Sunday, September 4, 2011

Life Begin at 40th



Assalamualaikum semua ..
waaa .. selamat hari raya sudaaa ..
Selamat Hari Raya ke .... 6.
okeh .. tepat.

By da way .. macam-macam nak story masa sebelum raya .. and masa raya. Tapi .. nantilah dulu. Rasa nak bercerita tentang benda yang lebih penting.

Okeh .. life begin at 40. Siapa pernah dengar statement tersebut? Biasanya statement tersebut prefer pada manusia yang bernama lelaki. kih3x. So .. mana yang tak pernah dengar lagi .. or yang mungkin pernah dengar .. sila klik sini.

Dah baca dah ...?? hehehehe .. okeh. Aku jadi tertarik untuk story di sini sebab aku melihat beberapa keadaan yang boleh sama-sama dijadikan iktibar. Yup .. raya ini .. masa pergi beraya di beberapa buah rumah beberapa keadaan membuatkan aku sangat berfikir tentang life ni.

More positif .. I salute them!

Ia berkaitan dengan insan yang bernama lelaki .. di usia over 40. Cerita pertama. Aku pergi beraya ke sebuah family ni. Aku kenal dia dah banyak tahun juga. Tapi .. sejak umur suami dia ni mencecah over 40 .. aku nampak satu perubahan yang sangat ketara. Alhamdulillah positif. Yup .. yakin positif. Nampak sangat dia mula menitikberatkan soal agama .. dari segi perkara yang dia story .. serius aku cam rasa ... 'waaa .. bagus betul dia ..' sampai ada someone cakap dia ni kerja mengaji je .. erkk .. begitu kah ..?? aku tahu, kata-kata tu berbau sindiran. Sebab aku kenal si tukang cakap pun dah lama.

Apabila yang -ve tetap juga tidak berubah

Okey .. dan satu lagi ... aku pergi pula beraya ke rumah seorang lelaki .. yang umur dia sudah masuk over 50. Sejak lama aku kenal dia .. aku cuma berdoa supaya Allah beri hidayah pada dia. Tapi .. hakikatnya, dia tidak pernah berubah. Sedih tu .. sedih juga .. sebab orang yang kita sayang .. tapi .. mentaliti .. sikap .. dalam keadaan yang tersangat membimbangkan.

Dan .. seorang lelaki .. pada umur 40 tahun ke atas mula rasa mahu bercinta semula. Waaa .. yup, ini kedengaran sedikit membimbangkan. Terutamanya bagi kaum wanita. Sila berjaga-jaga dengan suami anda ya ..;)

Ini adalah perkara yang sangat banyak berlaku. Perkara ini juga berlaku kepada orang-orang terdekat aku. Bagi aku ... susah untuk aku salahkan pihak lelaki saja. Ada kalanya aku melihat suami yang begini adalah suami yang terabai. ( hoho .. suami pun boleh terabai tau ) Pihak perempuan juga ada silapnya. Banyak perkara perlu di muhasabah dalam soal rumahtangga nih. ( waaa .. macam nak kahwin je gaya aku ...) hahahaa .. tapi inilah realiti. Aku bercakap dari pengalaman aku .. mendengar pengalaman orang lain. Melihat konflik dan penderitaan dalam sebuah keluarga. Hakikatnya .. jiwa-jiwa yang tidak normal ini adalah jiwa yang sakit. Kasihani mereka. Bantu mereka untuk sembuh. Jangan biarkan mereka kalau masih ada sayang pada mereka. Sakit itu bisa membunuh mereka.

Isu Kahwin Lain

Dalam soal kahwin lain .. cari perempuan lain .. si lelaki seharusnya mempertimbangkan banyak perkara. Bagaimana penerimaan anak-anak...?? Bagaimana hati dan perasaan si isteri yang selama hidupnya begitu banyak berkorban. Isu kewangan .. masa dan kasih sayang .. imej masyarakat sekeliling ... dan banyak sangat perkara perlu di titik beratkan. Tapi .. kalau niat berkahwin itu untuk membantu janda yang memerlukan perlindungan .. dan lebih bersifat kebajikan .. mungkin ada rasionalnya.

Isu kahwin dengan anak dara

Tapi .. kalau berkahwin dengan perempuan anak dara yang jauh lebih muda .. silalah berfikir semasak-masaknya wahai lelaki. Fikirkan semula prioriti kehidupan ini. Adakah di umur over 40 .. adalah masa yang sesuai untuk memikirkan cinta dunia sedangkan aset ke akhirat terabai? Silalah kembali ke tujuan asal perkahwinan dengan si isteri. Adakah memang sudah tiada sisa cinta kepada isteri itu ? Tidak di nafikan .. mungkin timbul rasa jemu memandang si isteri yang tidak tahu berhias. Mungkin timbul rasa mual dengan sikap isteri yang kadang kala tidak tahu memanjakan. Tapi pernahkah si suami memandang semula kelemahan yang ada pada dirinya? There's no perfect in this world.

Berterus teranglah

Why not berterus terang dalam banyak perkara. Wat da things you like n dislike. Kadang kala lelaki lebih suka diam .. dan simpan. Kononnya malas nak gaduh. Tapi .. kalau terus tunjuk protes dengan cara itu .. bukan gaduh kecil .. boleh jadi perang begitu. huhuhu ... So, berterus terang itu ... much better rite .. banding korbankan kasih sayang dan kebahagian sebuah keluarga yang sekian lama di bina ...?? Silalah berfikir dengan kemanusiaan wahai lelaki ... bukan berpaksikan nafsu dan akal singkat. Takut nanti memakan diri sendiri.

Hai lah perempuan .. berhiaslah !

Bila isu kahwin lain .. pastinya si isteri atau secara generalnya adalah perempuan. hmm ... by da way aku pun perempuan. Aku pun berisiko dengan isu di madukan. Aku juga mungkin akan menjadi mangsa isu orang ketiga. itulah realiti. Apabila kita bersedia menerima sebuah perkahwinan, maka kita perlu bersedia untuk melalui keadaan itu. Tidak kiralah suami kita itu ustaz .. biasa-biasa .. lagi teruk playboy. Persediaan paling penting bagi si isteri adalah berhiaslah untuk suami. Apalagi kalau suami tu jenis suka bergaya. Okey .. my dad pun kuat bergaya. Cuba bayangkan .. suami bergaya bukan main ... berjalan dengan isteri yang pakai sembarang je .. tiba-tiba yang sengeh meleret tuh sikit punya cun .. hati mana yang tak terpaut. Nafsu mana yang tak terikut.

Jaga sikap

Ini adalah perkara yang perlu di ambil berat juga oleh si isteri. Masa kan bertahun-tahun kahwin tidak kenal lagi apa yang suami senang .. apa yang suami tidak senang. Kalau kita membebel-bebel ... marah-marah then suami blah .. tanda dia tak suka lah tu. Tapi dia diam. Silalah hati-hati dengan lelaki jenis ini. Lelaki macam ni .. sampai satu masa dia akan meletup di luar jangkaan kita. Jadi .. cubalah kita kawal-kawal sikit emosi kita tu. Lebih berlembut dan bermanja dengan suami. Lelaki mana yang tak suka bila perempuan bermanja dengannya? Tapi .. kalau memang sudah ada yang lekat di luar tu ... wallahualam. Tapi, silalah bertindak sebelum segalanya terlambat.

Sediakan diri dengan perpisahan

Material

Okey .. ini apa yang aku terfikir. Risiko sebuah perkahwinan .. siapa pun tahu .. iaitu perpisahan. Jadi, buktikanlah pada diri sendiri .. walaupun kita seorang perempuan tapi kita boleh teruskan hidup tanpa suami. ( kalau ditinggalkan ..) Boleh teruskan kehidupn .. walaupun diabaikan ..( kalau di duakan ..) cehhh .. tak ley blah..!! hahahaha. So, jalan yang aku fikirkan adalah .. pastikan ada kerjaya yang tetap. Tak kiralah apa kerja .. tapi jangan sampai putus duit. Duit memang tak boleh terlalu dipentingkan .. tapi ia tetap penting untuk teruskan kehidupan. Macam mana nak menyara anak-anak masih kecil kalau duit tak ada? Macam mana nak menyara pelajaran anak-anak bila duit tak ada. Tak apa kalau si suami abaikan anak-anak. Lantak p lah .. tapi .. yang penting .. kita kena jaga aset paling berharga tuh. Jangan kita pun ikut sama abaikan anak-anak. Tu tak bijak langsung namanya. Politik kena baik yerrr ... kih3x

Hati dan Minda

Siapa tak sedih bila orang yang kita sayang kecewakan kita? Alangkan putus cinta pun frust macam nak hape .. ni kan pula sudah pernah hidup bersama. Apa yang aku boleh kata .. jadikanlah kekecewaan itu buster untuk bangkit. ( bak kata Dr.Tuah Iskandar ). Tanamkan dalam hati .. setiap ujian yang Allah berikan itu adalah untuk menguji iman kita. Mungkin juga peringatan buat kita yang telah lama lupa. Itu adalah tanda kasih sayang Allah pada kita. Fikirkan semula. ...' aku hilang sedikit sayang manusia .. tapi aku dapat sayang Allah ...' susah. memang susah. Sumpah tak senang. Tapi .. bila kita berjaya lakukan .. kita adalah manusia paling berjaya walaupun akademik sekadar darjah 6. Pandanglah ke langit. Katakan pada hati .. ' aku mampu lakukan yang terbaik ...!!! ..'

Sebenarnya semua itu adalah iktibar bagi aku. Benda yang perlu aku fikirkan. That's why aku share di sini. Satu masa nanti, mungkin aku juga akan melalui benda yang sama. Aku tak tahu. Tapi .. harap dijauhkan dengan semua tu. Bagi yang sedang melalui .. kuatkan hati. Berusahalah untuk ambil kembali kebahagiaan lalu. Pesanan pada isteri .. jika rasanya sayang suami itu masih ada lagi buat keluarga .. tariklah dia kembali. Jangan biarkan saja dia pergi dengan orang yang belum tentu dapat menyayanginya sebagaimana kita menyayanginya.


semoga ada sesuatu untuk difikirkan
wassalam ..:)


No comments:

Post a Comment