Monday, March 5, 2012

~ bersangka baiklah dengan Allah ~


Assalamualaikum semua
apa khabar anda ??
hoyea hoyea ..
kalau boleh blogwalking di sini
sure confirm mud elok
kalau yang tak elok pun .. jom kita elok elokkan mud
mud yang baik menjamin awet muda ok ..
hehehehe ..
sengeh selalu macam aku
senyum tak best sangat .. kih3x.

Orite, tajuk kat atas je dah tahu kan aku nak story pasal apa. Bagi yang Muslim, there's no problem kot to understand, kan ..? For non-Muslim .. itu mungkin sesuatu yang baru yang dapat anda tahu pada hari ini tentang Allah. hehehehe

Actually, aku just nak share satu pengalaman. Berkaitan dengan aku .. masalah .. dan rahmat Allah. Lately ni, aku tak nafikan certain keadaan sangat menguji sabar aku. Bukan saja masalah di sekolah dengan budak2 yang macam hape dia punya nakal .. macm biasa, masalah duit ( bagi aku yang bekerja tapi masih tidak bergaji ) .. dan adalah beberapa perkara yang lain.

Semuanya datang serentak. Semuanya datang bertimpa. Apa perasaannya ... hanya Allah je yang tahu. Macam biasa, aku tak bukan tak tahu pada siapa aku nak luahkan masalah. Macam mengajar agama Islam tingkatan 1, dalam tajuk Adab Berkawan.

Yeah, berkawan. Siapa pun ada kawan. Even aku selalu kata aku tak de kawan, tapi aku ada kawan sebenarnya. hahahaha .. serius! Tapi, aku lebih memilih Allah untuk mengadu. Bukan dengan Boyfriend .. bukan dengan kawan .. dan bukan dengan family. Sebab aku yakin aku ada Allah. Aku yakin Allah dengar bila aku mengadu pada Dia. Dan aku yakin .. semua yang datang dari Allah .. dan hanya pada Allah juga aku perlu kembali untuk meminta pertolongan. Sebab dalam banyak hal, siapaa juga yang akan tolong kita ..?? Yup, Allah !!





Itu, keyakinan aku. Dan aku yakin, itu adalah keyakinan pada setiap Muslim. Alhamdulillah. Apa yang aku nak share adalah .. apa yang aku rasa kebelakangan ni. Waktu dibelenggu dengan 1001 masalah .. 1001 tekanan .. akhirnya aku jumpa saat yang paling tenang waktu solat. Aku tak nafikan .. ada masanya kita solat .. sekadar menuntut kewajipan sebagai seorang Muslim. Tapi, kalau kita solat .. dengan harapan kita nak 'jumpa' Allah .. nak bercakap dengan Allah .. insyaAllah .. hanya hati kita saja yang akan dapat rasa ketenangan tu. Hanya hati kita je yang akan dapat rasa betapa Allah dekat dengan kita.

Sama juga macam orang lain. Iman kita .. termasuk aku .. ada pasang surutnya. Waktu kita senang .. selalu je kan kita lupa Allah .. tapi bila susah .. barulah kita sedar yang kita sudah jauh dari Allah. Jadi, kalau susah itu membuatkan kita bertambah dekat dengan Allah, biarlah kesusahan itu sering datang agar kita semakin dekat dengan Allah. Semakin dekat kita dengan Allah .. semakin besar kecintaan kita kepada Allah .. semakin mengecil kecintaaan kita kepada dunia.






Ada masanya Allah tidak akan memberi kita terus apa yang kita harapkan. Berminggu-minggu, berbulan bulan .. kita berdoa pada Allah. Kita merayu pada Allah .. tapi tak juga Allah beri apa yang kita minta. Tapi bersangka baiklah pada Allah. Di situ Allah mahu menguji sejauh mana kita ikhlas meminta .. sejauh mana kita dapat sabar .. Yakinlah ... ALLAH TIDAK AKAN MENGUJI HAMBANYA DENGAN SESUATU YANG TIDAK MAMPU HAMBA-NYA TANGGUNG ..

Teruslah berharap .. teruslah berdoa. Allah akan datangkan kemudahan pada kita pada sesuatu yang kita tidak sangka. Pada sesuatu yang tak pernah kita duga. Muhasabahlah kembali diri kita saat Allah tidak pernah mengabulkan permintaan kita. Mungkin ada dosa besar yang pernah kita lakukan yang menghalangi doa kita dari dimakbulkan oleh Allah ..

Sesungguhnya :
Allah itu Maha Mendengar .. Maha Melihat ... Maha Mengetahui terhadap segala hal ...



hmm ..
sekian saja tazkirah tengah hari
huhuhu ..
bukan tazkirah kot
hanya perkongsian apa yang aku rasa
well ..
chaw ..
wassalam


No comments:

Post a Comment