Tuesday, November 23, 2010

make up oh make up

Assalamualaikum ....

Ehmm .... lately ni, jarang - jarang aku berkongsi info yang berguna dalam blog ni. Maklumlah ... tak sempat nak membaca buku ... tak sempat nak mencari bnda baru. Terlalu busy dengan tesis n final exam. Tapi .. masih nak juga meluangkan masa untuk blog ni. Orang suka bercakap ... tapi tak tahu nak bercakp dgn siapa. Jadi, cakplah dgn blog ni kan. Mungkin itu lebih baik. Kui3x ... hehehe

Baru - baru ni aku terserempak kawn aku dengan tunang dia ... aku tahu la dia memng type make up tebal ... smpai some part tu akan berubah air muka. contoh cam ... mata ley jadi lebih galak ... or klau tebal sangt n tak bape pandai nk letak ... mata ley nmpak bengkak. Cam tu lah conthnya. Ha .. pasal kawn aku tu ... bila terserempk tu .. aku tak la tegur dia. Biar je. Malas nk beramah mesra la plak. kui3x. Bila aku tengok dia ... waaa .... kenapa aku rasa dia cam jauh sngt lebey tua dari aku. Pe lagi aku masa tu just t-shirt, jeans .. tudung n xde sepalit make up pun kat muka. really sampoi ... dan memang cam tu pun bila kuar dgn bf aku. Dekat hati .... terdetik gak untuk make up ... dress up cam best ...bukan tak de ... tapi untuk certain event je aku akan pakai cam tu. mungkin semula jadinya ... aku adalah aku. memang macm tu dari dulu dan sejak azali. perlu ke berubah ...??? berubah ... tapi berpadalah. kan ke berhias pada seorang perempuan muslim itu ada batasannya. kui3x.

so ... aku nak ajak semua jom kita survey apa kata orang tentang perempuan n make up :

KORANG PERASAN TAK?

MUKA PUNYA LA PUTIH DAN SKIMA

BILA JELING LENGAN TANGAN HITAM TUHHH

BILA TERJELING KAT PERGELANGAN KAKI
HITAM TUHHH


statement tu aku dapat dari satu web site tentang sesi soal jawab. Ha ... kan, kalau perasan ... ramainya lah orang yang macam tu. Tu baru dari persepsi pandangan manusia. belum lagi bila kita teliti dalam hukum ISLAM kan ... hm .... bagi mereka yang tak perasan ... lepas make up tu ... check kat cermin ... bandingkan kulit muka dengan kulit tangan kita. sekata ke tak. kalau agak2 kontra cam tu ... suka atila nak buat pe kan . hehehe ... ada yang tak kisah ... tak pe la. kalau yang kisah cam aku ... sama - sama kita buat check pas make up. hehehhehehe

Biasanya perempuan yang tak cantik itu selalu bersolek bahkan
berlebih-lebih pula kerana hendak menutup ketidak-cantikkannya

this is one of da statement. hmm ...renung2 kan semula. ada benarnya pada statement sipulan ni. hmm ...bape bulan yang lepas. aku jumpa dgn kawan aku. dia aku klasifikasikan kwan baik aku la. pada aku lah sebagai perempuan ... dia cukup cantik. Dan sungguh beruntunglah lelaki yang bakal memiliki dia nanti. Sehingga hari ini aku sifatkan dia sebagai perempuan yang solehah. alhamdulillah ... dia berjaya mengubah diri dia ... hati dia ke arah ISLAM yang begitu cantik. Cuma aku ... tersasar sikit lantaran .... wallahualam. tak perlu dibahaskan di sini. Honestly ... setiap kali aku jumpa dia, yes ... aku memang suka pandang dia. really natural beauty. apa lagi kulit dia kuning langsat. setiap kali jumpa dia ... hati aku mesti terdetik ... dia memang cantik. bukan saja muka dia ... tapi air muka ... tingkah laku ... dan aku yakin hati dia juga. Kalau aku yang perempuan ni rasanya sejuk sangat bila di sisi dia ... pe lagi yang lelaki. Sebab tu ... perempuan yang baik2 ... yang solehah .... tak perlu pun nak make up tebal2 ...just letak bedak sikit je nk bagi tak nmpk berminyk..make up ALLAH dah letak dah awal2. tak jemu nak pandang .Subhanallah...cantik malah jauh lebey cantik banding mereka yang sapu make up tebal2 kat muka. Salah2 sapu ... dah cam opera cina nnti jadinya.

Pujangga Arab pula ada berkata: “otak kolot gemarkan perhiasan. Mental terpelajar tidak berhajat sebarang perhiasan”


hmm ... otak kolot gemarkan perhiasan ...??? bukan i kata tau. tu .. aku amik dari kertas kerja Oleh: Ustazah Ni’mat Sidqi (Seorang Ulamak Wanita Mesir-1930M-Terjemahan)

hm ... siapalah aku untuk bercakap tentang aurat .. segala hukum yang meliputi aspek seorang perempuan sedangkan aku sendiri banyak lagi yang tak terlunas. Tapi, bersederhanalah. Mampu ke kita untuk menurut satu2 tuntutan yang wajib buat kita ..?? Soalan untuk aku sendiri ... tak perlu aku fikir panjang ... jawapannya ... aku tak mampu. Tapi cuba buat mana yang termampu dan tidak berlebihan pada suatu keadaan.

Bila aku bercakap tentang ini ... mungkin ada certain orang yang kata ...' wah .. pandai betul bercakap ... buat belum tentu ..' yes ... ye la kan ... org yang cakap ... bukan ley nak kata ...' woiii jangn cakap ...' suka atilah kan mulut dia. Tapi aku sekadar bercakap ... tentang perkara yang benar ... dari apa yang aku nampak di sekeliling. Even aku tak baik sangat ... rasanya tak la jahat kot. kui3x..

Kita semua bukan sempurna. Kalau nak tunggu sempurna baru nak cakap pasal perkara yang baik .... alamatnya sampai ke kuburla tak bercakap tentang benda baik. At least ada juga sumbangan aku dalam menyebarkan perkara yang ALLAH tuntut walaupun kecil je ruang lingkupnya. Kita sekadar mengingati sesama manusia dan untuk mengingatkan diri sendiri juga..

At last ... satu perkara untuk perkongsian semua tentang make up ni :



Seorang sasterawana Perancis yang terkenal berkata: “Secantik-cantik seorang gadis ialah yang tidak menyedari kerupawanannya”

firman Allah yang bermaksud : " Dan janganlah kamu bersolek seperti solekan orang - orang Jahiliyyah yang dahulu " ( al-Ahzab : 33 )

maka ... berfikirlah semua ... especially yang girl ok. kita sama2 girl. terpulanglah kepada sesiapa yang rasa ianya betul .. dan terpulang juga kpda yang tak nak terima. aku sekadar jadikan peringatan untuk diri aku sendiri dan mereka yang mahu menerima.

peace ....hehehehe

wassalam ..

No comments:

Post a Comment