Sunday, December 18, 2011

~ anak luar nikah .. di mana penyelesaiannya ..?? ~



Assalamualaikum ..
apa khabar semua ..???
huhuhu .. khabar tukang taip adalah kurang baik ..
memandangkan mata tak berapa nak baik sekarang ... maka masa yang diperuntukkan di hadapan laptop adalah amat terhad .
kih3x.

orite. Macam tajuk di atas. Anak Luar Nikah. Anak Haram. Anak Tidak Sah Taraf. Anak zina. And wat so ever yang seangkatan dengannya. Maka hari ni .. aku terasa mahu story mory tentang ini. ( sebenarnya tak minat nak story macam entry yang lepas .. macam ulang benda yang sama n membosankan ! hahahaha )

Okey. Kita pandang sekeliling kita. Masyarakat kita. Ada tak kita dengar ..
' budak tu tak ambik SPM lagi dah beranak dah .. kat tangga sekolah ...' astaghfirullahaladzim .. mohon dijauhkan dari saudara mara kita.




Kita yang dengar mungkin akan kata ..
' apa lah budak-budak sekarang ...? tak geli ke ..? tak ada iman ke ..? mana mak bapaknya ...?'
dan banyak lagi lah yang kita boleh dengar bunyi-bunyi tu.

Persoalannya .. sejauh mana kita memandang serius terhadap masalah tersebut ..? Kita dengar .. kita mengata .. then kita buat tak tahu. Itukah tindakan ..? Cuba kita fikir sesuatu. Kalau kita biar .. kita biar .. sesuatu yang dipanggil maksiat .. apa yang akan jadi ..? Allah itu Maha Melihat. Kenapa sebagai ketua kampung contohnya kita tidak mengambil inisiatif dengan memanggil wakil dari Pejabat Agama untuk buat siasatan dan letakkan hukuman buat mereka. ( memandang Hukum Islam tidak dijalankan di Malaaysia ) .. tapi sekurang-kurangnya kenakan lah apa saja tindakan sebagai hukuman dan peringatan buat mereka. Bukan duk sajjjjaaaaaa je .. jadi mat sajjja .. huhu.





Di bawah ni .. statement yang perlu di ambil perhatian :

STATISTIK

Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.
Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat! Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang ISLAM.

Pecahan mengikut negeri:


Selangor = 12,836 orang
Perak = 9,788 orang Kuala Lumpur = 9,439 orang Johor = 8,920 orang Sabah = 8,435 orang Negeri Sembilan = 4,108 orang Pahang = 3,677 orang Kedah = 3,496 orang Pulau Pinang = 3,412 orang Melaka = 2,707 orang Kelantan = 1730 orang Perlis = 691 orang Sarawak = 617 orang Terengganu = 574 orang JUMLAH = 70,430 orang. sumber:

http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TS8NFMF11AE4UI75



Adakah senarai statistik di atas mahu di naikkan lagi ..??? Jangan tanya kenapa bila Allah turunkan bala yang Maha Dahsyat di Malaysia ni nanti. Aku bukan doakan. Tapi selagi mereka yang mencabuli hak Allah itu tidak dihukum dengan hukuman yang selayaknya .. selagi itu masalah ini tidak akan selesai.





Itu tak cite lagi berapa banyak baby di buang ikut suka hati syaitan gondol diorang. ( tang ni sumpah aku marah ) .. jenayah Zina di mana akhirnya membawa kepada jenayah lain di mana hilang sifat kemanusiaan dalam diri seorang manusia. Tak boleh nak kata bertukar jadi sifat kebinatangan sebab binatang pun tak buang anak yang baru lahir dari rahim dia. So .. sifat yang ada dalam diri mereka adalah SYAITONIRRAJIM. So .. mereka yang buang baby ikut suka tu .. jangan salahkan aku bila aku panggil n gelar mereka dengan dengan gelaran .. syaitan laknatullah. !!



~ aku tak sampai hati nak letak gambar baby betul yang dibuang .. huhuhu .. ~


Itu kisah orang tua yang sungguh dajjal ( jika mereka tidak bertaubat ) .. pernah kita terfikir natijahnya pada si anak tu pulak bila besar ..?? Ada yang tidak ber 'bin' or ber 'binti' .. mungkin ada juga yang ber 'bin' or ber 'binti' dengan Abdullah .. tapi pernah tak kita terbayang satu masa nanti apabila anak-anak kita yang sah taraf hasil perkahwinan yang ingin mencari jodoh .. mungkin akan terpilih seorang anak yang yang berlatar belakangkan tidak sah taraf. Aku bukanlah menghina. Hakikatnya anak yang lahir tu tidak salah. Tapi .. aku cuma mahu semua membayangkan betapa rosaknya keturunan masyarakat yang mungkin wujud akan datang sekiranya perkara ini tidak di pandang serius.



Okeylah .. cakaplah dah buat macam-macam untuk atasi masalah ni .. tapi masih jugak tidak mendatangkan kesan. Dan apabila kamu menghadapi masalah dan perselisihan .. kembalilah kepada Al-Quran.

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman”

(An-Nur:2, al Quranul Karim)


See .. Allah dah bagi jalan untuk kita .. kenapa tak mau terima gak ..?? Belagak sangat .. rasa boleh settle sendiri...? Adooiiyaiii .. kalau nak belagak dengan jiran sebelah ke ... dengan kawan sekampung ke ... tak kisahlah. Tak kisah pun. Tapi nak belagak dengan Allah ... pe cer ..??? Allah yang hidup dan matikan kita. Pun kita nak belagak lagi. Manusia jenis apa ni ...??? huhu. Bertaubatlah kalau rasa hukuman yang Allah tetapkan ni tak berapa nak sesuai. Bertaubatlah !

Kita nak tunggu macam mana baru nak sedar ..?? ke tak mau sedar ...?

Hukuman bagi setiap kesalahan jenayah termasuk kesalahan zina mengikut peruntukan undang-undang syariah di Malaysia adalah tertakluk dibawah peruntukan undang-undang seperti berikut :

“Hukuman maksimum yang diperuntukan Enakmen tidak melebihi Ringgit Malaysia Tiga Ribu (RM3,000.00) atau penjara bagi tempoh yang tidak melebihi dua (2) tahun atau kedua-duanya sekali”

Berdasarkan kepada keadaan semasa di Malaysia yang tidak menggunapakai peruntukan undang-undang Islam sebagaimana yang termaktub dalam Al-Quran dan Al-Sunnah Rasulullah saw , maka dalam keadaan sebegini , segalanya terserah kepada Allah swt untuk menentukannya..



Statement kat atas adalah hukuman bagi pesalah zina. Tapi sebanyak mana mereka yang sudah meneriman hukuman yang tersebut sekurang kurangnya ...?? aku kenal beberapa orang yang mempunyai anak perempuan yang telah terlanjur .. hakikatnya anak tersebut tak menerima pun hukuman yang tersebut. So ... di mana kata usaha membanteras zina ni...??? Itu persoalan paling simple. Tak cite lagi .. program-program yang membawa kepada zina .. owwwhhh .. tersangatlah banyak kalau nak muatkan dalam entry ni.



~ kalau begitu gaya hidup dan tak ada siapa yang menyekat .. mampu ke menyekat kelahiran anak zina ...??? banteras punca terlebih dahulu ... ~


Masayarakat sekeliling ...??? Buat sajjjjaaaaa je ke bila tahu ada yang pasangan berzina ?? Owhh .. aku ada satu kisah yang nak shara sikit. Ada seorang girl yang dah berzina .. then mengandung .. then kahwin dengan pasangan zina tu lah. Bila ada masyarakat cakap macm tu macam ni .. tahu apa salah seorang ahli keluarga dia ...??

' kau ada anak perempuan .. kau jaga anak kau sendiri ..' wat da hell !!! disebabkan masyarakat yang beginilah akhirnya generasi muda akan datang semakin berani .. seolah olah tindakan salah mereka ada pembelanya. Jadi .. ambillah sedikit iktibar tentang ini. Ini bukan benda main-main. Ini hal serius yang perlu dipandang serius oleh semua orang. Yup. Setiap orang.




~ andai kan saja baby yang tak bersalah perlu menanggung aib ibu bapa yang ... tak tau nak kata .. fikirlah sendiri .. kenapa perlu rosakkan masa depan manusia lain ..?? ~


Jadi .. marilah kita sama-sama lakukan sesuatu untuk masa depan generasi akan datang. Generasi seterusnya. Siapa generasi seterusnya itu. Yup. Anak cucu kita. Keturunan kita. Adakah kita mahu keturunan kita terlibat dengan jenayah zina ...?? nauzubillah. Minta di jauhkan semua itu.


Terjah sini untuk info yang lebih bermanfaat buat semua.

orite ..
sampai sini je lah
cannot talk to much ... !
wassalam ..


No comments:

Post a Comment