Thursday, November 3, 2016

~ pengalaman adalah guru terbaik ~


Assalamualaikum
haihhhh .. lamanya tak menyempatkan diri menaip di sini. 
nampak kan betapa masa itu digunakan semaksimum mungkin.

Banyak hal berlaku .. terlalu banyak hal yang memungkinkan aku dan kita semua bisa ambil iktibar. Yup, atas sesuatu. Hari ini aku telah belajar dan sedang belajar tentang sesuatu.

' MOVE ON '

Aku antara makhluk yang sangat sukar untuk mengalah. Sangat susah untuk percaya kata negatif orang hingga aku sendiri rasa, nampak ... then i blah !!
bak kata orang .. spesies manusia yang dah terhantuk baru nak terngadah

This is about sesuatu .. seseorang or wat ever !
Selalukan dengar orang kata, jadi manusia jangan nak busybody .. busy kan dengan body sendiri.
Yup .. ai try to apply it rite now
Mungkin satu masa tu aku rasa aku masih gigih anggap dia teman .. sedangkan semua itu dah tak de pun.  Someone told me, and i never trust him/her ! Serious. For me, i know him/her long time ago. Mustahil berubah sekelip mata.


 
Ya, di situ kita perlu ingat
Everyone will change with their environment. Aku pun pasti dah banyak berubah kan..?? Tolong doakan ai berubah jadi lebih baik yerrrrr. So, lepas aku confident there's nothing to defend for .. nothing and nothing bcoz everything is a lot of PREJUDICE .. then, i've been decide that i need to move on !!
Kadang kadang apa yang kita yakin sejak dulu, ia bukan lagi sekarang. So, u all yang sedang lalui dilema hubungan yang macam 50-50, sila berani buat keputusan anda. Which is better for u.? 
So, let Allah guide u guys ! Allah the best guidance.!

'LEMAS DENGAN MANUSIA'
Pernahkan ada masanya kita rasa
' haihhhhhhh .. lemas sangat dengan mulut manusia di sekitar '
Kita biasanya tak faham apa yang mereka nak. Apa yang mereka dengki. Apa yang mereka mahu terasa. Apa dan apa sebenarnya semua ini ????!!!! hahahaha
Alhamdulillah .. aku berjaya lalui fasa gile itu dengan bantuan bantuan mentor yang cukup lama melalui hidup. Satu masa dulu, aku sangat sangat touch, bila dengar orang ni kata macam ni. orang ni kata macam ni. Aku cuba jadi macam tu tak kena. Jadi macam ni tak kena. At last ... berlaku satu 'bencana' besar dalam dunia aku. Benar. Dunia fitnah itu benar-benar mengubah hidup seseorang yang mahu berubah !
Dari situ aku belajar mencari motivasi diri. Aku belajar tentang ikhlas dengan diri sendiri.

Tapi, dalam menghadapi kata-kata manusia, bagi aku .. take a positive action is the best way !
Kenapa aku kata begitu ...? Dalam sedar tak sedar, sebenarnya kata-kata manusia yang kita anggap negatif itu adalah nasihat terbaik kita. Kadang kata manusia penuh sindiran. Betul. Tapi, cuba kita analyze balik, sindiran itu bentuk yang bagaimana ..???

Contoh :
" heh .. buat business online gaya promo macam hebat je. tapi, tak nampak pun orang berduyun komen nak beli "

Ini antara contoh kata negatif manusia sekeliling kita. Statement begini, jarang berlakunya komplikasi intonasi, sebab pusing la intonasi tu gaya mana, ia tetap negatif. Bunyi nya tetap dengki ! Fine.
Pengalaman aku, orang yang pernah lalui benda macam ni .. diam kan saja. Provok mereka supaya bercakap lagi yang negatif, sebagai cabaran untuk kita.
Contohnya dalam kerja. Semakin orang kata kita tak pandai buat kerja , semakin kita tunjukkan hasil kerja yang terbaik. Bukankah kata-kata negatif itu mampu menjadi positif kalau kita bijak mengawal emosi !

Tapi berbeza dengan kata-kata yang kita anggap negatif itu sebenarnya teguran terhadap suatu hal yang sememangnya salah. Bagi yang Muslim, mungkin teguran atas hal-hal bersangkutan dengan agama, sikap dan sebagainya.

Contoh :
" tegur orang menutup aurat bukan main, tapi gambar dekat ig, dekat fb semua tak tutup aurat "

See! Bila dengar kata kata yang begini, jangan terus judge orang dengki dengan kita. But, check it back ! Soal aurat adalah hal yang paling banyak kita terlepas pandang especially kita yang perempuan ni. Mungkin betul kita terlepas pandang. Jadi, kata-kata yang kita anggap negatif itu, sebenarnya teguran yang sangat menarik kita daripada jauh dari jalan yang Allah mahu. Bukankah itu akhirnya juga menjadi positif ...???

Tapi, kalau kita rasa dengan cara tidak menutup aurat itu adalah cara kita, sedangkan teguran-teguran itu telah datang, tapi kita anggap mereka itu langau langau yang membawa racun sedangkan mereka itulah madu ... wallahualam. Di situ, hidayah itu telah tiba, tapi kita juga yang membencinya.

Kadang-kadang masalah juga berlaku pada parents. Anak-anak perempuan yang sangat lalai tentang aurat .. bertudung tapi menampakkan susuk tubuh, langsung tidak menjadi kebimbangan pada mereka. Membiarkan tubuh dipertonton di khalayak sama  ada di luar mahu pun di media sosial. Adakah kita buta melihat susuk tubuh anak yang kita cintai ??? Atau kita turut bermata durjana berbangga dengan maksiat yang begitu ..???

 

adakalanya kita faham. Kita ada ilmu. Tapi lihatlah bagaimana ilmu itu terlalu sukar untuk diaplikasikan. Bagi Parents, kita ada anak anak yang perlu di jaga maruahnya. Bagi seorang suami. Kita ada ibu, isteri dan anak-anak, adik beradik untuk kita bertanggungjawab terhadap maruah mereka.  Janganlah apabila datangnya teguran-teguran, kita terus melenting mendurjanakan si penegur dengan pelbagai andaian. Dengki dengan keluarga kita. Iri hati dengan kebahagian kita hari ini. Jangan busybody dan sebagainya.

Ada pula sesetengah yang mahu menegur, tetapi tidak pula kena caranya. Mungkin dengan menyindir. Mungkin dengan berkias sehingga menimbulkan salah nilaian. Semua itu sangat bergantung kepada kreativiti masing-masing. Namun, ada juga yang memberi introduction dahulu. Cuba melihat reaksi si penerima. Jika negatif, angkat kaki. Jika positif, baru masuk ke langkah seterusnya.

Sebab itu, ambillah apa saja nasihat dan teguran daripada siapa saja. Daripada apa saja cara. Kadang pedih, tapi itulah ubat. Janganlah sampai tiada siapa lagi sudi mengingatkan kita. Tiada siapa lagi sudi menyindir kita dalam apa saja cara, sebab di situ .. kita sedikit demi sedikit mula hilang hikmahnya.
Sebab tu selalu dengarkan
Pasti ada hikmah di sebalik ujian
Kalau kita sering menangkis pelbagai ujian. Menganggap ujian itu hal yang negatif, mungkin di situ perlahan-lahan kita hilang hikmahnya.
( thats my opinion yerrr  )
Kita mungkin akan tenang daripada mendengar teguran dan sindiran yang rasa pedih, tapi kita lupa kita sedang hilang nasihat nasihat untuk membantu kita menjadi lebih baik.

'TOXIC PEOPLE' 

Toxic People. Perkataan yang paling femes lately ni. Bila scroll fb, mesti akan jumpa statement tentang toxic people. Siapa ni toxic people ...??? Orang yang mendatangkan masalah. Orang yang mengganggu ketenangan. Biasanya orang - orang macam ni akan kena block or remove dari fb account. Serious. ! I've been block and remove from someone and someone. Mean, i'am toxic people for someone !

Tawu tak apa kejayaan toxic people ni sebenarnya?? Bagi pandangan aku laaaa. Toxic people ni sangat berjaya mempengaruhi emosi seseorang. Lagi dia berjaya kalau sebenarnya, dia tak buat pape pun .. tapi orang rasa terancam dengan dia. Dia tak ada dengki dengan hidup orang tu. Tak ada pun nak memburuk orang tu. Tak tahu menahu kisah silam individu tu, tiba tiba ada individu gelar dia toxic people ! Kat situ dia berjaya. !

Pernah jumpa harimau tak ...??? Ha .. apa respon kita bila jumpa harimau ..?? Tak kiralah harimau tu tengah tido ke .. tengah lapar ke .. mengawan ke wat so ever, confirm tak cukup tanah kita lari. So, tak jauh beza pun toxic people dengan harimau ni. Dia buat apa pun, individu tersebut akan terancam. Cuma beza harimau, hampir semua manusia dengan haiwan ( mangsa ) akan cabut lari dengan dia. Sebab dia haiwan pemangsa. Tapi toxic people ni .. hanya untuk certain individu je lah. Kalau bagi certain individu ni dia toxic, bagi individu yang lain .. mungkin tidak.
lalllaalala

 
~   ???????  ~

Aku pernah ada pengalaman dengan toxic people ni. Ini cara aku nak kendalikan mereka.
Pernah satu masa dulu, setiap entri yang aku update dalam blog, akan jadi bahan. Jadi, aku buat try and error. Aku update lagi entri. Eh !! Ada bunyi. Last .. update lagi, ada lagi. Maknanya memang ada kaki stalk. Aku tak marah. Tapi, bunyi bunyi itulah yang membntu aku jadi lebih baik. Dalam setiap entri aku, bukan semua betul. Bukan semua baik belaka. Kadang aku menaip pun penuh dengan emosi. That's why .. ada certain entri aku dah publish, then aku delete !
SO, OUT OF TOPIC JAP
 ( i'm just so sory for the entry thats not suit )

 BACK TO DA TOPIC
So, bagaimana aku boleh tahu tentang entry itu oke ke tak oke...?? Toxic people ni lah yang memberi tguran. Walaupun bunyinya bingit. Nak terima tu .. hati bagai di cucuk cucuk, tapi merekalah yang telah mengubah aku menjadi lebih baik.  So, thank you to all my toxic people.
Kadang aku kenal je siapa toxic people aku tu ... tapi aku memilih untuk tidak kenal dia. Kat situ, aku mampu menilai diri sendiri melalui kaca mata orang lain. Kadang diorang ni, bukan jahat mana pun .. cuma sorot pandang mereka pada kita ni berbeza. So, di situlah kita boleh menilai diri kita dari sudut yang berbeza.

Cuma biasanya memang kita tak kenal toxic people ni. Kadang orang yang directly pada kita, niatnya baik. Just wanna give a first warn. Tapi, kita ingat ini pendengki. Inilah toxic people kita. Tapi, kadang kita tak sedar .. orang yang sedang melambung lambung memuji kita .. segalanya tentang kita, itulah yang sedang menunggu kejatuhan kita.

 

Jadi, back to da solution. Jadi, dengan siapa kita nak beehati hati ni sebenarnya ..??? Tak perlu dengan siapa.

Orang yang hatinya penuh dengki, tak akan bertahan lama. Just let it go ! Tak perlu nak buang dia jauh jauh pun pada aku. this is my way oke ! Tak minta pun siapa ikut. Pada aku, macam yang follow blog, fb and ig aku .. aku tak ada masalah untuk mereka judge aku apa saja. Tapi, cara aku adalah .. aku sangat melimitkan hal personal aku dalam media sosial.
La ... takkan nak bertekak dengan husband tentang satu isu, pun nak masuk fb. Bukan ke itu mengundang penilaian manusia pada kita dan rumahtangga kita.
Nak nasihat isteri post gambar tak tutup aurat, takkan nak komen kat gambar tu sedangkan lelaki lelaki bukan ajnabi senang memuji kecantikan .. or susuk tubuh isteri kita.
Tak perlu semua tu tunjuk kat orang. Kan ke lebih manis .. kalau nasihat dengan cara yang baik sampailah si isteri delete post gambar tak menutup aurat tu. Sebab, selagi mana mata yang bukan mahram itu memandang susuk tubuh ni, dosa setia mengalir kepada suami. huhuhuhu. Kalau isteri tak nak gak delete, baru lah si suami boleh gunakan sedikit kekerasan dengan niat mendidik. Jangan biarkan saja ya ! huk3x
( sebab tu aku sedang bertungkus lumus delete gambar daripada google. susah dia ..... gile baq hang ! )


  SO, WHY SHOULD U MOVE ON ???

Atas dah move on, bawah nak move on jugakkkk lagi ???? Move on bawah ni question mark untuk aku. Move on aku .. means aku akan block or remove juga daripada media sosial. Aiiii .. punya la tadi kata tak perlu nak hati hati dengan sesiapa. Tak perlu nak block remove orang daripada media sosial. Cakap tak serupa bikin laaaaa aiiii !!!

This is my reason. Bila aku block and remove someone, bukan kerana aku terancam dengan orang tu. Bukan orang tu toxic people untuk aku. Malah kadang orang tu sikit hasil pun tak dak untuk aku. Tapi, bila aku move on bagi orang yang dah say
 ' sila berambus daripada hidup aku '
sama ada bentuk sindiran, straight to da point ... or wat so ever, so aku blah lah !! Takkan nak tunggu cium kaki kot. Puiiii !!! Tu je. Orang dah tak suka, tak kan nak terhegeh hegeh lagi. Orang dah judge kita dengan teman teman kita ni semua duk goyang kaki tak dak keje duk busybody kat hidup dia, jadi kita angkat kaki laaaahhh.  Tak pe. Bagi la hidup dia aman damai tenteram harmoni hingga je jannah. ehehehhe
Cuma, bila dah move on, memang tak dak dah laaaa aku kenal lagi orang cam ni. Kira reset mind and memory la gitu. I know nothing bout u. Settle !! hahaha



So, bnda benda ni semua yang aku belajar beberapa hari ni.  Ya, kita belajar macam macam daripada orang dan hal hal sekeliling. Jadi tak perlu mengeluh. Tak perlu mengelak daripada sesiapa. Tak perlu takutkan sesiapa. Apa yang penting kita terus menerus perbaiki diri. JAdikan negatif kepada positif. Maka, aura itu akan jadi luar biasa terbaik. In sha Allah
Entri ini bukan entri mengajar sesiapa. Menuju kepada sesiapa tetapi perlu juga untuk sesiapa terasa. Entri ini sekadar perkongsian kepada sesiapa yang mahu menerima. 

Wallahualam
Wasslam

No comments:

Post a Comment