Friday, January 29, 2010

hmm..cakap tak serupa bikin ? Pernah ke..

Malam tadi , siapkan tesis utk Bab 2 punya pasal aku tak tido sampai pagi. Tapi bnda biasa je. Aku pun memg type manusia yang suka berjaga malam. Tak pe , buat keje amal. haha..Dah pent macm tu aku terpandang buku Dr.Tuah. Mesti semua kenal dia. Pakar Motivasi yang kecil comel je tu. Hehe..

Satu tajuk dalam buku dia bila berkata tentang seseorang yang bercakap tak serupa bikin. Lama aku fikir...kadg2 aku terasa gak. Ye la...bukan semua bnda yang kita tahu....kita mampu aplikasikan. Bukan semua ilmu kita , mampu kita amalkan. Apa lagi menyentuh soal agama. Kadang - kadang aku nampak ia salah...tapi bila aku tengok balik diri aku , mampu ke aku amalkan ilmu yang aku ada tu. So...aku diam je la.

Tapi , dalam satu pendapt yang lain...tidak ada manusia yang perfect dalm dunia ni. Apabila seseorg itu menegur demi kebaikan...apa lagi membawa kepada jalan yang baik , why not kita terima. Bagi aku , jika dia menegur benda yang salah...tidak kira dia tua atau muda , tidak kira dia pernah buat atau tidk pernah buat....muhasabahla diri. Kita perlu saling mengingatkan.

Aku ada seorang kawan. Dia aku lihat memg seorg yang ada karisma tersendiri di pandangn pertama. Kalau dah mula bergaul n berkawn lama dgn dia , mgkin akan ada persepsi yang berbeza. Dia memg observer yang baik. Kadg2 tu menegur , tanpa ada berbasa basi. Sekali dengar pedih gak. Tapi dia memg bukan jenis alim...kdg2 tu aku dgr , subuh pun byk kali tinggal. Letak bom jangka kat sebelah pun belum tentu bangun. Tapi , ada certain2 teguran yang dia bagi...especially tentang dating , tentang aurat perempuan...wlaupun kdg2 terasa , tapi...kenala terima dgn positif. Zaman sekarang ni tak ramai org yang ada perasaan care sesama Muslim , especially tentang ingat - mengingatkan. Hidup nafsi - nafsi. Dosa kau , kau punya. Dosa aku , aku punya.

Soal agama bukan soal persendirian. Ia tanggungjawab bersama. Berpesan - pesan kepada kebaikan tu , jelas dalam Surah Al-Asr. Siapa yang akan menjaga hak Islam kalau bukan org Islam sendiri. Kalau sudah ada prinsip 'lantak kau' , maka tak jauh beza kita berkata 'lantakla Islam'. Aku pun bukan jenis yang alim - alim. Cuba utk menjadi perempuan yang baik - baik tapi ada je yang tak kesampaian. Apa pun , kita kena improve. Tidak kira kalau hanya sebesar zarah.

Berbalik kepada kawn aku ni , walaupun ramai yang kritik dia cakap tak boleh pakai , dia cakap dia tak buat....tapi pada aku , aku respect dia sebab dia ada perasaan care terhadap sesama teman - teman dia. Bukan semua org boleh jadi seperti dia. Kalau pun betul , dia tak buat apa yang dia cakap....sama - sama doakan semoga dia dikurniakan hidayah Allah supaya dapat mengamalkan ilmu yang dia ada. Macam org barat yang duk kaji Al-Quran , akui Rasullullah the best leader sume tu...tapi dia tetap tak beriman kepada Allah. Kenapa ? Jawapannya , ada pada Allah. Allah yang berhak memberi hidayah kepada sesiapa saja yang Dia kehendaki.

Jadi , kalau kena tegur dgn org2 yang mungkin cakp tak serupa bikin , ambillah yang positif dari nasihat dia ( kalau bg nasihat klau tak , tak yah layan ) dan doakanlah dia supaya dapt mengamalkan ilmu yang dia ada.

wassalam.

No comments:

Post a Comment