Saturday, March 10, 2012

~ this is for my students ~


Assalamualaikum
sayang semua
today ..
u are 5 PPU rite..?

Alhamdulillah .. saya masih berkesempatan menyambung silaturrahim dengan awak semua even dah lama saya tinggalkan SMVBP. 4 PPU .. dan hari ni 5 PPU. Saya harap .. masih happening .. masih best macam dulu. Seriously miss u all. ;)

Masa saya masih di SMVBP .. mengajar korang semua, saya rasa korang memang nakal betul. Masih ingat lagi pembaris saya berlubang .. Mizuan or Fadzly lubangkan pemegang hammer dengan drill machine .. saya kena baling dengan sarung racket .. yang tu Mizuan yang buat. Saya kejar Zharif dengan rotan. Gosip dengan girls .. tengok korang makan maggi .. u know, even masa tu rasa macam ..." bengongnya korang .. geram siot !!! " tapi korang sangat sweet n menghiburkan. serius !



~ cantik betul jadinya pembaris ni .. siapa la yang buat ekk .. ~


Hari ni, saya tak dapat tengok perangai-perangai awak tu semua. Tapi, saya selalu rindukan korang semua. Walau hanya 3 bulan. Kata orang biar tak lama, tak sempat rasa jemu kan..?

Cuma, saya harap .. korang jadilah kuat antara satu sama lain. Hargailah kawan yang ada. Kalau dia salah, nasihatlah dan beri peluang untuk dia berubah. Jangan terus menghukum tanpa memberi peluang. Sedangkan Allah memberi peluang hambanya berubah dan bertaubat, apatah lagi manusia.

Persahabatan sesuatu yang sangat indah. Jika hari ini kamu tak rasa hebatnya persahabatan di antara kamu di dalam kelas, insya-Allah, susah untuk kamu rasa nikmatnya persahabatan di luar sana. Yakinlah, teman di dalam kelas .. sahabat di dalam kelas .. itu adalah pergantungan kamu di sekolah. Kamu tidak mungkin boleh ketawa gembira jika tiada keletah teman yang melucukan. Kamu mungkin takkan rasa sedihnya hati saat salah seorang teman kamu pergi. Di situlah kamu akan rasa betapa hebatnya persahabatan.




Sayang-sayang saya semua,

Kalian akan berpisah tak lama lagi. Dan siapa saja tetap akan berpisah. Gunakanlah masa yang ada untuk mencipta manisnya persahabatan, bukan membina permusuhan di atas nama persahabatan. Kalian punya matlamat yang sama. Kalian punya tujuan dan laluan yang sama. Tiada alasan untuk kalian tidak kekal sama sehingga kalian tiba di destinasi yang sama. Jika ada yang tercicir .. tariklah dia agar dia dapat tiba bersama kalian di destinasi terakhir itu. Andai dia tersungkur dan tidak boleh lagi bangun, sama-samalah kalian papah dia agar kalian tiba pada masa yang sama. Jangan biarkan teman itu sendiri. Jika hari ini kita berjaya mementingkan diri sendiri, insyaAllah .. akan ada orang yang akan berjaya mementingkan dirinya sendiri dan meninggalkan kalian.

Korang akan hadapi SPM. Korang akan menghadapi penentu masa depan korang lepas ni. Berjuanglah untuk masa depan korang. Tapi jangan abaikan persahabatan. Korang takkan rasa hapy kalau pun korang berjaya tapi korang hilang yang dinamakan persahabatan. Jadi, jaga lah keduanya.




Saya sayangkan awak semua .. buktikanlah pada semua yang awak semua mampu berjaya. Boleh berjaya. Dan layak berjaya. Tak kira siapa pun awak di mata sesiapa .. tapi awak buktikan awak boleh berjaya. Bagaimana awak boleh berjaya ..?? Yup, struggle. Struggle bersama. Bukan sendiri. Binalah persahabatan di atas satu semangat.

Satu pesan saya. Dalam kelas, perlu ada persefahaman .. tolerate .. dan paling penting care antara satu sama lain. Kalau seorang saja meninggikan ego dan kepentingan diri ... tak mustahil kekuatan ikatan boleh saja terlerai.




Untuk SPM .. saya harap awak semua dah bermula dari sekarang. Tak pernah sebut perkataan tak boleh, sebab sekali saja awak kata tak boleh ... seluruh fungsi tubuh akan bergerak menurut kata tak boleh. Katakan saja boleh. Tidak kira awak rasa awak pandai atau tidak .. tetap katakan boleh.





So far, untuk yang lelaki ... jaga tingkah laku awak. Jika rasa ada yang salah, berubahlah sebelum terlambat. Zaman dewasa awak bermula dengan zaman remaja. Bentuklah hidup sebagai remaja yang luar biasa bagus untuk menjadi seorang dewasa yang lebih luar biasa bagus.




Dan yang perempuan .. pesanan yang tetap saya nak bagi adalah .. jaga diri awak, maruah awak, aurat awak .. jadilah anak yang tidak menarik ayah ke neraka. Ingat tu sayang ...? Tak ada yang lebih indah dalam dunia ni kecuali menjadi seorang perempuan yang dihormati dan terhormat.

Berkawan lelaki dan perempuan .. bagi saya tidak ada salahnya. Tapi jagalah batas pergaulan kalian. Jagalah batas pergaulan kalian. Jagalah. Saya tak nakk tengok awak seperti sesetengah pelajar di sekolah baru saya mengajar. Dan saya harap awak semua bukan begitu.





Doa saya, semoga Allah berikan awak semua taufiq dan hidayah Nya. Semoga Allah beri awak semua kekuatan dan semangat untuk menghadapi apa saja yang awak semua lalui dalam hidup. Dan semoga Allah limpahkan awak semua dengan limpah rahmat Nya .. dan memperoleh keputusan yang baik dalam SPM nanti.



Awak semua terbaik di hati saya sebab awak semua adalah pelajar saya yang pertama dan selamanya.
Thanks all sebab beri saya kenangan yang best !
Miss u all ... miss u a lot !
Gud luck

Sekian, wassalam.
Ikhlas dari :
Cikgu Nazura
( Guru Praktikal 4 PPU 2011 )


3 comments:

  1. seriously air mate mngalir slepas bace blog nih . tpi kngan ttap ade dlm ingatan . terima kasih sbb mndidik kami semua cikgu . moga ALLAH sentiasa mlindungi diri cgu n kami semua . AMIN ! pape pon knangan time same-2 dulu kami semua takkan penah lupe . saya sayang cikgu sngat-2 ! ilebiyousomuch cikgu . take care . jagan lupe kan kami (4/5 ppu 11/12) :)))

    ReplyDelete
  2. sy sokg dgn pndapat cikgu tu . . .biar sterok mne pon kwn kite tu,kite tak boley nk mghukum dye mcm gitu . .tak smstinye yg jht tu tak ad baeknye,yg gagal tu tak ad jayenye . . .yg pntg sling mmbantu . . .n ckgu jgn lupekan kami bsame dgn knangan yg kami bwk tok cikgu & knangan yg cikgu bwk untuk kami . . .doakan kami smua berjaya dlm spm,dunia dan akhirat . . .sekian

    ReplyDelete
  3. yup .. korang terbaik. pastikan masih terbaik okeh !!
    love u all ..;)

    ReplyDelete