Friday, June 24, 2016

~ raya tanpa manusia bergelar abah ~



Assalamualaikum
Alhamdulillah masih diberi kesempatan bernafas pada malam ini
Waktu Umar tidur dengan lenanya, maka bolehlaaaaaaa mama dia duk mengadap lappy begini
Tapi dah pukul 12 dah laaaa. Nampak semangatnya nak update blog nih even tak dak sape pun nak baca sangat pun
tak pe pun syok sendiri. bukan dosa bagai punnnn. rite ??

Malamni tiba tiba rasa nak buat entry yang sendu macam nih.
Before this, aku tak banyak cerita pun tentang arwah abah. Ya, arwah abah. Even aku anak yang paling dekat dengan dia dulu.

Pernah aku tanya suami :
' saya ni nampak macm teruk ke sebab tak pernah nampak sedih bila cakap tentang arwah abah '
tapi suami kata :
' sedih tak semestinya perlu di tunjuk. rindu tak semestinya perlu diungkap '

Hmmm ... arwah abah pergi 
tanggal 14 Januari 2015
Masa tu aku tengah pregnant lebih kurang 3 bulan
Ya, aku yang mengadap arwah abah pergi.
Alhamdulillah aku dan adik lelaki sempat dia kenal sebelum dia nazak. Dia masih boleh respon perkataan aku pada dia. Masa perlu doktor kata abah perlu dipasang tiub sebab lidah sudah tertarik ke belakang, aku sudah sangat tahu masa itu sedang tiba. Ya, masa tu aku sendiri membuat keputusan sama ada tiub itu perlu di pasang atau tidak.
Aku jugak kelam kabut panggil semua adik beradik dan mak yang balik sekejap untuk segera tiba di wad.

Masa tu jugak aku minta semua adik beradik mintak ampun pada abah sebab aku sangat yakin, masanya akan tiba.
Saat jantung abah berhenti berdegup .. nurse mula mengemas peralatan, semua berpelukan mohon kekuatan tapi aku cuma pegang phone
' abang, abah tak de dah. abah baru meninggal '
masa tu .. suami terkilan sebab tiket balik ke Johor cuma ada pukul 1 petang esok.
dan satu lagi mesej aku hantar
' ..... ayah aku tak de dah. baru meninggal '
sebab masa tu, aku masih rasa dia kawan terdekat aku.

Lepas tu aku pergi kat adik beradik aku
' kita kena kuat. kita kena kuat '
masa tu, aku bagitahu diri aku
' nazura, jangan nangis. ini apa yang terbaik Allah bagi. kau minta yang terbaik daripada Allah. yakin, abah terjaga dengan baik di sana '

Lepas tu aku tinggalkan semua, jalan sorang-sorang keluar wad pergi tempat parking
Jalan laju - laju
tapi hati tetap memberi kekuatan untuk diri sendiri. sesekali cakap sendiri agar telinga boleh mendengar
' kuat nazura. come on ! Baby, atuk tak de dah. Atuk baru meninggal tadi. Nanti baby keluar, mama cerita kat baby pasal atuk ea ..'

Sampai rumah, siapkan semua yang perlu untuk jenazah sampai. Tapi sempat lagi aku jamah nasi lauk asam pedas pak ali, sebab seharian tak makan nasi. Sedih. Penat. Terkejut. Tapi, baby perlu makan masa tu. Jadi, aku kena makan. Tak boleh pentingkan diri sendiri. 

Bila jenazah sampai, adik perempuan dengan mak aku sampai. Satu satu collaps. Mula adik perempuan aku. Aku peluk dia then aku kata :
' tak boleh macam ni. kita kena kuat. Allah sayang abah. Itu memang yang terbaik untuk dia '
tiba tiba mak aku pulak collaps .. pengsan sebab terkejut
benda yang sama aku cakap. !
Masa tu sebutir air mata pun tak de. Tapi hati sentiasa bagitahu pada otak
' kau kena kuat nazura ... kau kena kuatkan diorang semua. kalau kau down, siapa nak bagi semangat pada diorang '

Bila tengok jenazah, itulah saat aku menangis
bukan sebab sedih
sebab terlalu terkejut sebab aku sangat nampak arwah senyum pada aku
aku panggil adik n kakak aku. aku paksa diorang tengok arwah. aku tak peduli. aku nak jugak diorang tengok.

Hingga esok, jenazah nak dibawa ke kubur
ya, aku menangis. lepas ni aku takkan dapat lihat abah lagi.
' Ya Allah, pastinya abah tenang di sana kan ?'

Petang tu, pukul 3 aku bergerak ke Senai sendiri ambik suami. Banyak kali Kak Sabariah bising, boleh ke aku drive dalam keadaan macam ni. Tengah pregnant lagi. 
Tapi aku kata :
In sha Allah, saya oke je ni kak
Masih mmapu ketawa. Setiap tangan yang salam dan peluk dengan ucapan : kuatkan semangat ya. awak tengah mengandung ni
aku cuma senyum dan kata :
in sha Allah. saya oke je ni. terima kasih

Alhamdulillah. dengan ucapan :
saya oke ni. saya oke. 
itulah doa dan doa dan doa untuk aku kuat dan terus kuat untuk tersenyum.

Malam waktu tahlil. Aku duduk sebelah suami. Aku pegang yaasin, tapi aku tak baca. Hati aku 'panas'. Belum pun orang habis baca, aku bangun masuk bilik.
Aku baca yaasin sendiri dalam bilik sambil nangis. Bila suami masuk duduk sebelah. Aku nangis betul betul punya peluk dia, aku kata :
' saya tak kuat dah. saya tak kuat dah ..;
suami kata :
' awak nangis puas puas. abang ada dengan awak dah ni '

Lepas dari itu, hantar semula suami ke airport balik ke Tawau aku tak pernah lagi nangis. Sampai sekarang. Aku tak pernah sekali pun sebut aku rindu arwah abah. Even sampai sekarang. 
Tapi sampai sekarang, aku masih rasa dan terbayang bayang dia ada.

Bila balik sekolah, kadang kadang automatik pandang sebelah tempat penumpang
' dulu abah selalu ada bersembang kat sebelah bila balik kerja '
bila solat di ruang tamu
' dulu abah je yang guna ruang tamu ni untuk solat. baca surat khabar petang petang di sini '
bila tiba hari minggu
' dulu mesti keluar dengan arwah abah jalan jalan pergi pasar, lepak kat masjid batu pahat'

itu semua benar benar dulu !
lepas aku bertunang dulu, arwah abah pernah tanya
' kalau kau dah kahwin nanti, boleh ke abah pegang kepala kau macam ni '
aku slumber je jawab
' dah kenapa tak boleh ? '

dulu bila datang ramadhan, tak pernah tinggal terawikh sebab arwah abah akan imamkan kami. jadi, langsung tak ada alasan nak tinggal
dulu bila nak raya, arwah abah orang yang beriya iya suruh buat kuih raya. dia akan tunggu dan tengok adik beradik buat. dia kata, dia cuma nak suasana. masa tu, aku yang sangat tak suka raya ni adalah orang yang paling tersiksa sebab kerja aku tiap tahun adalah pasang langsir. orang buat kuih raya, aku tahan lagi duduk bilik taip novel !
dulu bila nak raya, memang arwah orang paling sibuk dan excited nak sambut raya
tu pun dulu. cerita dulu.

raya terakhir aku bersama arwah adalah raya tahun 2014
balik dari rumah tunang ( suami sekarang ) di Tanjung Malim, pergi ke rumah atuk sedara di Melaka

entah kenapa aku dapat rasa, itu raya terakhir yang menggembirakan untuk abah
sampai sekarang aku ingat dia kata :
' abah rasa raya tahun ni raya paling bermakna untuk abah '

aku tak tahu kenapa aku dikurniakan daya sensitiviti yang sangat tinggi pada setiap perkataan orang
masa tu hati aku terdetik
' mungkin ini raya terakhir dengan abah '

hinggalah hampir hujung 2014 arwah abah sakit dan terus kritikal
masuk 2015
aku kahwin dan hari raya di rumah keluarga suami
masa tu macam macam terjadi di rumah
tapi aku tahu
dia sebenarnya sangat tertekan dan sedih sebab tahun tu aku tak beraya dengan dia.

hinggalah hujung tahun 2015, sekali lagi aku perlu beraya ( raya haji ) di kampung suami sebab masalah yang sangat kritikal
masa tu sekali lagi abah beraya tanpa aku

Rupanya, hari raya hari raya terakhir abah .. adalah tanpa aku
honestly .. ada rasa terkilan. tapi sebai baik perancang itu adalah Allah. 
Tanggungjawab terhadap suami itu tetap nombor 1. Kalau aku beraya dengan abah masa raya haji tu, siapa yang akan uruskan suami di kampung ? Apabila aku sudah membuat keputusan untuk bersuamikan suami aku, maknanya aku telah berjanji untuk setia dengan dia dalam apa juga keadaan dia.

Tahun 2015
Puasa dan raya tanpa abah
Alhamdulillah ... ketiadaan abah digantikan dengan umar anaqi bin jalil
Subhanallah .. begitu besar kurniaan Allah 
Umar lahir dengan membawa wajah dan karakter arwah abah. Ya, semakin dia membesar semua itu semakin ketara
Dan itulah teman mak di hari hari mak tanpa abah.

Tahun 2016
ada masanya kenangan itu datang bertalu talu. tapi al fatihah adalah sedekah di setiap solat. 
anak yang baik itu adalah bekalan ibu ayah di alam barzakh
itu pesan arwah abah dulu.
berubah dan berusaha menjadi anak yang baik, isteri dan mama yang baik
in sha Allah, itu mampu menjadi bekalan untuk abah di sana. 

Sehingga hari ini
Macam biasa . Aku tetap tak suka raya
Sekian, terima kasih

Wallahualam
Wassalam
 

No comments:

Post a Comment