lah. Kerja akhir plak ! Ada 3-4 fail sedang bertimbun depan mata nak kena check ! Pastikan semuanya selamat untuk di bawa ke 2017. Tiba-tiba pulak kena daftarkan semua nama cikgu cikgu yang attend kursus KSSM n PT3. Bila arahan dari PPD, jawapannya memang berguling guling laa siapkan semua. Hari tu jugak settle kan kalau tak memang mengadaplaaa. huk3x. Bukan 1,2 kursus okeh. Lebih 10 kursus dengan lebih 20 orang cikgu. huk3x. Tapi alhamdulillah .. berkat kegigihan berjaya jugak di selesaikan. hah !!!!

Belum settle lagi yerr. Ada lagi ! Print out semua pelaporan kursus cikgu dan staf dalam tahun 2016. Berbantukan printer yang rosak menanti buang ke sungai, selesai jugak aku print semua even ambik masa 3-4 hari nak settle. Rasa super tepu mengadap benda alah tuhhhh.

Ada lagi ???? Adaaaaa .. tapi cukup 24 November 2016, aku stop semua ... sambung taun 2017 plak yerrrr. kui3x.

Itu kerja kat sekolah. Aiiii ... buat kerja lain jugak ke ..??? Tak lahhh kerja lain sangat kan. Since ada yang menyindir one time ago. Wahhhh .. memang sampai ke tua laaa kot aku ingat statement dia !
' kita ni pandainya jadi cikgu je .. jangan banyak nak complain. Berniaga tak reti. Kerja lain tak reti nak buat,  diam diam je laa'

Since that day, memang statement dia tu satu cabaran besar laa untuk aku. Tak dak laa aku nak point dia ke macam mana, tapi sooo thank you lahhh sebab sindiran dia tu buat aku improve !  keh3x.

Fine ! Then, dalam kepitaman berguling guling siapkan semua kerja kat sekolah, dapat pulak call dari Karangkraf. Huwaaa .. need to do some presentation ke Astro. Try to pitch my Terucap Syahadah. Masa tu memang rasa tak boleh nak pergi. Sebab memang kena mintak cuti. Pentadbir dah pesan siap siap tak boleh mintak cuti. Jadi, dah mention dah bagi sepenuh kepercayaan pada karangkraf. Tapi, setelah di paksa paksa di pujuk pujuk dan atas rasa tanggungjawab pada buku sendiri, aku pun mengadap PK1 explain in everything .. merayu rayu, alhamdulillah. LEPAS !

Once PK1 kata oke je .. aku pun dah macam mula nak tesis ke jadah tu semua. Baca balik Terucap Syahadah. Oke .. kali lni memang dari kulit ke kulit. Alhamdulillah, suami sangat supportive. Once aku dah pegang buku, dia memang tolong handle umar. Kalau tak mmang tak boleh nak manage. Aku punya laaaa maraton baca buku tu .. then terfikir sendiri. Patutlaaaaa dulu aku boleh menulis macam ni .. masa ni masa macam terlebih membazir. Boleh duduk depan laptop sambil minum kopi radix, bangun pukul 2,3 pagi .. sambil buat assignment, sambil menaip satu bab.. !!!  Patut laaa patut laaa. Sebab sekarang ni, baru bukak je skrin laptop, button keyboard pun boleyyy bersepah. Umar memang PAKAR menanggalkan semua button keyboard. huk3x.

kalau dah macam ni, apa nak menaipnya lagiii ..
On that day, kena ke Astro, suami hantar bawak sekali Umar. Ohhh my ! Mula tu dah cakap dengan suami, aku pergi sendiri je la sebab tak nak nanti dia tunggu lama ke macam mana. Wahhh !!! sekali dia kata ;
' pergi laaah. Abang dah ambik cuti. Jalan dengan umar je la kan umar. Kita tinggal mama ! '
Makkk aihhh ! Kejam !! Jadi, pagi pagi buta lagi dah gerak ke Bukit Jalil.
On da way tu .. macam macam pulak nak jadi. Dalam kereta umar leaking dia pooooo .. huwaaa !! punya nebes nak clean all over the thing yang kena pooo dia. huk3x. Jeans, t-shirt, sweater, bantal, selimut .. arggghhhhh !!! Sekali lagi nak pitam settle down smua.

then, dah check out semua astro kat mana .. kitorang berdesup terus ke Alamanda. Yeaayyyy !!! boley laa cuci mata pergi shopping. Bukan main berkobar nih .. tapi, masuk dalam je umar punya excited pulak yang lain macam membuatkan mama dengan papa dia stress lain macam. Once kaki dia cecah lantai je .. dia punya laju kaki dengan mulut dia bergerak, memang tak terkejar. Once tempat tu, bukan tempat kami, memang tak berani nak lepas. Jadi, sepanjang jalan kat dalam tu, terpaksa dukung budak kenit tuh !!! huwaaa .. nak patah pinggang even dukung dia bergilir.

Kat situ, bagi umar makan kenyang kenyang .. dengan harapan dia tido masa tinggal dia dengan papa dia nanti. Dah bagi dia kenyang, gerak semula ke astro. Punya laaaaa tunggu dia tido, tak mau gak tido. Then, bila dah sampai time nak masuk, tinggallah dia berdua dengan papa dia. Habeh punah semua barang dalam kereta .. papa dia tolong tengok je kreativiti dia. huk3x.

Masuk kat lobi .. sumpah terpinga pinga giler. Sorang umat pun aku tak kenal even Osman Ali terpacak depan mata. Tak heran laaa nazura tak kenal orang. Mana ai tengok TV sangat. huhuhu
Then, sembang sembang jugak laaa dengan penulis penulis lain yang lagi banyak dan super hebat buku buku diorang. Masa tu dah point dah kat diri sendiri.
' Mustahil laaa astro pilih Terucap Syahadah. Buku diorang lagi menarik kot. Lagi pun untuk aku yang kali pertama dan terakhir menulis ni .. malas laaa nak sembang. ' hahahaha. Just a short presentation je. 10 minit je aku bercakap tentang Terucap Syahadah. Sooo simple anyway. Settle semua penulis present, kami pun balik. Alhamdulillah. lega !! Astro terima ke tidak ... Wallahualam. Tunggu 2017 yer. hahahaaaa!! Apa pun, pengalaman tu cukup penting untuk aku.

  

1st time sampai astro broadcasting bukit jalil. haihh


Sampai kereta, tengok umar dah tergolek tido dengan tak berseluarnya. Papa dia kata, dia mengganas, semua barang dalam loker dia siram air .. siap banjir dia siram air satu thumbler. huk3x. Nasib laaaa umar ! Balik dengan perasaan lega tanpa fikir dan berharap pape. Sebab confirm novel sorang penulis tu yang dapat. In sha Allah !! hahahaha

Dahhh settle ke kerja ???!!!
Tak lagi. huk3x. !!!! Masa untuk COD plak. Alhamdulillah, dapat beberapa call untuk buat COD NRBC. So far, aku memang tak buat postage. COD tu aku buat sambil lalu je area BP-PT.RAJA je. Stock aku pun tak banyak. Lebih kepada nak pakai sendiri. Bila orang tanya, baru aku jawab. Aku tak buat pape promotion sebab aku perlu sedar tanggungjawab kerja hakiki aku. Thats why, regular customer aku pun yang dah biasa guna.

Ada yang tanya, tak nak jadikan serious job ke ..??? Kenapa tak nak buat postage ..?? hmm .. jawapannya aku tak mampu. Aku tak nak aniaya customer. Aku ada tanggungjawab kerja hakiki. Bukan ada masa nak duk belek phone 24 jam. Waktu kerja aku tak boleh kacau. COD pun ikut masa lapang aku. Waktu kerja aku memang tak boleh kacau. Nak buat postage, aku kena spent time nak beratur kat pej pos. Sedangkan waktu pagi macam tak cukup anggota badan nak settle semua kerja. Lagi nak suh aku pergi pej pos. Memang tak mampu. huk3x. Jadi .. just decide buat COD je.

Hmm .. tapi, kalau aku buat serious job ..??? Tak apa lah. Masih waras untuk bezakan mana tanggungjawab, mana minat dan mana suka-suka belajar.

So far, itu lah kerja kerja akhir tahun yang sangat membuatkan aku berkejar macam orang gila. Nasib umar n suami sangat memahami mama dia yang super duper busy nih.
Alhamdulillah, kerja kerja rumah masih dapat disempurnakan dengan baik.
Jadi, lets on the cuti mood !!!
Walaupun cuma ada mud nak TIDO jeeeee !!
hehhehehe ..

Wallahualam
Wassalam

No comments:

Post a Comment