Thursday, November 10, 2016

~ bila baru belajar jadi mama, kan..? ~


Assalamualaikum
hohoho
see .. tajuk entry yang menyampah okeh ! hahaha
sesekali bikin anoyyying kan. Apa salahnya. ?
hahahahaha

Alhamdulillah .. masih diberi kekuatan untuk face masa masa sukar
tah hape tah yang sukar sangat, kan ..??? huhuhu 
dah mama balik keje pukul 7, tapi anak tidur pukul 1
jadi mata panda laaaa mak dia jawapannya
huhuhuhu

Sekadar perkongsian pengalaman membesarkan budak kecik
Yelah .. semua orang ada pengalaman tu. In sha Allah .. tapi semua orang pasti ada pengalaman yang berbeza, kan ..??
Bagi aku, this is my sharing for a new parents .. then, untuk umar anaqi laaaaa aii !
Dia besar nanti, biar dia baca !
bhahahaha

Actually, nak kata susah sangat nak melayan dia, tak la payah. Tapi tak jugaklah senang
Since papa dia balik masa umur dia 6 bulan, Alhamdulillah, kerja itu ada mudahnya.

Disebabkan umar ditakdirkan mempunyai mama yang garang dan kejam macam aku, banyak hal yang dia perlu ikut tanpa kompromi. Sejak dia baby lagi.
Benda yang paling kritikal

MASA

Aku tak pernah tetapkan masa tidur, tapi aku tetapkan masa bangun
Disebabkan aku terikat dengan masa kerja, maknanya .. kalau pukul 7-8 itu adalah masa untuk dia bangun dia kena bangun dan mandi
Sama ada nak nangis ke nak meradang ke nak tido tertonggeng balik ke
waktu itu adalah waktu bangun dan mandi
Itu memang rutin dia tiap hari
Aku tak akan hantar pergi rumah mak dalam keadaan tak mandi or tak breakfast or tak poo poo lagi
Bila aku hantar kat rumah mak, maknanya dia dah settle complete set

Kadang aku terpaksa pergi sekolah pagi
Maknanya, dia akan bangun pukul 5.30 - 6.00 pagi ... dan mandi
Pun sama jugak, mandi dan breakfast
breakfast dia tak susah pun
Susu sebotol je. ! hahahahaa

Then, macam dari dalam pantang pun, dia perlu bergerak ke HSA dari rumah pukul 7, jadi dia dah biasa bangun awal dan mandi. Even kadang dah besar ni, pandai mengamuk ... agak rasa mak ko kesah ke ..????!! huhhu

Jadi, biasanya tak kira pukul berapa dia tidur, dia akan terjaga waktu waktu tu jugak. cuma kalau dia tak cukup tidur, dia akan tidur semula laaa. hahaha

MAKAN

Dan biasanya aku memang akan sangat straight bab makan. Aku tak lah jenis mak mak yang ni tak boleh makan. ni je kena makan .. Tapi kena makan. Bila masuk umur 6 bulan, memang aku maintain bagi makan 3 kali sehari.
Ada masanya, memang tak nak makan. Budak kan ..??? Tapi disebabkan mama umar ni kejam, once mama dia dah pegang sudu, maknanya makan !

Masa baby, umar tak makan cerelac ke nestume ke biskut baby ke .. hmmm .. ai beli je. tapi semua dia tak mau. Mula tu bagi tepung beras je buat lembut sangat. Then, dah masuk 10 bulan macam tu baru masuk nasi blande dengan sayur and ayam. Masa baby dia, dia langsung tak mau ikan waima ikan bilis. Even ada yang kata jangan bagi garam, masalahnya bila tak ada garam memang langsung tak nak makan. JAdi, memang letak sikit je bagi rasa. Alhamdulillah, 3 bulan lepas ambik darah untuk check buah pinggang, semuanya dalam keadaan baik.

Bila orang kata umar memang pemakan, itu tak nafikan. Tapi, nak bagi dia jadi pemakan memang seksa. Aku pernah je mengamuk satu umah bila dia tak mau makan. Laki aku sampai bawak anak lari keluar rumah. Aku ingat, ada 2 kali kes macam tu. Umar pulak sejenis manusia, yang bila dia kata dia tak nak .. maknanya dia tak nak. Pernah sekali, sehari suntuk dia tak nak makan. Dia tepis mangkuk yang ada bubur kat dalam. Sehari tu 3-4 kali dia buat macam tu. Since that day, baru perasaan dia memang tak boleh bau ikan. rasa ikan. alergic kononnnnnnn !!! 

Tapi, bila makin besar .. disebabkan mama dia pantang budak yang tak nak makan tu tak nak makan ni, di paksa paksa. di biasa biasa kan ... alhamdulillah, budk tu tak ada masalah dengan ikan.

Soal makan rapu n merapu .. aku bagi je. Tapi kadang dia pun pandai pilih sendiri. Biasanya aku memang akan pilih keropok yang kurang kandungan msg. Jadi, aku sediakan kerepek je untuk dia kunyah kunyah. Then, kacang. Pun aku sediakan untuk dia mengunyah. Sebab memang kerja dia mengunyah 24 jam. 

Cuma, macam mana pun, waktu tengah hari pukul 2-4.30 petang tu memang masa makan. Then 5-6 petang masa main kat luar. Ko guling la atas pasir pun mama ko tengok je. Then, malam kadang makan kadang tak. Cuma biasanya mak aku kata, kalau 2 kali makan waktu siang, memang dia kenyang dah tak makan malam pun.

Makanan tiap hari memang aku masak sendiri walaupun hakikatnya mama dia super duper pemalas punya manusia nak masak. Bak kata adik aku .. angah tu petik api pun malas. haaaaa !!!! tawu tak pe.
Tapi umar punya pasal mama kena masak tiap pagi. bahaaaaaaahahaha
Habis, tak kan nak mak aku pulak yang masakkkkk. adoooiii.
Biasanya aku masak bubur ayam je. Tapi, dalam bubur ayam wajib ada bawang putih dengan halia .. tumis dulu, baru masuk beras, ayam, sayur then rempah sup sikit. pastu gorengkan bawang, tabur masa dah siap. Bila dari kecik dia makan macam tu, alhamdulillah .. dia tak ada masalah makan bawang merah ke bawang putih. Sampai bawang merah yang mentah pun dia sebat masa makan sate. aku pun terkejut !

So, memang itu je laaaa yang aku sempat masak untuk dia hampir tiap hari. Kalau rajin sikit, ada laaaa sup ikan ke .. ikan goreng dengan bayam masak air ke .. kalau rajin laaaa. hahahaha .. kalau pagi tu, aku rasa cam tak cukup kaki dngan tangan nak bergerak. huuhuhu

So far, bab makan memang banyak try and error laaa masa dia baby. itu tak jalan, try yang lain pulak. Maknanya, tak peduli, yang penting nasi, ayam or ikan, sayur dgan buah .. kena makan. ! Since masalah penyakit dia, memerlukan dia maintain tahap pembesaran dia. Cuma last check up, nurse kata lemak dia kurang .. mungkin sebab dia terlalu aktif. Jadi, penghasilan lemak tu tergendala. hahahaha .. 

PAKAIAN

haaaa .. hhahaa. Bab pakaian memang dari dulu, mama dia je yang akan beli dan pilih. Kalau bab botol susu ke .. pilih susu ke .. tu semua papa dia yang buat. Sama ada aku yang terlalu negative thinking ke naluri semula jadi ke macam mana .. even umar tu lelaki, aku tak terpakaikan lagi seluar pendek atas lutut bila keluar berjalan. Cuma kadang tu terbabas la gambar dalam ig .. sebb ambik gambr spontan dalm umah, kan ..

Biasanya memang seluar pendek yang 3 suku tu or seluar panjang dengan t-shirt. Singlet tu kadang kadang sangat .. sama ada nak cepat atau tak dak baju nak tukar. Tak tawu laaaa .. aku ni kolot sangat kot otaknya. Macam lecturer aku penah cakap dulu. Mungkin aku kot yang malu sendiri. huhuhu ..

 Cuma kalau kata separate baju tidur, baju berjalan, baju kat umah .. tu semua memang tak de law. Budak besar tu kalau asing-asing, tawu tawu tak puas pakai dah muat. huhuhu. sebab tu baju umar yang dah muat tu .. ada dah rupa belacan daaahhh. huhu .. nak bagi generasi akan datang pakai pun tak selera. hahahaha

Dari segi brand, aku tak kisah pun. Kalau yang RM5 tu kain dia cotton dan sejuk, aku beli je. Kenapa nak pilih yang mahal kalau ada yang murah, kan ???

BAHASA

Tang bahasa ni, macam yang kita semua pun selalu baca dalam tips penjagaan bayi .. ni antara elemen yang penting dalam pembinaan bahasa bayi. Macam aku sendiri pun yang memang dah sangat terbiasa dengan penggunaan 'bahasa buku' even aku memang orang jawa pun. Tapi hape pun tak faham. huhuhuhu. Mungkin sejak kecil memang aku sangat terlibat dalam dunia penulisan, jadi penggunaan bahasa 'modern' yang tah hape hape langsung tak boleh nak adapt.

Macam aku bercakap dengan umar, sebagaimana aku bercakap dengan orang dewasa, macam tu lah aku bercakap dengan umar. Then, biasanya aku memang akan guna 'mama-awak' bila bercakap dengan dia. So, bila dia mula menyebuut satu dua perkataan, dia mungkin akan dapat sebut perkataan dengan jelas. Contoh, ' nak'. Maknanya, sebutannya jelas berserta makna yang betul. Then, 'huuuwaaaa' pun sebutan yang jelas pada situasi yang betul. Tu je laaa nak sebut pun. Dalam tido pun sibuk bebel je mulut ..' nakkk nakk ...'  hapela tak senonoh !

PERMAINAN

Tang permainan aku dengan suami bagi ala kadar je. Ala jugak belikan kereta .. tapi mesti nak warna merah. Tapi, cepat je la rosak bila kat tangan umar. Biasanya, nak belikan permainan kat dia, aku dengan suami bawak dia pergi tempat permainan, bagi dia pilih sendiri apa yang dia nak. Ikut biasanya umar, dia akan ambil satu je daripada yang banyak banyak tu. Biasanya yang 1 tu kereta warna merah la. Dia tak nak truck, tak nak bas .. tak nak motor .. cuma kereta. Bila dia dah peluk yang tu, maknanya ambil yang tu je.

Jadi, bila beli benda yang dia nak, dia akan guna sampai rosak. Akan main sampai puas. Tu cara aku laa. Untuk certain budak, lain pulak caranya. So, ikutla kesesuaian anak anak ni. huhu.

So far, anak anak ni kita tak perlu push pun tahap perkembangan dia. Ada certain tu lambat jalan, lambat bercakap. No need tooo worry la. Budak ada perkembangan masing-masing. Tak mau la terlalu paksa anak tu pandai ABC, 123 sebelum sampai tahap dia. Sedikit sebanyak itu akan bagi tekanan pada dia, dan itu antara sebab anak anak sudah pandai memberontak pada usia yang sangat muda. Mungkin laa kan. 

Tah. Aku belajar ni pun banyak daripada tips tips kat page facebook. kat google. Alhamdulillah, semua tu sangat membantu. Lagi kita nak adjust ikut kesesuaian anak kita kan. Bukan main paksa je cara yang kita rasa kita nak. Tengokla budak tu boleh adapt ke tidak dengan cara kita tu. hehehe

Sekian perkongsian hari ini
Wallahualam
Wassalam

No comments:

Post a Comment