Saturday, February 13, 2016

~ dan ... tenanglah duhai hati yang gundah ~



Astaghfirullahaladzim
' Ya Allah .. ampunkan aku di atas setiap khilaf ku. salah dalam sengaja apa lagi tidak '
sesungguhnya Kau Maha Pengampun atas dosa dosa hamba Mu


Assalamualaikum
Alhamdulillah masih dikurniakan nyawa untuk berkongsi di sini
mungkin ada yang menanti
ada juga mungkin yang terjumpa entri ini tanpa sengaja

Muhasabah
dan muhasabah lah diri kita untuk kita merenung setiap dosa yang sedang kita kejari
ohhhh my !
manusia mana yang sedang mengejar dosa sendiri
gila !!
tapi begitulah manusia
kadang sudah sedia tahu suatu hal itu berdosa
jelas malah sangat terang di depan mata
namun tetap juga dipenuhi tuntutan dosa itu
bagaimana ???

beginilah peringatan untuk diri sendiri
memarahi diri sendiri
mempersalah diri sendiri kerana tidak bisa melawan tujahan nafsu melorong ke arah dosa yang pasti

adakah begitu fitrahnya manusia ...??
mengapa ada saja datangnya onar mengganggu menggugat tenangnya hati
namun, di situlah ujian tiba 
menguji sejauh mana kuatnya iman menahan godaan nafsu yang membuas

astaghfirullahaladzim
kejahanaman apakah semua ini ?

mungkin begitulah kiasan bahasa yang boleh aku gambarkan betapa bodohnya aku dan mungkin sesiapa saja yang sedar akan kesalahan mereka namun masih tegar melakukan hal yang tersebut.

masih samar ?
mudah saja. hal yang sangat dekat dan sering juga kita lakukan bersama
tidak lagi ada dalam sejarah manusia yang lekang dari situasinya berselisih kata dan faham dengan teman mahu pun kenalan
namun, dalam kata tidak mahu mengendah kegilaan sipulan yang tersebut, kita tetap saja bercerita akan setiap sudut hal buruk tentang sipulan tersebut.

bagi aku yang pernah mengalami situasi yang sebegitu
ya Allah, betapa kejinya perbuatan itu
sungguh aku tahu ia salah. malah sangat salah !
tapi, tetap juga aku lakukan hal yang sama. kononnya melepaskan rasa yang kental terbuku dalam hati. rasa itu ibarat virus yang merebak ke seluruh pelusuk hati

lama aku memujuk hati
' Biarkan. Allah Melihat. Allah Tahu. kenapa perlu menyimpan amarah yang panjang ? Jika salah di sisi mereka, biarkan. Allah ada. Jika benar di sisi mereka, biarkan. Allah Tahu. Sekali pun mereka benar atau mereka salah, pasti ada sesuatu untuk mereka dan kita '

ya, seharusnya aku membiarkan
seharusnya aku sekadar melihat
biarkan hati mereka tenang dan bahagia mempersenda
biarkan mereka rasa 
' aku benar. kau sangat buruk '
kerana di situ mereka sedang memperkata tentang diri sendiri

Kali ini aku lupa
Kali ini aku sudah gagal

Duhai teman dan pembaca
jangan lagi ulang sebagaimana aku melakukan kesilapan yang sangat bodoh dan dangkall
sekali pun kalian dipersenda sesuka hati
biar saja mereka gembira dan terasa menang 
biarkan mereka rasa seakan benar di mata setiap manusia
biarkan !
sebab yang benar, mereka sendang begitu hampir dengan kebinasaan
menjauhlah dari mereka
pergilah
tidak perlu lagi kenal insan insan ego dan bongkak seperti mereka
kerana hidup ini punya ramai lagi manusia yang cukup indah pekertinya
hiduplah dengan tenang bersama redha Allah
hiduplah dengan penuh aman bersama nikmat nikmat Allah

lalu
tenanglah duhai hati yang gundah
Allah Ada
Allah Tetap Ada

Wallahualam
Wassalam
 

No comments:

Post a Comment