Friday, July 23, 2010

Hanya Untuk Seseorang

~Tentang Seseorang dan Tentang Mereka~



Tentang seseorang

Dia hadir bagai tenang air mengalir

Hadirnya mendamaikan

Hadirnya menenangkan

Hadirnya bisa menjernihkan keruhnya sebuah perasaan

Hadirnya begitu di dambakan oleh seorang yang bernama aku.



Perginya dia …

Tidak dan sesekali tidak aku menduganya

Tidak dan sesekali tidak sejauh ini

Namun…

Aku harus rela

Aku perlu belajar tentang redha..

Tiba masanya..

Tiba waktunya segalanya akan bisa lenyap dari kehidupan

Justeru..

Mengapa harus di ratapi sebuah pemergian…?

Mengapa harus di tangisi sebuah peninggalan…?

Bukankah sudah yakin…

Bukankah sudah tertetap sejak azali

Tiada apa jua yang bisa kekal di atas muka bumi ini.

Relakan pemergiannya..



Tentang seseorang…

Dia hadir membuka lembaran baru dalam ratapan hati

Hadirnya seperti satu jiwa yang baru

Buat sebuah jiwa yang kelam

Buat sebuah jiwa yang suram

Buat sebuah jiwa yang tidak punya rasa



Di semai rasa sayang

Di semat rasa cinta

Agar kasih terjalin

Terikat kukuh di lipatan iman

Agar kasih bertaut

Terpintal kemas hingga berakhirnya nafas

Tidak pernah sesekali

mengharapkan sebuah perpisahan

Tidak pernah sesekali

mengimpikan sebuah derita

Hanya sekelumit redha dari Ya Allah

Agar ia bisa meniti usianya

Merentasi sebuah masa

Dengan sebuah kemelut yang dipanggil kehidupan

Bersama tawa dan tangis

Bersama suka dan duka

Bersama siksa dan derita

Biarlah pahit dan manis kehidupan itu kita telan bersama

Biarlah keindahan dan kesuraman itu

Kita tempuh bersama

Dalam melalui sebuah hubungan bernama kasih sayang.



Tentang seseorang..

Dia hadir tidak pernah terduga oleh sebuah perasaan.

Tidak juga hadir oleh sebuah permintaan

Hadirnya membuka 1001 tanda tanya

Hadirnya membuka 1001 cerita

Hadirnya membuka 1001 kisah di sebalik kisah

Dan hadirnya…

Mengundang datang dan perginya sebuah kasih sayang.



Biar pun melalui saat saat sukar

Melalui hadirnya sebuah duka lara

Membenarkan sebuah air mata

Dia masih ada buat aku

Memberi sedikit kekuatan dalam kelemahan

Memberi sedikit sinar di dalam gelita

Memberi sedikit tawa di dalam air mata.

Bukanlah dia cukup sempurna

Tidak juga aku mendamba seseorang yang cukup sempurna

Tapi…

Biarlah dia itu tepat untuk menjalani sebuah realiti kehidupan

Mendepani pelbagai alasan

Melalui sebuah kesukaran

Segalanya itu..

Sudah cukup buat seseorang yang bernama aku.



Tentang seseorang…

Tidak sesekali tidak aku percaya

Dia khilaf dalam menilai sayangnya aku

Tidak sesekali tidak aku percaya

Dia sukar merasai kasihnya aku



Namun…

Jika jalan ini pilihan aku dan dia

Maka tidak akan pernah bertemu dengan sebuah titik pertemuan

Mungkin…

Selamanya begini

Terpisah bersama suasana

Terhindar bersama waktu

Terasing bersama perasaan yang membelenggu

Seharusnya…

Aku belajar dan terus belajar

Untuk terima dan seterusya redha

Dia bukan buat aku

Bukan buat tawa dan tangis aku

Dan aku semestinya bukan untuknya

Bukan untuk suka dan dukanya

Biarlah segalanya itu pergi

Seiring perginya masa dan kenangan

Akan meninggalkan kita

Aku tidak pernah

Dan tidak akan pernah impikan segalanya kembali.



Tentang mereka

Hadirnya mereka ku sematkan setinggi harapan

Mengubat luka yang berdarah

Menggantikan mereka yang telah di relakan pergi

Memberi sedikit reda pada hati yang kian menderita

Bagai terpanah rasa yang membara

Mereka membenamkan bom jangka di ruangan hati

Hingga menunggu masa untuk ia di letup dan pergi

Jika itu realiti…

Mengapa aku tertakdir bertemu mereka…??

Mereka tetap mereka

Berbaloikah bergelak tawa pada sebuah air mata..?

Berbahagiakah mereka pada sebuah jiwa yang cukup menderita..?

Dan…

mahukah mereka rasai sebuah kepahitan pada sekeping hati..?

Bersediakah mereka melalui saat sukar itu sendiri ?



Dan mereka …

Pasti tidak pernah terlintas untuk melalui semua itu

Kerana…

Tidak pernah melalui sebuah derita perasaan

Tidak pernah jua melalui sebuah rasa menggugat setiap rasa

Tidak pernah dan pastinya tidak pernah merasai..

Sebuah jiwa yang kelam dan kedam tanpa tawa bersama bahagia.



Di suatu waktu..

Aku berharap di setiap titipan doa..

Agar mereka bisa merasainya

Agar mereka juga bisa merasai pahitnya sebuah tindakan

Agar mereka bisa menjamah sedikit

Sebuah keindahan yang bernama sendiri

Agar satu waktu nanti

Mereka tidak akan pernah tegar

Untuk merampas sebuah kebahagiaan milik sekeping hati

Untuk menakluk sebuah ketenangan milik sebuah jiwa

Untuk membunuh sebuah kehidupan milik sebuah roh bersama jasad yang bernyawa



Tentang seseorang dan tentang mereka..

Aku hadir dalam kehidupan kalian..

Hanya kerana satu perkara

Hanya untuk sayang…sayang…dan sayang

Tidak pernah untuk selain itu.

Hanya untuk membahagiakan

Namun..

Allah itu Maha Mengetahui tentang sesuatu

Pastinya ada sesuatu yang tersembunyi buat kita

Biarlah masa menerokainya

Biarlah masa yang menemuinya

Insya – Allah..

No comments:

Post a Comment