Assalamualaikum
Masih dalam suasana pandemik yang menggila. Cikgu dan student masih ber'pdpr'.
Macm aku, walaupun TASKA dan TADIKA buka macam biasa, tapi untuk Umar kami cutikan dia saja. Keadaan seakan sukar di kawal. Kes naik mendadak. Ada baik nya di cuti kan saja. Walaupun social skill Umar mungkin terjejas.
Untuk kanak-kanak macam Umar, yang ada masalah speech delay, penting sangat untuk lebihkan masa dia bersama kawan-kawan. Tapi nak buat macam mana. Keadaan tengah macam ni. In sha Allah it can be solve nanti.
Kenapa letak tajuk Umar Vs Fahim..?
Nak membanding anak-anak ke ..? NOO. Its a big no okey.
Satu kesalahan yang besar kita sebagai parents nak membanding anak-anak yang ada. Anak-anak itu terhasil daripada karakter kita sendiri juga.
Macam Umar sendiri, karakter dia lebih sangat mirip dengan papa dia.Tenang. Suka game. Boleh belajar dengan cuma tengok video. Low profile. Tak suka interframe. Cakap benda penting je. Penyayang dan lemah lembut. Agak malas belajar tapi senang catch up. Cuma boleh fokus 1 benda dalam satu masa. Prinsip dia tetap. Itu karakter umar yang aku sangat perasan.
Berbanding Fahim, dia memang nazura in character betul. Sangat sungguh-sungguh bila buat something. Rajin. Tapi agak baran dan garang. Agresif. Kasar. Tapi ringan tulang sangat. Mudah di pujuk tapi cepat merajuk. Sangat suka berkawan tapi pantang diganggu. Suka interframe. Bukan sejenis manusia low profile. Perasan dia comel macm mama dia. Suka kacau orang. Itu antara karakter Fahim.
Kenapa aku senaraikan benda benda ni?
Ya, sebelum kita nak tackle anak, kita kena tahu karakter dia. Masalah yang selalu kita buat adalah kita tengok buku, then kita apply. In real life, kita perlu baca buku, kaji karakter dan apply. Apply pun try and error. Sama jugak situasinya ketika cikgu di sekolah berhadapan dengan student.
Kita apply aktiviti dalam kelas, kita assume karakter semua student kita sama. Di situ lah kita silap besar. Tapi nak buat macam mana. Kadang cikgu mana nak larat nak tengok karakter budak tu sorang-sorang. Matilanakk. huhu.
Okay, back to anak tadi. Setiap orang ada cara berbeza kan. Ada juga yang kata : macm orang tua kita, tak ada pun dia nak tengok perangai setiap anak. Sama je cara. Jadi pun orang.
Soalan aku : mana kau tahu diorang tak ada ilmu tu..?? tak banyak sikit, mesti ada orang tua dulu apply benda tu walaupun tanpa sengaja. Kalau mereka tak apply, bila anak-anak tu membesar, mesti akan ada sedikit kesan emosi pada anak tu. mana aku tahu kan...?? kita tanya je lah diri kita sendiri.
Sebenarnya kepelbagaian karakter anak-anak itu ada pelengkap kepada rumahtangga itu sendiri. Anak yang 1, bagus dalam satu perkara. Anak yang 2 bagus dalam lain perkara. Sebagai parents, kita perlu menilai apa yang perlu diberi pada anak ikut karakter.
Contoh : nak bagi kerja di rumah.
Kalau aku suruh Umar basuh dan kering kan kain. Memang mati hidup dia tak nak. Tapi kalau suruh mengemas, alhamdulillah bersih.
Fahim, kalau minta dia mengemas, sampai berbilai kena rotan pun belum tentu dia nak mengemas. Tapi kalau suruh tolong basuh dan kering kan baju, cuci kereta, cuci toilet memang laju.
Jadi, beri tugas yang mereka seronok dan okay untuk buat.
Adakah okay je nanti ada certain thing yang mereka tak pandai..? Hakikatnya, mereka bukan tak pandai tapi tak minat. Sama juga macam kita. Ada yang suka masak, tak suka mengemas. Ada yang suka mengemas tak suka masak. Macam aku, tak suka masak tapi okay untuk mengemas. Tapi suami aku, suka masak .. tapi biasa biasa je mengemas. Jadi, kami berbahagi tugas kat rumah. Buat kerja ikut pasion masing-masing la. Tak la tiap hari nak gaduhhh je nak kemas. nak masak. nak jaga anak. Gitu la kaedahnya.
Jaga dan didik anak, masa anak seorang berbeza masa berdua, Perbezaan karakter itu sebenarnya memerlukan kita jadi lebih kreatif nak menilai mereka. Mungkin di situlah hikmahnya menjarakkan umur anak. Maknanya perancang keluar. Parents ada masa dan ruang untuk kenal anak-anak tu.
Benda yang sama juga masa kita nak mengajar anak-anak. Macam umar, aku perlu akui, aku perlu buat adds on di rumah selain dia belajar di sekolah. Masih banyak perkataan yang dia belum cukup absorb. Banyak lagi dan banyak lagi yang dia perlu catch up. especially komunikasi dengan orang lain. Dia punya confident level untk bercakap tu masih rendah.
Fahim pun lebih kurang. Dia bercakap. Tapi bukan level dia. Kategori speech delay, tapi masih ada usaha nak bercakap. Berbanding umar dulu, dia memang langsung tak nak buka mulut bercakap. Umur 5 tahun baru nak keluar perkataan 'mama'. Kau rasa...??? hmm..
Adakah pengaruh gadget atau masalah kesihatan yang lain ..?
Alhamdulillah. Masa buat theraphy dan pergi klinik, mereka assume umar over gadget. Tapi, bila tengok umar punya cara penggunaan gadget, mereka kata umar masih nak main dengan orang lain even pegang phone. Bila ada mainan, dia akan letak phone dan main. Cuma tu la. Macam aku cakap awal tadi, dia cuma akan cakap benda yang dia rasa penting.
Contoh kalau aku tanya Umar, apa dia buat kat sekolah. Apa dia makan..? Harreeeemmmmm dia nak cerita. Tanya pasal kawan pun, no respon. Paling paling, bila aku tanya :
' how ur school.?' dia cuma akan jawab ' okay'
' awak belajar apa tadi?' nanti dia jawab ' dah belajar' maknanya, tadi kat sekolah dia dah belajar. Jadi, balik rumah dia tak mau belajar.
Berbeza dengan Fahim, dia cuba untuk respon dengan banyak benda di sekeliling dia pada kita. Kita cuma perlu layan dan betul kan beberapa perkataan dia saja. Kalau dia balik daripada ikut tok ma dan mama dila dia berjalan, dia cuba nak cerita dia pergi mana. Dan itu memang tak ada langsung pada Umar. Sebab itu, kami decide untuk sekolahkan Fahim tahun depan. Masa umur dia 4 tahun.
Macam Fahim sendiri, umur 10 bulan dia dh berjalan. 11 bulan dah berlari. Keadaan tu buat dia banyak sangat explore benda lain berbanding duduk diam dengan kita, bersembang .. berbual. Untuk Fahim, aku memang tak ada benda tu sebab dia memang tak duduk diam. Duduk diam tu bila tidur je. Cuma bila dia main tu dengan umar, ada lah sikit komunikasi 2 hala. Itu pun antara sebab Umar ada inisiatif nak bercakap.
Sebenarnya dalam fasa didik anak ni, banyak je benda kita akan terlepas pandang. Macam aku sendiri yang agak baran nih, memang terlepas jugak marah, tengking dan pukul anak nih. Itu kelemahan aku lah. Bila aku boleh jadi baran adalah bila benda yang memang dah tahu salah, tapi buat. Kalau setakat laptop kena rendam dengan kopi radix, aku okey lagi. Phone screen crack pun aku okay lagi. Tapi kalau dah tahu aku panggil untuk belajar atau mengaji, buat tak dengar. Menjawab lagi NO..memang malang nasib anda di situ. huhu. Lepas makan, sampah letak rata-rata .. biasa aku tunjuk je. Diorang akan terus bangun buang sebab dah tahu apa nasib kalau tak bangun buang dalam tong sampah.
Ramai kata, mak-mak mesti menyesal tiap kali lepas marah anak.
Sebenarnya kalau kita marah dalam keadaan nafsu tu terkawal, in sha Allah tak timbul menyesal tu. Marah memang anak itu perlu di tegur. Perlu di marah. Tidak keterlaluan. Macam aku pernah juga terlepas. Pukul anak tapi emosi sebab benda lain. Lepas marah, memang akan say sory pada anak. Tak kisah lah dia faham ke dia tak faham, tapi say sory je. Aura tu akan sampai dalm hati mereka. Tapi jangan pulak buat selalu. Tu gila namanya. Dan paling aku elak kan adalah menyambung hal yang di marah.
Contoh :
Kemas mainan ni. Apa kau ingat mama ni orang gaji. Mama nak buat tu lagi. Buat ni lagi. Balik kerja, penat. Bukan ada siapa nak tolong. Kalau dah mati, baru nak tolong buat kerja. ( ini ada statement yang selalu mak-mak guna. Sebenarnya itu antara emosi yang dah kacau. Main dia, cuma minta kemas mainan je. Tapi dia punya panjang sampai ke mati. Sampai mengungkit segala bagai. )
Biasa aku guna :
Umar, Fahim .. kemas mainan. Awak yang main, kemas mainan awak.
Kalau tak dengar lagi. Biasa suara je la tinggi. Sampai monyet kat luar pun mungkin boleh berterabur lari.
Umar, Fahim .. nak suruh mama ulang berapa banyak kali kemas mainan awak ni.? Keeeemaasssss !!!!!!! ( biasa nya baru lah masing-masing bergerak ) Biasanya umar lah akan menjawab : Okay mama. okayyyyyy .. ( sambil dia mengeluh )
Mungkin sebab aku selalu dengar student mengadu, mak diorang membebel panjang-panjang. bla bla blaaa .. jadi aku mengurangkan perkataan perkataan negatif di rumah. Lagi pulak, kat rumah ni semua lelaki. Aku sorang je perempuan. Orang lelaki, dia tak dengar pun benda panjang-panjang orang bercakap. Dia akan dengar yang ayat pertama je. Jadi, nak cakap dengan orang lelaki cakap benda penting je. Jangan kias-kias. Jangan terang panjang-panjang ... baru cakap nak apa. Harreeemmmm ..sampai ke esok diorang tak dapat mesej tu.
Macam aku selalu cakap dengan suami :
Abang, pergi batu pahat jom. Saya nak minum starbucks.
Ayat di situ, kedua dua belah pihak faham.
Berbeza kalau kita bercakap :
Abang dah gaji ke ..? Ada duit lebih tak.? Saya rasa macam dah lamaa sangat teringin nak minum starbucks lah. Tapi kalau abang belum gaji, tak apa lah. lain kali.
( memang lain kali lah jadinya. pastu kita pun merajuk. kita pun kata laki tak faham )
Ini antara yang aku belajar lah daripada hidup bersama lelaki-lelaki di sekeliling aku. Sebab tu kalau perasan, orang perempuan yang anak-anak dia semua lelaki, dia jenis strght forward je. huhu.
okay lah.
habis dah sharing kali ini. Umar Anaqi VS Abdullah Fahim, bukan untuk kita beza kan layanan kepada anak-anak, tetapi untuk kita beri penilaian dan didikan secara lebih kreatif kepada anak-anak melalui karakter mereka yang berbeza.
wassalam.
No comments:
Post a Comment