Tuesday, September 6, 2011

~ when u say .. i love you .. ~



Assalamualaikum ...
apa khabar raya anda semua ..?
bagi yang beragama Islam .. hehehe
masih mahu ucap selamat hari raya
tapi tak hengat dah raya yang ke berapa .. kih3x

Okeh .. hari nih mud untuk story mory berjiwa jiwa sikit. Sikit sajaaa .. memandangkan gambar-gambar raya masih tak masuk-masuk dalam ini lappy, jadi .. tah bila nak kuar cite raya tuh. Mungkin takkan kuar kowt ..
~ ngeee ~
( sape je lah yang nak tahu pasal raya aku ek ..)


I love You .. siapa kata perkataan ini keramat ? Ye ke .. sebut banyak kali .. ada pape tak ? Takkan ..hm .. tak keramatlah tuh. hoho .. Actually .. I love You .. saya cinta awak ... saya sayang kamu .. bukanlah keramat mana pun. Tapi pada aku ia mempunyai makna atau erti kata yang sangat besar. Tidak kira You say I love You tu kat sape. Parents .. siblings .. fren .. boy or girl fren .. husband n wife .. or who ever .. ia membawa makna yang sungguh besar.

Kasih Sayang Tanpa Sempadan

Okeylah .. kasih sayang tanpa sempadan .. errkk .. macam tak bagus je kan bunyinya. Lagi-lagi dengan bf or gf. Aku rasa tang tu .. ia patut dikecualikan. hahahahaa ... kasih sayang tanpa sempadan aku maksudkan di sini adalah .. kasih sayang yang ikhlas. Kadang-kadang kasih sayang kita tu .. mcm stop sekejeap .. sebab bla bla bla .. cannot like that ok. Bila kita dah lata I love You .. especially for parents lah kan .. kita kasihkan mereka seluruh jiwa dan raga kita. Macam mereka sayangkan kita. Dont ever once kita curiga dengan kasih sayang mereka. Kita kasihkan mereka .. bukan dengan limpahkan harta benda .. bukan dengan kata-kata n peluk cium segala .. tapi bagaimana kita menerima keburukan dan kelemahan mereka.

Waaa .. susah der wa cakap. Kita nak terima baik org memang senang. Nak terima buruk orang senang ke? Dengan kawan-kawan .. mungkin kadang kita boleh tinggal blah je .. dengan parents .. adik beradik? Hm .. besar tanggungjawab perkataan I love You tu. Kalau perkataan tu kita sebut tak ikhlas dari hati .. tak berserta dengan perbuatan .. hm ... tak de ke mana pun. huhu

Percaya

Dalam mana-mana hubungan .. mana-mana organisasi .. percaya itu penting. Kalau kita sentiasa menaruh syak wasangka tah hape benda lagi .. makin cepatlah hubungan tu break. Tang percaya .. mungkin tang spesific pada hubungan kekeluargaan .. tapi more pada gf, bf, husband n wife .. opsss .. terlupa satu .. fren. Okey ... lima hubungan ni selalu bergolak dengan koflik percaya.

Persoalannya .. kenapa kita berkawan .. bercinta or berkahwin dengan dia kalau kita tak percaya? Wat for ..? errkkk .. buat sakit hati. Cukup bulan boleh masuk hospital mental. Syak wasangka .. aku rasa itu antara penyakit jiwa yang sangat kritikal. Serius .. memang sakit woo ..

Tapi .. kita boleh tak percaya bila pasangan kita tuh .. memang spesies tak boleh percaya. Kalau kawan kita tuh memang makhluk tak boleh percaya. Hmm .. kalau dah memang spesies begitu .. buat apa nak teruskan hubungan ek ? Confuse sekejap dengan statement aku. hahahah .. jadi, kalau dah memang kita tak boleh percaya dengan someone tuh .. dahlah .. tak usah nak merapat-rapatkan diri dengan orang yang begitu. Sekian terima kasih.

Setia

Setia juga lebih kepada hubungan berpasangan. kih3x. Once You say I love You .. means ... sayang kita hanya untuk dia. Kalau hari ni .. cakap I love You dengan yang ini .. esok dengan yang sana plak .. adoii .. parah gak nih. Mana satu yang serius nih?

Okey .. fine. Kawan je. Ni mungkin nasihat dari orang yang tak bertauliah .. even berkawan .. ni untuk sahabat baik yang berlainan jantina .. elakkanlah sebut perkataan I love You tu. Tawuu sebab apa ..?? Ia boleh menimbulkan macam-macam konflik dan spekulasi. Rasanya memadai nak kata ...' aku sayang kau sebagai kawan aku ...' biasakan sebut perkataan ' sebagai kawan aku ...' supaya .. tak ada yang perasan atau terperahsaan. Maknanya .. sipolan yang menerima tahu .. sedar .. dia adalah sekadar kawan buat kita.

Berbalik kepada setia .. bila kita dah say I love You ( more hubungan cinta ) maka setialah pada dia. Jangan kata .. aku banyak choice lagi .. muda lagi .. bagi aku ia berkait rapat dengan moral. Jadilah seseorang yang tahu menghargai.

Bersedia untuk menerima

Bila kita memang sayangkan seseorang tu .. kita perlu bersedia menerima buruk dan baik dia. Tapi pun .. tengok jugaa apa buruk dan baik dia. Kalau dah memang kaki pukul gitu .. tak layak di sayang orang begitu. Tapi rasanya ramai jugak yang sayang kaki pukul kan ? Macam mana tu ek? Hm .. tak tahulah. Tak mau cakap banyak .. aku pun tak tahu nasib macam mana kan ?

Maksud aku kat sini .. terimalah si dia seadanya. Kalau perangai kuat merajuk tu .. masih boleh layan lagi. Kalau kuat ego .. boleh layan tak? Depends lah .. kadang-kadang ada orang yang bijak psikologi boleh menundukkan sikap-sikap begini. Tapi .. kalau dah bertahun-tahun bercinta ... then .. bertahun-tahun kahwin ... tiba-tiba cari orang lain sebab ungkit kelemahan pasangan itu ini .. hmm ... not fair lah. Bukan sehari dua dia jumpa benda tu. Kenapa dulu-dulu tak may ungkit .. bila jumpa orang lain .. nak ungkit bagai? Terasa diri dah laku lah tu ..errkkk ...

Bersedia untuk kecewa

Haa .. pernah tak dengar orang kata ... orang yang kita sayang tu lah yang akan lebih mengecewakan kita. kih3x. Mana-mana hubungan pun akan melalui kecewa. Kalau yang bercinta .. akan lalui putus cinta. Yang bersahabat .. putus sahabat. Yang dah kahwin .. di duakan atau bercerai or wata so everlah kan. Segalanya yang berkaitan dengan kecewa.

Apa saja yang berkaitan dengan kecewa .. serius. Tak senang nak lalui. Jadi, jangan hairanlah kenapa ada orang sampai bunuh diri sebab putus cinta. Tapi kalau yang Muslim aku cuma nak kata .. cinta yang mereka agungkan adalah tanpa iman. Nafsu semata-mata. Cayalah. Cinta bersama iman .. insyaAllah ... bukan bunuh diri pengubatnya.

Orang tak pernah putus cinta, takkan tahu sakitnya macam mana. Orang tak pernah putus sahabat .. takkan dapat faham bagaimana sakit dan deritanya. Orang tak pernah lalui level kecewa yang maksimum .. tak mungkin akan dapat merasai sakit .. derita .. pedih yang ditanggung.

Maka .. itulah persediaan yang perlu dilakukan. Tanpa persediaan, kita akan gagal mencari cara untuk mengatasi kekecewaan itu. Sakit memang sakit. Macam mana nak menonggeng tuh .. biarlah antara kita kita. Tapi .. jangan pernah lupa .. luahkan pada Allah. Itu yang paling penting. Bagi aku .. itu adalah cara paling baik supaya kita tidak melakukan benda yang tidak-tidak. Bila kita dekat pada Allah .. Allah akan dekat dengan kita. Percayalah .. ada sedikit ketenangan kat situ.

Bersedia untuk berkongsi

Kalau kita hari -hari say I love You .. tapi tak boleh nak sharing .. payahlah. Kita ada bf or gf .. tapi tak pernah nak share masalah .. suka .. or duka .. nak buat hape hubungan tu? Tak ada kepentingannya pun. Lagi teruk kalau hubungan husband n wife. Hidup nafsi-nafsi. hmm .. payah gak tuh. Actually .. better cari someone yang memang kita mampu untuk share dengan dia. Supaya kita akan lebih mudah dalam banyak perkara.

Ikhlaslah bila ucapkan I love You ..

Ucapan I love You tu .. ada gelombang yang tersendiri. Kalau kita sebut dengan hati yang ikhlas .. berserta dengan tindakan dan tingkah laku .. ia akan dapat dirasai oleh siapa yang kita katakan tu. Tapi .. kalau kita sebut sebab pura-pura .. sebab nak jaga hati ... baik tak payahlah. Orang yang menerima tu tahu .. cayalah.


By da way .. tak yah mudah sangat nak say I love You kalau kita rasa tak mampu nak sayang dia sungguh-sungguh.
Sesetengahnya kata elok .. tapi .. hahahaa .. kadang tu menyusahkan.
pengalaman aku .. aku pernah jumpa someone yang memang suka-suka sebut I love You kat sape-sape
bila dia sebut kat aku ..
hati aku cuma kata ...
'indah di mulut je ..erkk .. meluat sekejap ..'
You say I love You ..
Tapi bila nampak buruk dia .. You tinggal
You say I love You ..
Tapi .. bila dia kena fitnah .. You terus tinggal dia ..
You say I love You ..
Bila dia cuba merapatkana hubungan .. You lari ..
You say I love You ..
But at the same time .. You cari orang lain ..
So ..
Wat the love You have?
Wat the love You mean by that ..?

Aku ..
Memang spesies susah nak say I love You
Agak bosan orang yang kerja nak say I love You ... tapi makin menyakitkan hati
hakikatnya ..
aku memang tak suka orang yang suka mengayat
drama je tu ..
kih3x

Sekian ..
Wassalam ..;)


No comments:

Post a Comment