Tuesday, March 6, 2012

~ kalau sudah jodoh .. ~



Assalamualaikum ..
hye semua ..
apa khabar mud anda ..??
mesti bagus, kan ..?? hehehee ..
harus bagus, okeh !
mud yang tak baik selalu itu adalah penyakit dalam hati
untuk mengelakkan penyakit hati
senyum dan gembira selalu yerrrr ..
dan ingatlah bahawa semua yang datang .. baik atau buruk
semua itu dari Allah
hehehehe ..


Ok lah. Soal jodoh adalah perkara yang mungkin paling best untuk dipersoal dan dibahaskan. Hakikatnya .. bagi Muslim, yakinlah bahawa jodoh kita telah Allah tetapkan di Luh Mahfuz. Hidup .. Mati .. Jodoh semua itu telah Allah aturkan buat kita.





Hari ini kita mungkin bercinta or bercouple dengan orang lain. Tapi .. belum tahu lagi berkahwin dengan lelaki atau perempuan yang kita couple tuh. Alasan mencari itu adalah satu usaha .. itu ada betulnya. Cuma .. mencarilah pada kadar umur yang sesuai.




~ kan ...?? cantik tu sementara je . carilah orang yang boleh buat kita rasa hidup kita indah dunia dan akhirat .. insya Allah bahagia ~


Contohnya, waktu tingkatan 1 bukan masa yang tepat untuk mencari jodoh. Waktu lepas SPM pun belum tentu tepat. Jadi bila ..???

Carilah apabila kita rasa waktu kita mampu memikul tanggungjawab sebagai suami atau isteri itu sudah hampir. Yakinlah kalau si dia memang jodoh kita .. insya Allah .. tetap milik kita.




~ ini bukan jodoh yang baik untuk orang baik .. tidak kira lelaki atau perempuan ~


Bila kata dah jodoh .. tak kira lelaki muda perempuan tua, perempuan muda lelaki tua .. lelaki duda perempuan anak dara atau perempuan janda lelaki bujang .. itu semua ketentuan jodoh. Apa yang penting adalah sikap ikhlas kita dalam menerima pasangan. Bagaimana kita mahu menghala tujukan kehidupan selepas berumah tangga itu.




~ bacalah doa ini saat kita mula mencintai .. dan bacalah juga saat kita tidak ketahui ~
puitis pulakkkk dahhh .. hahahaa


Budak-budak memang suka bila kita cakap soal kahwin. Sebut je soal kahwin .. yang demam boleh jadi kebah .. yang mengantuk terus segar bugar. Kenapa jadi begitu ..?? Itulah kesan reflek. hahahahaa .. bila sebut kahwin .. lelaki akan ingat perempuan dan perempuan akan ingat lelaki. Itu realiti.




Walaupun jodoh tu telah Allah tetapkan .. pesanan aku .. carilah pasangan .. berdoalah pada Allah supaya ditemukan jodoh dengan perempuan atau lelaki yang baik. Macam mana nak dapt lelaki or perempuan yang baik ..?? yeahhhh .. jadikan lah diri kita lelaki atau perempuan yang baik. Allah itu Maha Adil. Insya Allah DIA akan sediakan kita dengan jodoh yang setaraf ( dari segi sahsiah ) dengan kita. Sebab .. soal jodoh dan pasangan bukan bertitik tolak dengan hati dan perasaan semata-mata .. tapi perlu juga difikirkan tentang hari akan datang. Termasuklah semasa di akhirat nanti. Sebab cinta yang suci .. cinta yang Allah redha .. insya Allah .. akan bersatu kembali di syurga. Jadi, mari kita sucikan hati kita dalam mencintai, dicintai dan bercinta. Cubalah elakkan dari suatu yang haram. Jangan cemarkan sesuatu yang suci.




~ indah kan kalau kita bertemu dengan jodoh dalam keredhaan Allah ~


Hmm .. so far, itu je lah untuk story mory pasal jodoh. Lain kali kita story lagi yerrr. hehehe
sama - sama kita muhasabah diri yer sayang .. ;)



~ persoalan ini akan terus ada selagi kita belum dicabutkan nyawa oleh Allah ~



ok lah ..
chaw dulu
wassalam ..


1 comment:

  1. X prrlu cari sbb Allah mmg dah aturkn smua pjalanan hdup kita. Klu cari jgk tu bodoh la namanya..x pyh buat dosa..maksiat konon "usaha..cari psgn.." hakikatnya klu itu bkn jodoh sndri jgk kecewa n menambah dosa kan. X perlu cari sbb mmg Allah akn temukan..krna DIA lah pengatur segalanya. Mati ada ke nak usaha cari? Tak kan? Sbb apa? Sbb yg tu kita pcaya plk tuhan tentukan mmg akn dtg sndri. Hakikatnya jodoh pun sama sbnrnya. Jd jgn pening2 pk wat dosa konon nk usaha or bkawan dgn bkn mahram. Tak perlu. Bila tiba masa tu bila itu jodoh yg Tuhan ckp utk awk..automatik awk akn dpt rasa or terima sbnrnya. Sbb dh mmg plan DIA kan..yg telah mengaturkan smua apa yg trjadi dlm hdp kita. Sekian.

    ReplyDelete