Tuesday, November 8, 2016

~ kamonnnn ... check diri dulu ~


Assalamualaikum
hehehheheee ..
banyak pulak ea masa aku nak mengadap benda nih
Alhamdulillah .. baru siap kerja. Bagi selingan release sekejap. Nanti sambung kerja lagi, kan ..??? 

Pernah tak dengar kadang kadang orang merungut merungut
' kenapalah orang dengki sangat dengan aku. aku rasa aku tak ada kacau orang pun '
gituuu bhaaa
hahaha

kan. ?? kadang kadang kita memang confuse kenapa apa kita buat ada saja yang orang tak puas hari. Fine, banyak lah keluar quote kat media sosial, just ignore. Orang tu kurang kasih sayang. bla bla bla 
Actually, pada aku sebelum kita judge orang tu dengki pada kita, sebelum kita judge orang tu mengata kita .. cuba ita check balik diri kita. Ada tak kita sebenarnya rasa iri kat orang lain??? Tak perlu banyak. Sikit pun jadilaaaa

Ini pengalaman aku sendiri yer. Satu masa dulu, aku selalu tertanya tanya kenapa semua orang sekeliling aku macam something wrong je dengan aku. Aku tak kacau diorang. Tapi diorang annoying sangat dengan aku.
Honestly, aku bukan baik mana pun dulu. Kaki gosip. Kaki lepak. Senang kata, segala kaki laaa
hmmm ..

Tapi lama lama aku belajar untuk bersangka baik. Dulu kadang diri sendiri ada je nak komplen orang. Tah hape perangai hawau aku bawak. Orang tu macam tu lah. Tak kena. Orang ni macam ni lah. Pun tak kena. Memang kita tak bagitahu kat orang tu, tapi .. sebenarnya, apa yang ada dalam hati kita, memang auranya akan keluar untuk disampaikan pada orang tu. hmm .. so far, aku memang yakin dengan hal aura aura ni. sebab .. sebab benda tu memang ada laaaa. Orang yang tak caya tu sebenarnya cuba menipu diri sendiri. Kononnya suci tapi hati ... busuk baqqqq hang !!

Haaa .. sambung hal bersangka baik. Aku belajar okeh. Benda tu tak de nak datang sendiri. Perlu sedar. Perlu kuatkan hati. Bukan senang wooo nak sucikan hati yang dah gelap gulita tuh. PAling penting pembacaan buku buku positif mampu membina diri kita lebih positif. 
( walaupun orang kata title doktor pada hm tuah tu menipu, tapi alhamdulillah .. buku buku dia membantu. bagi aku, kalau dia tak doktor pun, aku beli gak buku dia tu )

Aku belajar mencari positif dalam diri seseorang. Biarlah smua orang tak suka ke apa individu tu, aku cuba memandang dengan rasional. Aku tak nak peduli, apa yang negatif pada orang , tapi selagi dia positif bagi aku .. i am go ahead. 
Bagi aku, setiap orang ada positif dan negatif dia. Jadi, aku tak perlu nak judge negatif dia. 

Daripada situ, aku mula hilang perasaan
' kenapa diorang nak sakit hati dengan aku .. nak mengata aku ?'
tak ada perasaan tu. serius !
Kenapa ...??

Ya, jawapannya semuanya bermula dengan diri kita. Sebab tu kita sangat digalakkan untuk muhasabah diri dalam banyak perkara. Tak kisah apa pun berlaku, muhasabah diri semula.
Dalam kita duk kata kita tak kacau orang .. kita tak iri kat orang .. orang jealous dengan apa kita ada
cuba tanya balik diri kita.
pernah tak kita buat macam tu pada orang ... ? mesti ada walaupun dah lama. Mesti ada walaupun sikit. Mesti ada perasaan nak menunjukkan sesuatu walaupun sikit.
Sebab apa yang datang pada kita, bermula daripada diri kita sendiri.
Jika kita cuba untuk positif, maka positiflah jadinya.
Tapi, kalau jadinya negatif juga ... why dont we continuous to be a positive person !

Kadang perasaan iri dengan orang lain. Perasaan diri sendiri bagus itu lahir apabila kita terlalu sering membanding diri kita dengan orang lain. Kadang orang yang dibanding itu, tak layak pun untuk kita bandingkan. Kadang kita dah cukup semuanya Allah bagi, tapi entah apa lagi nak membanding diri dengan orang lain. Apabila timbul rasa perbandingan, maka akan timbul segala rasa mak nenek tak senang denga tu dengan ni.

Jadi, hidup dengan tenang adalah hidup mengikut corak langkah kita. Hidup dengan kemampuan kita. Hidup dengan kebahagiaan kita. Hidup untuk kita sampai ke akhirat. Cukuplah !
Bak kata seorang mentor :
' kita ni buat kerja biar lillahitaala .. in sha Allah tak adalah perasaan nak sakit hati dengan orang. nak tunjuk kerja kita bagus. nak bagitahu semua orang kita je yang pandai buat itu ini. Tak ada kita semua kerja tak menjadi. Bila ikhlas, kita buat je kerja kita. Kita selesaikan kerja kita. Orang tak nampak pun tak apa '

Betul !!! Kerja kita tanggungjawab kita. Selesaikan tanpa perlu kata apa apa
hahahahaha

So, kamon guys
Jom kita check diri kita dulu sebelum kita duk melenting lenting bila orang mengata. Orang yang rasa dia dah buat terbaik, rasa terbaik .. kadang emosi + ego sangat menguasai diri. Kadang point orang bercakap sikit je, tapi dia boleh putar macam tu punya panjang sampai orang pun confuse dengan dia. Nak meroyan benda orang tak sebut kenapa ? Dah kenapa terasa sangat ni ? Oke, tak mengerti ! sebab tu orang kata .. emosi ni selalunya menggagalkan semua benda yang rasional. huhuhu

Hari ini, mari berazam untuk selalu check diri sendiri. Untuk ai laaa. Ai la kot yang nak check diri sendiri. Dan carilah orang yang boleh bantu kita check diri kita. Bila orang kata kita tak menutup aurat, janganlah nak melenting bagai cakap kita dah pakai tudung. Pakai tudung tapi tudung silang ke atas, baju seluar nampak shape body, itu tetap tak menutup aurat. Jadi, perlu lagilah kita belajar tentang aurat. Bukan nak tunjuk baik, tapi jom la kita sama sama belajar. Benda yang baik kannnn ??

okelah. kan panjang lagi membebelkan orang marah. hahahha
wallahualam
semoga semuanya akan jadi lebih baik dari sebelum ini
wassalam

No comments:

Post a Comment