Sunday, July 15, 2012

~ ambillah hikmah di sebalik perpisahan ~



Assalamualaikum
dan ..
selamat paaaaaaagi yang indah semua 
kui3x. hehehee ..

Hurrrmmm .. da story pasal kerja kat entry yang lepas. Hari ni nak story sikit pasal personal life. Hurrmm .. tak bagus sebenarnya cakap pasal personal life dalam blog. Tapi mungkin ada sesuatu yang boleh difikirkan. ( macam lah aku bagus sangat kan ) wakakakakaa ..

Today .. we talk about love.
Love ... love and love. Hahahaha ...


Hampir 2 bulan .. aku and my bf terpisah dengan jarak. ( Waaaa .. macam lah sebelum ni dekat sangat kan ). Sorang kat JB ( aku lah tu ) and sorang kat Tawau ( my bf lah tuh ). Sebelum dia pergi tu rasa macam setengah dari hati aku hilang. Weak. Lost. Tah hape hape lagi lah. Tapi semangat perlu di teruskan sebab aku hidup lagi. Jadi .. untuk teruskan hidup, semngat perlu dibangkitkan lagi. Lagi dan lagi.

Seminggu .. dua minggu dan seterusnya. Alhamdulillah .. life is back to normal.
Masa pergi rumah Cikgu Zaharah ( cikgu masa form 5 ) dia suggestkan supaya cepat kahwin. Sungguh kena provok gile-gile. Jumpa kawan pun .. dia kata .. ' kak nazura mula lah rancang sekarang ..'

Tapi my parents kata :
' ... tak pe. slow slow ..'

My bf selalu tanya ... ' awak sanggup ke nak ikut saya duduk Sabah ..??? '
okeh .. speechless !!

Aku cuma kata ..' awak try la balik semenanjung. parents kita kat sini .. saya ke Sabah adalah pilihan terakhir .. '

Mungkin aku sangat naif. Dan mungkin jugak aku sangaat memikirkan orang lain dalam hidup aku berbanding aku sendiri. Semua orang fikir .. semua orang suggest supaya aku ke Sabah itu adalah pilihan terbaik. But not for me. Why ...????
  1. Bila seorang perempuan berkahwin, dia akan fikir suami itu adalah segala-galanya. Tapi bagi aku .. di mana bahagianya hubungan tu jika orang tua terabai ( not just mention to my parents only ok )
  2. Bila seseorang itu berkahwin .. mereka akan fikir untuk keluarga mereka saja. ( sbb mereka sudah membina keluarga sendiri ) tapi .. hakikatnya, masih ada 2 keluarga yang menjadi tanggungjawab kita. ( orang tua kita dan orang tua suami/isteri kita )
  3. Orang tua kita .. dah tua. Mungkin umur mereka tak panjang. ( even sebenarnya kita pun boleh pergi lebih dulu dari mereka ) Biarlah masa yang mungkin tak banyak tu .. kita spent lebih sikit untuk mereka. Even mereka tak sebut yang mereka perlukan kita .. tapi cubalah kita letakkan diri kita di posisi mereka. Jika mereka gembira menyambut kita pulang sekali sekala .. sebenarnya mereka lebih gembira jika kita berada di sisi mereka lebih kerap. Orang tua jangan dibiarkan sunyi .. sebab itu sebenarnya kita sedang mendera jiwa mereka. Tolonglah percaya .. huhuhuhu
  4. Ingatlah .. wat u give u get back. Jika hari ini kita kurang memikirkan orang tua, insya Allah .. mungkin anak-anak kita akan langsung tidak memikirkan kita.
  5. Carilah kebahagiaan dengan membahagiakan orang lain sebab Allah akan memberikan bahagia yang kita sendiri tak tahu macam mana nak describe.

( guna gambar ni sebb mereka sangat coooooooooomellllllll )
~ parents : mereka sudah korbankan hampir seluruh hidup mereka untuk kita .. tapi pernah tak kita tanya pada diri kita : apa yang telah kita korbankan untuk mereka ....?  ~

Itu antara sebab yang aku fikirkan .. beberapa sebab yang aku pertahankan :

 firman Allah Swt. sebagai berikut: 
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.” (QS. al-Isrâ’ [17]: 23)

Rasulullah SAW seraya bersabda yang bermaksud: 
" Kamu dan hartamu milik ayahmu.” � (Ditakhrij oleh Ibnu Majah 2357, Imam Ahmad dalam al-Musnad 6883, Ibnu Hibban dalam sahihnya 409, 4182. Al-Baihaqi dalam al-Sunan 16054)

Nabi Muhammad Saw. bersabda:
“Keridhaan Allah tergantung kepada keridhaan kedua orang tua dan murka Allah pun terletak pada murka kedua orang tua.” (HR. Hakim)

Nabi Muhammad Saw. bersabda:
“Jika seorang hamba tidak lagi mendoakan orangtuanya maka rezekinya akan terputus.” (HR. Hakim dan Dailami)

 Aku bukanlah anak yang cukup baik. Senang kata .. ada masanya aku ni memang degil. Di belakang orang tua pun .. ada jahatnya. kui3x. Tapi sebaik mungkin ... cubalah lakukan sesuatu unuk membuat yang terbaik untuk orang tua. Itu antara pahala paling senang untuk kita buat. 

Okeh .. back to me n my bf.
Allah tahu mana yang terbaik untuk kami. Mungkin waktu kahwin tu masih jauh lagi buat kami .. maka Allah pisahkan kami untuk selamatkan kami. Dengan bertambahnya jarak .. maknanya akan semakin minimalah pertemuan kami even memang da habis minima dah pun. Jadi, berkuranglah sikit godaan syaitan untuk kami. Ditambah lagi dengan masing-masing yang sangat sibuk dengan kerja sekarang. Mesej apa yang penting. Tu pun kadang .. nak reply mesej pun terbabas sampai satu jam. Gila tak gila.

Alhamdulillah .. even jauh macam ni. Even dah setahun lebih melalui hubungan jarak jauh yang memang jauh .. kami masih ok je macam dulu. Tak kurang tak lebih. Tak nafikan .. dalam jarak hubungan ni ada jugak yang adjust .. ada yang nak berkawan .. tapi aku cuma kata :
 ' .. saya dah tunang ..'

Jahat tak statement aku ..?? Dah la memang tak tunang lagi. hahahhaa
Kalau tak buat tak tahu je ... kan kata sombong sangat. Bila kata da tunang .. then tak layan .. kan org tu boley pk .. okey, dah tunang. kah3x. Kuat mengarut !!!  hahahaha

Cuma ingatlah. Macam mana pun kita merancang .. macam mana pun kita menjaga, Allah lebih tahu mana yang terbaik untuk kita. Aku pun tak tahu .. dan tak akan tahu kalau end of story of us .. kami jumpa orang lain ( harap tak la kan .. kui3x ) .. ye laaaaa, awek sabah cunnnnn kowwwwttt banding aku. Tapi, bak kata adik aku yang laki :
' ... kau tahu tak ... pompuan macm ko nih, nak jumpa 1 dalm 1000 pun payah ...' 

kenapa ...??? hanya orang yang kenal aku je tahu kenapa. Statement adik aku tuh positif ke negatif ..??? Pun cuma orang yang dekat dengan aku je tahu positif n negatif. 

Jadi, bagi pasangan yang sedang bercinta .. bila dah mampu, orang tua dah restu .. bolehlah cepat cepat plan untuk nikah. Jangan tunggu lama sangat. Sila jangan contohi saya okeh ! hahahahaa .. 
Bagi pasangan yang sedang diuji dengan jarak .. yakinlah, ada hikmahnya. Mungkin Allah sedang mahu selamatkan anda .. ambillah semua keadaan dari sudut pandang yang positif. Maka anda akan terus positif .. terus semangat untuk melalui hdup nih .. !!!! Waaaaaacccchhhaaaaa ... !!!!!! hahahaha

Dan paling penting ...
Ingatan juga untuk aku. Jangan terlalu memikirkan tentang pasangan sebab itu hanya tidak lain akan buat hati kita bertambah gelisah. Ingatlah Allah .. cubalah .. berusahalah dekat kepada Allah. Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Saat rindu .. sedih lama tidak bertemu .. gelisah pasangan setia atau tidak .. hadirkanlah diri di sisi Allah. Insya Allah .. hati akan lebih tenang. Bukankah Allah saja yang dapat menentukan hati-hati setiap manusia. Maka .. serah dan berharaplah pada Allah. 

Waaaaaa
panjang ... memang panjang.
hahahahaa ..
okehhhlah
selamat berbahagia di pagi ahad
jommmmmmm .. tido !!!
ahaha .. wassalam 

 p/s : aku hanya mencari redha Allah dalam setiap langkah dalam kehidupan .. walau ada masanya ia trlalu jauh tersasar ..

No comments:

Post a Comment