Sunday, July 24, 2011

~ alahaiii nak kahwinn ... ~

Assalamualaikum ...
hee ..
apa khabar sunday anda semua ..??
huuu .. by da way baru saja lepas melalui waktu yang tak best ..
but .. everything getting better rite now!!! ;)

hmm .. mud malam ni tiba-tiba nak cerita pasal kahwin. wakakakaa .. mau kahwin ka sudaaa ..?? lama lagi laaa. muda lagi kot. relakssssss dulu .. hahahaa. Tapi .. kawan-kawan aku da ramai jugak yang dah kahwin. Dah tunang lagi lah ramai. Perghhh .. memang ucapan tahniahla kat korang ya kawan-kawan. Ada jugak yang tanya kat aku bila nak tunang memandangkan aku n my bf dah lama gak bercouple kan. hahahaa ... aku kata .. relakss dulu. Muda lagi .. hehehee..

Dulu masa my bf dekat lagi dengan aku .. aku selalu la jugak cakap hal-hal kahwin ni dengan dia. At last mesti jadi perang mesej. kah3x. Kami jarang cakap benda serius face to face. Kalau face to face, kami tak cakap hal kami .. kami cakap pasal orang lain. keh3x. Kenapa jadi perang mesej ..?? Tak mau kahwin ke ..?? hahahaa .. tak laaa .. cuma bila cakap tentang kahwin .. ia berkait rapat soal tanggungjawab yang cukup berat di pihak lelaki. Sebab tu nanti my bf jadi hangin satu badan. Cuma tak keluar je ...' awek aku nih tak reti bahasa ke hape ..?? ' kah3x. mereng kuasa 3.

Lately ni .. memang kerap jugak pergi majlis nikah kahwin nih. Cousin aku ... dah 3 orang kahwin. Sorang .. tua dari aku. Sorang .. sebaya adik aku. ( bapak awal kahwin ) dan sorang tua setahun dari aku. Anak-anak parents aku je yang tak mau kahwin. kah3x .. ( bukan tak mau kahwin .. belum sampai jodoh ..) heee ..

Sama macam majlis-majlis kahwin kebanyakan masyarakat Malaysia. Waaaa .. pelamin nak indah. Make up nak tebal 2 inci. Jemputan nak ramai ( pada hal tak berapa nak mampu ) .. hantaran ..??? wallahualam .. ;) Dan aku .. aku ada persepsi aku sendiri tentang majlis perkahwinan ni. Aku tak kisah lah orang kata apa kan .. yang penting .. persepsi dan pendirian aku n my bf .. buat masa ni ... alhamdulillah .. masih tiada sebarang pertikaian.

Jadi .. apa kata aku tentang ....:

1. Pelamin

Apa nama dia ..?? Ya .. pelamin.
Sampai hari ni .. dan sejak hari tu hari tu lagi ..
aku tertanya - tanya ...
orang buat apa dengan pelamin nih ..???
Selalu aku tengok ..
pengantin duduk kat pelamin .. then ada saudara n bla bla ..
then tangkap gambar.
Tu je ke fungsi pelamin dalam suatu majlis perkahwinan ...???
Kalau itu je ..
Rasa macam membazir duit aku kot bayar beribu or beratus-ratus ..
hanya sebab untuk duduk dan ambil gambar yang tak sampai berapa jam ..
adoiiiyaiii ..
( itu pandangan aku buat masa lalu dan masa sekarang. Akan datang .. wallahualam )

Dulu .. masa aku tak couple lagi dengan my bf ..
aku pernah tanya dia
' kalau awak kahwin nanti .. awak nak bersanding tak ?'
then .. my bf jawab :
' tak nak. ayah tak suka. abang-abang kahwin pun tak bersanding. membazir...'
masa tu aku kata dalam hati :
bagus, bagus .. boley jadi bf nih. ada persamaan .. kah3x.

Then .. masa dah couple.
Aku pernah tanya dia soalan yang sama. Tapi lebih kepada nak menyakat. Bukan ujian keserasian lagi. kih3x
aku tanya :
' awak .. nanti kalau kita kahwin .. nak pelamin ea. Nak ambik gambar ..'
my bf jawab :
' tak nak lah...'
aku kata plak :
' alaaa ... nak ambik gambar. Tak pe lah .. awak tak nak saya nak. Saya ambik gambar sorang. Awak tak yah yer ..'
my bf kata :
' ok .. suka hati ...'

Memang sengal. Kalau lah awek dia ni memang mengidam nak bergambar atas pelamin .. mahu dia merajuk macam hape. Nasib lah aku ni memang tak berminat lagi dengan si pelamin tuh. hahahaa ..



~ waaa .. cantiknya pelaminn ... hahaha ~

Conclusionnya :
Insya Allah .. bila aku kahwin nanti .. there's no pelamin kot. Tak kiralah kahwin tu dengan siapa kan. Jodohkan Allah yang atur .. heee


2. Make up

adoiiyaiii ... make up pun satu hal
selalu make up pengantin .. kadang-kadang dah macam wayang pek ji .. kah3x.
macam cousin aku tuh sorang ..
dia 3 tahun muda dari aku. Tapi masa aku pergi majlis kahwin dia aku tengok dia macam tah bertahun-tahun tua dari aku plak .. ( sedang perasan muda nih ) hhahaahaa

make up tu ... mata hitam bukan men ..
bulu mata sampai 1 inci melentik sampai nak cecah kelopak mata ..
bedak .. sampai 2,3 inci tebal ..
sekali compare dengan tangan ..
alamak ... lari warna daa ..
pipi macam-macam kaler ader ..
kih3x ..
wat ever ...
tak baik mengutuk kan ..
tapi .. tu la .. aku penah cakap dengan kakak aku ..
aku kahwin tak nak upah mak andam ..
okeh tak ...???
hahaha .. okey je kan. make up sendiri pun okey wat.
yang penting .. make up yang diguna tu
kena ada brand ..
macam simply siti ke .. sweet tau kaler dia. Tak yah make up tebal - tebal ..
cantik je bila ambik gambar.
Yang penting kena lah ada ilmu make up sikit-sikit kann .. hehe ..



mungkin ramai perempuan tak setuju dengan aku ..
ye lahh .. kahwin kan. mesti nak nmpak lain dari biasa. Tapi bagi aku .. kalau muka aku dah jadi luar biasa memang aku takkan jumpa orang lah kan. Lagi plak .. kalau masa kahwin kita make up macam tu .. tapi kenapa kita tak nak make up macam tu tiap hari untuk suami kita, kan ..?? kan ke pahala .. make up macam tu untuk orang lain .. dipandang lelaki bukan ajnabi. Tapi untuk suami nanti .. malas nak make up make up ..
hmm .. bersederhana je kot..



~ bagi aku .. make up nih agak nice la .. masih sedap lagi mata memandang .. ;) ~


Bagi aku kalau make up .. muka aku dah berubah, itu adalah penipuan bagi diri sendiri. hahahaa ..
Tapi .. tak boleh cakap jugak kan sekarang. Sekali masa nak kahwin bukan men aku make up macam nak hape. hahahaa ..
Tapi .. ni aku cakap masa sekarang kan. Akan datang .. wallahualam.
Tak tahu lah kalau tiba-tiba jiwa aku dah berubah
jiwa nak kahwin kan masa tuu ..
~ ngeee ... ~

3. Baju Pengantin

waaaa ... baju pengantin !!!
pasti ini akan jadi perkara nombor 1 pada pengantin perempuan.
nak pakai baju macam mana ek cantik ??
nak yang sulam-sulam ke .. yang labuci labuci ke ...
nak tema warna apaa ...
fening .. fening ..

hahaa ... bagi aku lah yang belum ada perancangan nikah kahwin nih ..
heee ...
aku prefer baju yang simple je ..
sewa or beli or buat sendiri ...??
hmm .. prefer tempah kot .. kalau malas .. beli terus.
( ceit.. cakap macam nak kahwin minggu depan ..!! )
bukan pe .. mungkin akan lebih puas hati .. hee
dan .. mungkin tak de kot adegan tukar baju berkali-kali macam ada certain pengantin tuh aku tengok .. kejap india .. kejap arab .. kejap melayu .. adooiyaii .. tak penat ke tukar baju banyak kali .. huhu ..




~ ini pun ok .. untuk majlis akad nikah kan .. hee .. ~

dont need la yang heavy-heavy sangat ... pe lagi yang seksi bagai kan.
Lagi tak suka kalau baju tu ..
terlalu ikut potongan badan. bukan sebab badan tak solid n bla bla ..
tapi kan aku selalu pandang orang yang pakai baju betul-betul ngam potongan badan
cam tak best kot di mata aku ..
prefer yang longgar sikit .. lebih selesa dan lebih selamat ..
~ ngee ...~



~ suka design tiga-tiga tuh .. tapi nak warna dark grey .. hehe .. ~

untuk warna tema ...
aku suka warna dark-grey .. hahaha
tak kisah lah bakal laki aku suka ke tak suka...
tak suka tak yah kahwin ..
kah3x ( zalim betul ! )


4. Hantaran

Hantaran ...???
Sebut pasal hantaran je .. orang lelaki dah terduduk..
pening kepala ..
ikat perut .. makan nasi putih dengan ikan bilis jerk ..
macam-macam kerenah kan orang nak kahwin ni ... hahahaaaa
ye laahh .. mana tak jadi macam tu. Hantaran je dah RM 10 000 - RM 20 000
tu tak masuk majlis nak buat kat pihak lelaki ..
tu tak fikir nak duk umah apa lepas kahwin ..
dah kahwin ... nak ada transport. takkan motor je ..
sekurang-kurangnya kereta 2nd hand pun ok ..
Ada kereta nak bayar bulan
sewa umah ... hutang barang perabot rumah lagi ..
barang - barang keperluan setiap hari lepas kahwin .. mesti dah meningkat
woooooo ...
banyak woo nak pk lepas kahwin berbanding hantaran beribu-ribu tuh.



~ nih hantaran pak cik google yang punyaaaa ... hahaha ~

hantaran tuh untuk sehari je ..
majlis kahwin yang cuma berapa hari tuh ..
berhabis duit sampai berpuluh ribu campur sebelah lelaki n perempuan
duit kumpul bertahun-tahun .. habis time tuh jerk ..
sayangnya duit aku derr ..

yang lagi tak leh blahh ..
ada plak yang sanggup hutang ah long semata-mata nak buat majlis yang grand-grand macam orang selalu buat. then .. lepas kahwin ..
keje laki bini adalah bayar hutang ah long
ke sana sini hati tak tenang ... lambat sikit bayar .. kena kejar
nikmat kah hidup selepas kahwin begitu ...???

sebab itu Islam mengajar kita dengan sederhana
kurangkan berhutang
buatlah majlis semampu kita ..
jangan suka sangat kejar glamour .. tapi kejarlah pahala
betul kan niat nak kahwin tu. ubahlah kebiasaan masyarakat hari ini. buka mentaliti kita. jangan di kongkong dengan kerenah masyarakat hingga membawa kita kepada perkara yang di luar batas kemampuan kita.



~ ini budget orang lain .. pak cik google mari ... cuma kalau aku .. dah tentu-tentu tolak sewa pakej pelamin n baju pengantin .. n mungkin upah juru gambar tuh .. jimat .. jimat .. hahahaa .. ~


Nilai hantaran itu bukan nilai cinta
Nilai hantaran itu bukan nilai seorang perempuan itu ..
Jika nilai hantaran itu adalah nilai cinta dan nilai seorang perempuan itu ..
Alangkah ruginya ..
Alangkah murahnya harga cinta dan seorang perempuan itu ..
Letaklah nilai hantaran sebesar RM 99 999 pun ..
Ia tetap terlalu murah
Kerana nilai cinta dan nilai seorang wanita yang di cintai itu
tidak akan terbayar oleh apa yang ada di dunia ini
Itulah nilai cinta yang ikhlas dan sejati



~ adoiiyaii .. nak kena buat begini kahh ..?? ~

Jadi .. kiranya kita benar-benar sayangkan bakal suami kita
yang akan menjadi suami kita ..
letaklah nilai hantaran bersesuaian dengan kemampuannya ..
tapi janganlah sampai tak de hantaran ..
tu macam dah tak patutlah pulakkk ..
hehehehe ..

wat ..??? hantaran aku ...??
entahlah .. tak fikir pun lagi ... hahahaa ..
my bf penah tanya gak .. tapi aku kata .. suka hati kamu lah ..
ada orang kata .. duit hantaran tuh .. or check nak kena letak kat dulang hantaran ..
ye ke ..??
nak buat apa ..?
nak bagi semua orang nampak berapa ?
Pastu diorang boley cakap-cakap n bla bla ...
eeee .. sibuk aje.
duit tuh untuk parents i kot .. sibuk nak tahu nak buat hape .. tak penting okehhh ..
suka hati lah kalau 500 sekali pun ..
( wohoo .. emo nampak ..!! )

5. Jemputan dan majlis

okeh .. jemputan kan ..siapa nak dijemput ??
wakakaa ...
ikut kepala aku yang sekarang nih ..
sebab tak berniat nak berbesar-besaran .. maka macam biasalah ..
orang kampung, saudara terdekat .. kawan-kawan parents yang terdekat .. kawan-kawan aku yang rapat .. dan cikgu n lecturer yang rapatlah ..
kurang 1000 la okeh .. yang penting .. makan puas. tu baru betul nak menjamu orang makan.



~ makkkkk aiii .. giler granddd .. hahahaa .. ini level artis .. standard r .. diorang kan glamour .. majlis punn kena glamour you .. hahaha .. ~


untuk majlis pulak ..
rasanya majlis yang simple-simple je ..
lepas akad nikah ...
jamuan makan ..just ada di dewan makan supaya tetamu tahu pasangan sudah selamat diijab kabulkan ..

waima duduk kampung .. aku tetap prefer buat chatering
mudah .. simple .. n tak fening kepala.
habis citaaaa ..
tapi sebab duduk kampung .. mungkin ada lah yang perlu di pertimbangkan ..
tapi tak tawuu la pe benda .. kah3x.

there's no karaoke ..
aku memang tak leh tahan bila dengar tah sape-sape menyanyi kat kenduri kahwin
bukanlah aku mengutuk ..
lagi pun benda tu bukan elok pun.
bazir je nak upah orang buat benda tu semua kan ..
much better aku upah adik aku pasang lagu - lagu yang aku pilih sendiri ..
lap top kan banyak ..
then beli speaker yang baikk punya ..
alaaa .. bukan nak bagi dengar satu kampung pun ...
bagi ada bunyi-bunyi sudaaaa time majlis tuh .. kan?
tak laaa bunyi orang bercakap je kan ...
simple simple sudaaaa ..



~ tak nak macam ni boley tak ..?? macam malu jeee .. nanti semua orang tengok .. tak suka tak suka ...hahahaa ~

then .. last sekali ..
orang kata makan damai ..
alaaa .. mana ada makan nak gaduh plak kannn ..
nak kata ape ek makan damai ..
makan je la .. pe susah
pergi lah sewa kerusi cantik sikit .. then decorate lain sikit.
habis cite ..
hahahaa ... tapi yang penting .. dark grey .. tak mau dark grey .. tak mau kahwin ..
hahahha .. boley plak gitu ekkk ..



rasa itu je kot benda-benda penting yang selalu bermain-main dalam kepala aku bila time-time tak de kerja. Bila time-time tengok orang kahwin. Aku pun tak pastilah adakah aku memang laksanakan apa yang aku fikirkan tu bila masanya sampai nanti. ( jadi .. janganla kondem aku cakap tak serupa bikin plak .. ini kan angan-angan .. hee ) Ye lahh .. manusiakan berubah. Semua yang aku tulis kat atas tu .. sekadar angan-angan semata-mata. By da way .. aku memang tersangatlah simple. Rasa orang yang dekat dengan aku memang kenal sangat how simple I am, kan ..?? Cuma .. kalau aku berjaya melaksanakan apa yang aku state kat atas tuh satu per satu .. aku adalah antara orang yang telah berjaya melawan arus budaya kahwin masyarakat Malaysia hari ini ..
~ ngeeee ... ~

okehlahh .. sekian saja angan-angan ku pada malam ini ..
wassalam ..;)


p/s : semua gambar di atas di cari dari si google yang clever .. ;) peace .. !!!



7 comments:

  1. ske3..tapi plg ak xleh tahan klu hal mekap..kdg2 tu sampai takut ak tgk pngntin..brape inci la tebal die..lg xtahan bile pngntin lelaki pun mekap..bedak..lipstick..hahaha..

    ReplyDelete
  2. kah3x .. aku nak tengok nanti. mesti nurul pun kena make up berinci-inci .. kah3x..

    ReplyDelete
  3. hahaha..klu aku dimake-up kn berinci2 sure tukang make-up tu kene smash bertubi2..hahaha..

    ReplyDelete
  4. Ada betul apa yang adik tulis, tapi majlis kahwin buat seumur hidup sekali, apa salahnya ada pelamin, bermekap, bergambar..takperlu pelamin mcm istana, simple dan ikut kemampuan sudah... :)

    ReplyDelete
  5. S.A :
    Hehehee .. betul2. depend on situation .. he. bergambar tu wajib kot .. hehee

    ReplyDelete
  6. actually fungsi pelamin tu bukan setakat untuk ambik gambar je.. kalau ikut adat orang Melayu, kat pelamin tu kan ada merenjis. Merenjis kat Pelamin tu fungsinya nak kenalkan saudara-mara kepada pasangan.. Yelah, zaman dulu bukan mcm sekarang, dah couple dah kenal.. masa merenjis kat pelamin tulah sesi suai kenal dan beri restu.. InsyaAllah saudara-mara tu akan doakan kebahagiaan pengantin... kalau difahami betul-betul, cantik adat kahwin Melayu ni.. cuma zaman sekarang org buat tanpa tahu fungsi, then membazirlah jadinya... Wallahu'alam.. :)

    ReplyDelete
  7. kalau takde pelamin, tak make up cantik, takde baju pengantin pon takpe sebenarnya.. tapi, kalau difahami tujuan sebenar Majlis Perkahwinan tu sendiri, tentunya semua tu akan diambil kira jugak.. Unless kita ni anak raja duduk kat Istana yg sememangnya seluruh kawasan rumah tu dah cantik dan selesa, pakaian setiap hari mmg dah cun melecun.. kalau rumah biasa-biasa ni, dan pakaian pakai hari2 pon biasa2 je, mmg surely kena hias sikit untuk sambut tetamu... yg penting, majlis tu untuk memberitahu seramai org yg kita kenal bahawa pasangan ni sudah sah berumahtangga dan berharap semua tetamu selesa dan dapat mendoakan kebahagiaan pasangan hingga ke syurga... ;)

    ReplyDelete