Thursday, July 14, 2011

~ bersih oh bersih .. ~

Assalamualaikum ..
hehehee ..
apa khabar semua ...?

Alhamdulillah .. masih ok ok lagi setelah melalui waktu yang begitu busy. he... biasalah. Even tak kerja .. tapi masih ada banyak kerja jugak kan ..? kalau tak, tak lah namanya manusia. hehehee

By da way ... tajuk kat atas tuh dah macam alergic je ek bagi sesetengah pihak. Tapi ... tajuk kat atas tu plak ... macm dah terbayang-banyang warna kuning sana sini. hehehee .. ye lah ... setiap orang ada alasan, ada hujah masing-masing. Aku tak rasa nak memberi komen yang panjang lebar tentang perhimpunan 9 Julai itu. Aku pun tak pergi. Tapi sangat mengikuti perkembangannya ... awal hingga akhir.

Sikit saja komen aku ... berfikir secara ilmiah. Berhujah berpaksikan ilmu. Yakin dengan hati. Berdoa dan bertawakallah dengan Allah. Itu sebaiknya.

Di sini aku hanya mahu membawakan beberapa isu yang hotest-hotest tentang perhimpunan tersebut. Isu pertama adalah why ambiga is the leader in BERSIH 2.0 ...? Itu persoalan yang sering bermain di minda. Terutama umat Islam. Siapa Ambiga ...? Siapa pun tahu. Siapa tak tahu ... sila lah cari tahu. Di bawah adalah hujah yang aku rasakan bagus untuk dikongsi bersama mengenai mengapa ambiga :

http://nikabduh.wordpress.com/2011/07/08/bersih-2-0-mengapa-ambiga/

terdapat pelbagai penjelasan terhadap pelbagai persoalan. Jadi, tambah ilmu ... tambah info kita melaluinya. Saya mengajak kita semua meneliti petikan Firman Allah di bawah :

Surah Al-Baqarah ayat 8 – 16 : (Golongan munafik) Di antara manusia ada yang mengatakan, “Kami beriman kepada Allah dan hari kemudian”, padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang yang beriman.

Mereka hendak menipu Allah dan orang yang beriman, padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedar.

Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah oleh Allah penyakitnya dan bagi mereka seksa yang pedih disebabkan mereka berdusta.

Dan bila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat kerosakan dimuka bumi” Mereka menjawab ” Sesungguhnya kami orang yang membuat kebaikan”.

Ingatlah! sesungguhnya mereka itu orang yang membuat kerosakan tetapi mereka tidak sedar.

Apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu sebagaimana oranglain telah beriman.” Mereka menjawab: Akan berimankah kami sebagaimana orang yang bodoh itu telah beriman?” Ingatlah! sesungguhnya merekalah orang yang bodoh tetapi mereka tidak tahu.

Dan apabila mereka berjumpa dengan orang yang beriman, mereka mengatakan, “Kami telah beriman.” Dan apabila mereka kembali kepada pembesar-pembesar mereka, mereka mengatakan “Sesungguhnya kami bersama kamu, kami hanyalah berolok-olok.”

Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terumbang ambing dalam kesesatan mereka.

Mereka itu adalah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk, maka tidak beruntung perniagaan mereka dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.

Dan satu lagi :

“Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam al-Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam jahannam.” (QS. an-Nisa`: 140)

Bila aku baca ayat ni banyak kali ... aku tertanya-tanya ... ' maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain..' hmm .. rasanya ada sesiapa tak yang sama fikirannya dengan aku sekarang ni ..? aku tak nak mengutarakan apa yang ada di fikiran aku sehingga aku jumpa tafsiran ayat tersebut dengan jelas. sebab ini ayat Quran. Tak boleh aku tafsir ikut suka aku .. kan? hehehe ..

Ini pula beberapa gambar yang aku boleh share semasa perjalanan perhimpunan tersebut. Berfikir dengan melihat. Bukan sekadar melihat saja okeh ..;)










Bagaimana pun, ini pula merupakan respon selepas perhimpunan tersebut berlangsung ..:

http://www.themalaysianinsider.com/litee/malaysia/article/headless-bersih-rally-still-growing-at-stadium/

http://en.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/3134-the-bersih-20-memorandum-to-the-agong.html

http://diskopi.wordpress.com/2011/07/10/sehari-selepas-bersih-2/#more-2734

Kalau lagi rajin, silalah usya-usya video semasa perhimpunan tersebut. That's the real things. Kita lihat. Kita fikir. Dalam soal membabitkan info dan ilmu yang cukup mendalam, aku tak berani nak berhujah bagai selagi aku tak jumpa fakta yang tepat. Aku hanya insan yang kurang ilmu dan sedang tambah dan tambah lagi.

At last, kesimpulan aku bagi perhimpunan ini adalah :

1. Masyarakat kita hari sudah cukup matang. Gambar-gambar tersebut .. tidak siapa boleh nafikan kebangkitan mereka. Adakah mereka bodoh sebagaimana tuduhan sesetengah pihak? Jika begitu ramai rakyat Malaysia yang bodoh .. maka sangat sia-sialah pendidikan di Malaysia selama ini. Pendidikan itu ilmu. Ilmu itu dari Allah.

2. Jangan mencabar kewibawaa mereka lagi. Mereka tidak sedia di perbodoh.

3. Mereka hanya mahukan hak mereka. Tidak kiralah apa ... mereka perlu di hormati ... bukan di binatangi.
( sory bahasa kasar sikit ). Jadi, bila mereka menjadi semakin agresif ... tanya kembali, salah siapa ?

4. This is 1 Malaysian actually. Rakyat Malaysia menyambut baik gagasan 1 Malaysia dari Najib. Melayu, India dan Cina ... satu bangsa, satu negara, satu matlamat dan satu suara. hahaha.

Okeh ..
Thanks ... and wassalam ..;)


No comments:

Post a Comment