Wednesday, December 19, 2012

~ result oh result ~


Assalamualaikum
hye dear readers !!
waaa .. bangun tak berapa nak pagi dan tak berapa nak segar
tapi .. hidup perlu diteruskan
even sakit .. sakit .. dan sakit
kena jugak kuat semangat kan ...??? hehehe


Waaa !!!! 19 Disember 2012. Result PMR keluar !
Hahahahaha .. aku adalah orang yang tak berkaitan untuk berdebar .. dan untuk gembira. kan ..???
kih3x. Tapi pernah berkaitan. kan ..?? Fine. Sebelum cerita tentang result result exam .. aku nak bagitahu sesuatu iaitu .. 



~ yeah ! Diana Amir. Malam tadi tertengok cerita ' Mak Sanggup ' .. dia bukan watak utama pun. Tapi .. seriously terpikat kat dia. Sejak dia bertudung .. dia nampak maaaaaaaakin caaaaaannnntik sangat ! Apa lagi dia betul-betul tutup aurat. Even berlakon pun dia still pakai stokin .. tak tahulah dia tak sengaja  atau memang alasan tutup aurat kan. Kat situ aku memang sangat salute. seriously great !  ~


Alhamdulillah .. aku yang dah memang sejak azali bertudung pun boleh terpikat dengan perubahan dia, rasanya mesti ramai lagi teen kat luar sana yang berhajat nak mencontohi dia kan ..?? That's a gud job ! 

Okeh ! Back to result exam kan ?
PMR, SPM, STPM, Matrikulasi .. dan result result kat Universiti.
Masing-masing dan setiap dari kita ada target masing-masing. Nak 8A la .. 10 A laaa .. 4 plat laaa.
Ohhh .. sangat besar target itu. 

Bila target tak tercapai .. mulalah frust menonggeng n tertonggeng tonggeng ! Dalam hidup aku .. aku cuma pernah frust 2 kali je dengan result aku. 
Pertama : UPSR
Kedua   : Matrikulasi Sem 1

Kenapa ..?? Sebab masa tu aku meletakkan harapan yang sangat tinggi dengan struggle yang amat tinggi. Tapi .... HAMPEH .... ;(

Masa PMR, SPM dan result result final kat U, aku hanya ada usaha, tawwakal dan redha.
Bila result tak berapa ok .. aku cuma letakkan sesuatu dalam otak aku iaitu .. ada yang lebih baik untuk aku. 
Even pernah kena hentam dengan lecturer pasal result aku tu tak melayakkan aku untuk sertai program yang maaaaaaaacam bagus sangatla kan .. tapi aku motivate hati aku :

'student yang doktor pilih tu bagus sangat ke ..?? result gempak .. attitude ke laut .. tak boleh nak pakai laaaa'

Sejak masuk ke U, aku tak pernah meletakkan 4 plat sebagai target aku. Tak teringin pun. Nak dapat anugerah Dekan pun tak pernah berhajat. Tapi, ada sesuatu yang aku cari dan aku dapat. 



~ sory dik, pinjam result jap ~
8A ! Siapa pun nak result tuh !! Tapi adakah kualiti diri kita sebagus keputusan PMR kita ??
Think about it !!

Attention to budak-budak yang masih akan mengambil result exam :
Hai budak-budak ! Result akademik bukan segala galanya. Jangan terlalu memandang Keputusan peperiksaan itu menjanjikan kehidupan yang baik bagi anda. Dan jangan terlalu prejudis, keputusan yang tak berapa elok tu hanya menjanjikan masalah dalam hidup.

Itu kesilapan yang terlalu amat besar !
Kenali hidup anda. Dalam hidup ni kita ada macam-macam yang perlu di jalani seiring. Jadi, seimbanglah terhadap sesuatu. Jangan terlalu mengejar pencapaian akademik hingga anda mengabaikan keperluan rohani dalam hidup. Sosial, agama, attitude .. motivasi diri .. ohhhh .. semua itu tersangat jauh lebih penting dari result akademik anda. Result akademik anda hanya sekadar hiasan tanpa elemen elemen di atas !

Faham ?!
Dah faham. Bagus.! Apa pun result yang bakal anda terima sekejap lagi .. sekejap nanti .. atau lama lagi nanti, yakinlah itu terbaik untuk anda setelah anda berusaha. Bagi yang tak berusaha .. rasanya tak kecewa kot even result teruk. Jadi, atur langkah seterusnya dengan lebih baik. Yeah ! anda masih mampu melangkah ke arah lebih baik selagi anda mahu !

Gud luck dear sis, everywhere u are !
Wassalam
 

No comments:

Post a Comment