Wednesday, January 13, 2016

~ 2015 in memory ~



Assalamualaikum
hye readers.
thanks sebab masih membaca entry entry di sini

huhuhuhu
masih rasa baru saja berakhir 2015.
2015 yang sangat bersejarah dalam sejarah hidup

2015 bermula dengan perginya arwah abah
14 jan 2015
abah pergi selamanya sebaik saja menjelang maghrib
waktu itu aku baru saja mengandung lebih kurang 2 bulan
masa berjalan dan berlari di hospital mengurus segala proses 
bersama rasa letih yang teramat sangat memandangkan 2 hari tidak dapat tidur dan rehat 
makan entah ke mana
semuanya cukup tidak teratur
masa itu hati hanya terdetik
' ya Allah, jika baby ini untuk aku .. pasti dia tidak apa-apa. jika sebaliknya, aku redha atas pinjaman Mu '
Alhamdulillah .. Allah masih takdirkan segalanya baik di bawah jagaan Nya.


Awal mengandung ... aku hanya mengalami mual dan rasa tidak selesa sekitar sebulan. Itu pun aku hanya mengambil madu setiap hari.
setiap kali mual dan muntah
hati akan berkata :
' macam mana aku nak kerja dan hidup sekali pun nak mengalami situasi begini selama beberapa bulan ?'

masa itu hati berkata :
' tidak, Allah tidak zalim ...'
 masa itulah seorang kakak senior di sekolah nasihatkan 
' badan kita bergerak dan beroperasi ikut minda kita. kalau minda kita kata mengandung akan letih .. lelah ... lesu .. semua itu memang akan berlaku. Itu adalah mesej yang kita sampaikan kepada otak .. dan otak akan proses '

BETUL. Memang sangat tepat
Ada sesetengah orang tidak boleh terima penyataan itu.
Tapi, teori seumpama itu turut dinyatakan oleh Dr. Tuah. Apa yang menarik, teori itu memang benar-benar berhasil.

Sepanjang masa pregnant tanpa suami di sisi, itu bukan hal yang mudah untuk dilalaui.
Apa lagi anak itu adalah anak pertama.
Setiap hari, setiap masa
satu je doa aku
Berilah peluang suami aku untuk menyambut dan mengazankan anak ini sebaik saja dia lahir.


Sepanjang pregnant, suami hanya balik sebulan atau dua bulan sekali
dan hanya 2 saja suami dapat temankan aku ke klinik buat scan
itu pun apabila berlaku contraction yang kerap dan kuat sekitar 9 bulan ke atas.

Aku masih ingat lagi waktu kandungan mencecah 6 bulan.
Pagi itu aku speeding ke Senai untuk suami balik ke Sabah. Balik tu aku terus kelam kabut ke sekolah
Kebetulan hari itu kelas aku pack 6 masa
aku cuma sempat masuk 1 kelas saja
Lepas tu terus stay bilik guru langsung tak boleh bangun.
duduk di kerusi kat meja kerja dari pukul 2.15 sampai pukul 5.00 langsung tak boleh bangun.
sakit yang sampai menangis sedangkan sangat susah untuk aku menangis bila sakit.
masa tu semua dah risau aku dah nak bersalin.
suami pun duk sibuk kata dah stand by
tapi hati kata .. dia tak kan keluar. sebab suami tak ada.

Alhamdulillah .. menjelang asar, barulah aku dapat bangun dan bergerak sikit-sikit
itu pun macam orang baru lepas bersalin 3 jam.


Masuk kandungan 9 bulan .. cuti pertengahan tahun
masa tu ada trip ke Langkawi family sebelah suami.
since aku tak mau pergi takut terbersalin, jadi aku post kan suami untuk beli segala macam permintaan 
tak lah macam sangat yang aku mintak
mintak coklat je kot
tapi sekali balik .. memang macam macam dia bawak balik.
paling sedih kain batik
haihhh .. nasiblaaaa. hahahhaa

Dalam masa prgnant, sangat bersyukur semua yang teringin nak makan
dapat dengan baik
syukur jugak aku tak teringinkan benda benda merapu
paling tak boleh blah .. teringin pulak makan udang besar n lobster
alhamdulillah suami balik
2 kali dapat udang n lobster yang superb
kali yang seterusnya, bila suami tanya lagi 
haihhhh .. tak lalu dah la tekak time tu

Dan yang terakhir, cari buah salak
yang buah dia punya .. bukan jeruk.
even orang kata berbau laaaa .. kelat laaa tapi memang nak sangat.
masa teringinkan buah salak tu .. masih belum musim lagi
then ... sorang kawan kat sarawak, kebetulan balik kelantan
alhamdulillah dia postkan
tak banyak pun .. dalam 10-20 biji je
tapi sebab dalam dia ada 3 ulas yang besar besar
so... tersangatlah puasnya makan.


Menjelang puasa, aku dah rasakan darjah ketahanan aku cukup minimum
cuaca panas ... masuk ke penggal kedua
perangai budak dah macam macam superb
subhanallah
kelas kat atas walau satu tingkat aku dah minta turun.
contraction berlaku tiap hari
tinggi suara sikit .. makin kuat kena terajang
jalan laju, lagi terus crem

2015 penuh dengan pengalaman pregnant
sangat tak mudah
pernah satu malam bila perut crem berterusan, terus minta adik hantar ke hospital
pergi ke kecemasan sendiri dan naik ke bahagian bersalin sendiri
semua tanya mana suami
' suami saya kat sabah. kerja sana '
macam tu jugak masa contraction usia kandungan 10 bulan
berjalan dengan mak naik ke wad bersalin
masa tu mak dah bising bila aku drive sendiri ke hospital dalam keadaan contraction tak menentu
akak nurse pun siap datang rumah 
tapi aku cuma kata
' saya ok. tak ada apa lah. kalau pun nak bersalin, bukan terus keluar kan ..'
itu saja cara aku mengawal rasa takut
sudahlah memang takut bersalin dari zaman dulu .. lagi time tu fikir kena bersalin sendiri
tanpa suami

Sampailah masuk due date. aku ingat lagi time tu hari jumaat
suami balik awal habiskan semua crk 
masih confident driive ke senai ambik suami
tapi masa tu mak paksa bawak adik yang lelaki
aku pun bawak lah
sebab puasa ... adik yang laki, bila puasa dia macam balik dari perang
pergi balik dia tido
masih jugak baby tak mau keluar

then ... ahad pagi.
masih berjalan jalan beli barang untuk raya
kononnya beli tapak pelita nak pasang kat rumah
siap beli petrol dgn diesel
tapi masa tu badan memang dah tak tentu arah
pinggang rasa lain macam sangat
sampai lah malam main petrol and diesel dengan suami
siap semua pukul 1 pagi
siap makan tauhu bakar
itulah 1st time aku makan tauhu bakar dengan seleranya.
siap habis aku belasah tak toleh kat kawan sebelah yang beli

rupanya .. umar nak tauhu bakar ea baru nak keluar
hahahaha
pagi pukul 3 teruslah air ketuban pecah 
warded dan bersalin.
kui3x.

Bagi aku, 2015 meninggalkan sejarah yang cukup penting bagi aku
1st time pregnant
semua kena manage sendiri.
sakit, tak selesa ... emosi terganggu
semua memaksa diri sendiri untuk handle sendiri.
tapi ... kak sabariah cukup sangat postif dalam semua hal
waktu aku kekok hadapi macam macam ketidakselesaan
dia tetap kata :
' kita kena positif. kita yang menentukan apa yang badan kita rasa. jangan mengeluh. jangan sedih sedih. ceria je. nanti semua tu effect kat baby. kesian baby. bila sakit .. tak selesa .. istighfar banyak-banyak . mental kena kuat..'

So, dekat situ aku belajar reverse psikology
Sumpah ia tak mudah
Tapi sangat berhasil.
Setiap kali pandang cermin .. hati berkata
' walaupun pregnant, kau kena nampak bertenaga. even pregnant, tak mau tunjuk rasa lesu tu '
that y sepanjang pregnant 
teman setia di sisi waktu di sekolah adalah eyeliner n lipstick
2 bnda tu saja berfungsi menutup pucat dan lesu

Bagaimana pun, 2015 melabuhkan tirainya dengan kesugulan dalam kegembiraan.
sugul sebab suami masih gagal berpindah
dan alhamdulillah .. Allah sentiasa mencukupkan keperluan kami
Allah menguji kami .. tapi menenangkan hati kami
Allah melimpahkan rezeki .. untuk kami kongsi bersama

Demi Allah, semua itu adalah nikmat yang tidak pernah terduga
Allah beri sakit, tapi Allah juga berikan bahagia
Allah beri susah .. tapi Allah limpahkan dengan kemudahan

Semoga 2016 terus melangkah dengan lebih baik dari hari hari semalam
wallahualam
wassalam

No comments:

Post a Comment