Friday, July 7, 2017

~ cerita raya sendiri ~



Assalamalaikum ..
huhuhu .. waktu menaip nih seminggu dah ehhh raya. Kira dah suam nak panas dah pun. Tapi kat Johor nih, macm biasa lahhh .. seminggu pun masih rancak lagi orang nak beraya. Macam aku yang dah masuk generasi 'tak bape nak kenal sedara' .. esok pun dah mula kerja, tak de nak beraya dah la pun. huhuhuhu

Tapi tu lah. Bila nama pun raya ( even aku tak dak perasaan dengan raya pun ) .. sama ada datang beraya ke rumah orang, orang datang beraya tempat kita .. macam macam benda nampak. Bnda yang tak sangka jadi pun tiba tiba jadi depan mata. Haihhhh ... bukan depan mata, kena kat diri sendiri. hu
Jadi, pesanan aiii sebagai penaja :
huhuhu .. adik adik, kalau lelaki .. tunjukkan anda lelaki. kalau perempuan sila beritahu mata orang bahawa anda perempuan. Kalau dah certain orang tanpa dengar suara anda jadi confuse gender anda, huhuhu .. berat nih dik. kakak mintak maaf sangat sebab termalukan awak. Harap peristiwa tuh buat awak terfikir dan kembali kepada fitrah. Sory sangat.huhuhu .. rasa bersalah sangat sebab termalukan awak depan orang even tanpa kata-kata. sob3x.

Baikkkk .. back to cerita nak raya. So far, raya tahun nih turn raya batu pahat dulu. Parit raja okehhh!! Bila sebut parit raja orang akan dapat imagine how pack parit raja bila nak raya. Dulu dari jb pindah parit raja ingat nak tempat yang separa kampung dan bandar. Bolehhh la aku describe parit raja macam tu. Tapi sekarang .. kuar kampung pun jumpa Tesco, McD, KFC, Guardian segala bagai. Sampai kan sekarang nak cucuk duit pun tak pernah guna dah atm bank asal sebab tak pernah tak jem. huhuhu. Kadang malam buta pun beratur panjang. Kaya betul orang parit raja nih. huhuhu ..

Raya kat sini, tahun ni selesa sikit kot untuk kami adik beradik. Macam aku pun dah duk umah sendiri, dahhh tolong my mom masak apa yang perlu .. aku lari balik umah aku. Sambung masak kat umah plak. Opppssss .. aku masak untuk raya??? Alhamdulillah, suami yang masak. Aku tolong potong bahan je. hahahahaha ... sebab lepas tuh aku kena mengemas rumah, basuh dan lipat segala kain sebelum ditinggalkan hampir seminggu, kemas semua beg nak balik ke tangjung malim plak. huhuhuhu. JAdi, sistem gilir pengkhususan kerja itu dilihat suatu hal yang paling effective dalam melancarkan perjalanan suatu proses kerja. kannnnn ..

Siap masak kat umah, petang raya baru lah bergerak balik ke rumah mak. Eeeccccehhh .. macam jauh la plak kan umah mak aku. 10 minit je dari umah kalau drive macm hantu. hahahaha .. Petang raya n malam raya ada kat umah mak. Tahun ni sepatutnya semua adik beradik ada dengan mak. Tapi disebabkan oleh next raya nanti akan tinggal mak sorang dan adik bongsu kat umah, jadi .. terpaksa lah betulkan turn. So, kakak beraya umah mertua sekali lagi tahun ni. So, next year ... in shaa Allah, ada la jugak teman mak tu nani.

Raya pertama

Oke. Cerita raya pertama biasa biasa je. Macam kami dari dulu .. tak de pun suasana macam kat TV ... mintak ampun duk berbaris sambil dapat duit raya. Kalau sebelah suami, memang buat. Entah lahhhh .. kenapa suasana tu tak de. Dah tak de. Aku nak buat macam mana kan. Cuma pada aku .. minta maaf bukan pagi hari Raya je. Bila bila masa. Setiap kali buat salah, terus datang minta maaf. Habis dah pagi raya tu tak de buat gaduh .. happening je laaaa. huhuhuhu .. oke. Jangan kecam. ! huhuhu
Lepas diorang solat Raya ( aku terpaksa bertapa tunggu si ketot tak mau bangun ) .. ambik gambar then pergilaaaaa melepak umah mak sedara. Istilah melepak, means akan stay berjam jam, bergosip cam tak hengat dunia. Gosip tahun ni .. yb turun kapal n  misi menjual kereta dah tak mampu nak biaya plus member teruja pkai iphone. bhahahaahaha.

sempatla honor10 tolong ambik gambar. family kakak je tak de time nih.
Tiba` tiba !!!! Mak mertua adik nak datang umah mak dengan segala ipar duai adik aku. Hahhhhh !!! Nak hidang ketupat je .. aku sendiri nak terjeluak dengan ketupat n rendang bagai. Jadi, macam lipas kudung laaa aku balik kena tolong adik n adik ipar masak. Mak dah surrender tak larat nak masak. JAdi, dari umah mak cik, family aku n adik la kena angkat kaki dulu. Berbekalkan ilmu tak pandai masak yang lebih besar daripada pandai masak, maka terhasillah sup ayam by me .. dengan dipantau oleh laki aku. huhuhuhu .. Setengah jam, siap sup ayam .. ayam goreng berempah .. sambal kicap dan segala mak nenek untuk sup ayam. tapi habs dapur mak aku kena selongkar. So far, aku bukan biasa pun dapr mak aku. Aku masak kat dapur aku je. Dapur orang lain aku tak sentuh. huhuhu. Nasib pantas sikit adik aku mengemas. Nasib adik ipar tolong cuci ayam. Kalau aku dengn pakai jubah n shawl kena basuh ayam, hmmmm .. fine ! Bagus team memasak kali ni. tangkas !!! hahaha
Alhamdulillah, sup pun berjaya dilicinkan oleh tetamu dek masing masing mungkin dah xboleh g dah dengan ketupat rendang sama macam aku. huhuhu

 si kupu kupu biru yang gedeng gedeng aka muhammad yusuf. ni family kakak.


Habis tetamu balik, terus pulak berkejar ke Kulai. That is soooooooo penat. Pukul 11 baru sampai parit raja semula. BAlik umah sendiri la ceritanya. Aku selesa, adik aku kat umah mak pun lebih selesa.

Raya Kedua ( Beraya Atas Jalan )

oke .. ni bnda paling tragik. Niat di hati nak bergerak ke Besout tu awal pagi. Tapi dek penat yang keterlaluan, jadi bergerak la kami lebih kurang pukul 12. Barang bawak pun tak banyak. Ada 4 beg je. 3 beg kami .. 1 beg comforter. ( sebab umar selalu akan leaking bila tidur. Tu tak berani guna cadar n selimut mak mertua. huhu ). Tapi aku pun confuse, diorang yang bawak barang bayk2 diorang isi apa ek. Packing barang sampai berhari hari sebab tak sampai 1 jam siap semua beg n barang nak balik besout n balik umah mak aku. Siap sampai termenung depan beg. ' aku ada tertinggal apa apa ke ? Barang aku tak cukup ke? haihhh ..' mungkin tu ikut masing masing. Sebab aku bukan jenis nak matching warna baju kami. hari ni pakai baju ni. hari esoknya baju ni. aku jenis pakai je laaaa. YAng penting tutup aurat. Baju aku n umar, aku kemas. Baju laki aku, laki aku kemas. Sebab aku memng tak suka tentukan pakaian orang. Dia ada kehendak. Bialah dia pilih mana selesa. Dan kebanyakan mak mak memang tak macam aku. Hmmm ... sebab tu kadang aku pelik dengn aku. huhuhu .

Otw balik Besout, baru sampai UTHM kereta kena hentam dari belakang. Terkejut jugak. Suami terus keluar tengok, aku duk tak de perasaan lagi main dengn Umar kat dalam kete. Then suami masuk, dia kata xde pe lah. Terus jalan. hahaha. Nampak x laki bini tak de perasaan. Laki aku keluar, tengok bumper calar sikit .. tanya kete brother tu oke tak .. salam cakap selamat hari raya, terus jalan. hahaha. Tapi tengok brother tu dah cam rsa bersalah sebab slow gile kat belakang kami pastu. Mungkin nak pegi beraya kot dengan anak beranak. Biar lah. Kalau kitorang banyk sangt cekadak setakat calar sikit nak mintak ganti bagai, kan ke spoil mud diorg nak beraya. Mungkin duet nak raya pun cukup cukup je. Tapi kalau Honda Accord yang sebat, mungkin banyak kot cekadak kami. bhahahahahahaa ...

baru nak pack ! dari jauh dah nampak merah merahhhh dah. nasiblaaa .. raya kan. huhu

Then, macam biasa, balik ke Besout, kami akan masuk tol ayer keroh. Makkkkkkkk aiiihhh. panjang pulak perjalanan hari tu. Tapi kereta bergerak je laaaa even banyak kereta kan. Nak masuk tol ayer keroh, kami keluar dekat depan maidin mall melaka. haihhhhhh .. kat situ pack gile sampai masuk tol. Dah masuk highway ... ingat jalan bertenang je. Sampai Senawang ... makkk aihhhh. berhenti terus. pastu tenang sekejap .. sampai seremban  pun stop jugak. Nasib laaaaa. Nama pun raya. huhu.. redha je lah. Dah lepas jem tu .. hujan pulak selebat lebat hujan. Kalau aku yang drive malam tu .. mmg tak berjalan dah kete sebab xdak cermin mata. Tah mana lah duduk spect aku tu sekarang. hahahaha .. sebab suami dah balik sini, tak lah perlu sangat spect tu. Cuba suami kat sabah. tak de siapa nak tolong jadi driver .. mmg dah buat baru dah. huhuhu

Tiba-tiba Umar di dapati telah Poooo pooo. Pampers pulak dah penuh time tu. Mana nak berhenti. huhu .. Aku cuma boleh berharap agar dia tak kencing time tu. huhuhu .. makanya time tu jugak dia kencing .. dan aku rasa macam aku sekali yang kencing. Huhuhu .. Exit Behrang terus cari Toilet. Masuk toilet, dia dengan penuh rasa teruja mandikan aku. Nak cepuk kannnnn .. tak baik plak. Dia tengah rasa benda tu seronokk kan .. jadi, macm tu lah. huhuhu.

Sampai umah mertua. Ada sorang abang ipar kat umah dengan family. Masuk umah, anak sedara plak teruja ada Umar. Huhuhu .. maka, terpaksalah melayan keterujaan mereka tuh sampai pukul 1 lebih. Aku nak pitam dah. Sebab seharian dalam kete bukan aku tido pun. Duk teman laki drive je. huhuhu .. Lepas kemas bilik semua, paksa Umar masuk bilik .. gaduh lagi dengan dia .. dekat pukul 2 baru tido. huhuhu .. That is sooooo penat ! hu

Raya Ketiga ( Beraya kat Genting )

Raya ketiga .. have no spesific plan for us. Ajak ayah balik kampung kat Kuala Kurau, ayah tak mau. Sebab baru sangt balik kampung. Masa puasa aritu. Jadi, terkebil kebil lahhh kitorang kat umah. Bangun pagi tu tolong kemas ruang TV umah mak. Lipat segala kain mak yang tak terlipat tu. Sapu segala mak nenek yang bersepah .. baru laaaaa duduk. Berurut la sekejap. Sebab ada Takasima nak tolong urut kan. huhuhu

nasiblaaaa si ketot ni tak bertindak masuk ke dalam kolam air tersebut. huhuhu
Nak tengah hari, suami ajak pergi IKEA. Sebab mmg ada barang pun nak beli kan. Sampai tengah jalan .. jalan ke KL pack gile. Maka, berubahlah plan kami .. naik ke Genting. Nasib masa naik tu jalan tak pack sangat. oke oke je. Genting pun, pergi GHPO je. Fine ! Memang best. Even Outdoor .. tapi nyamannnnn je. Macam ada aircong plak. Hahahaha .. dah sambar 2,3 benda .. balik laaa kami.

Raya Ke-4 ( Beraya kat IKEA )

Raya keempat. Kami pun nak bertolak balik parit raja dahhhh. Abang ipar tanya gak kenapa balik cepat sangat. Ada pape ke kat umah. huhuhu .. entah. In fake, tak de urgent pun. Mak aku pun dah beraya sakan 2 hari dengan kakak n abang ipar aku.  So far, suami aku yang plan perjalanan. Bila balik kampung dia, dia akan decide. Bila sebelah mak aku, aku akan decide. Jadi, aku tak tahu n tak akan tanya pun kenapa cepat ke lambat. pape pun .. bila hal balik kampung ni, tolak ansur je laaaaa. Tak payah gaduh banyak sangat laaaa dah akhir zaman nih. hahaha

Haaaa ... keluar je dari umah mak. belum ada 5 minit perjalanan .. baru perasan cermin depan crack panjangggggggg dari tepi sampai tengah. hmm .. tengok pun xde perasaan. Dah crack .. nak buat mcm mana. Terus call pusat servis .. check insurance n set up appoinment.
* insurans untuk cermin cover lain tau. Tak termasuk dalam insuran yang bayar tiap taun kalau kita tak request nk insurans yg cover cermin. Harga berapa tu .. xpasti. huhu

taraaaaaa .. cam sedey je kan tengok crack tu. hahahaha
Then suami ty. Nak pergi IKEA tak cermin dah macam ni. Dengan tak de perasaannya jawab.
' Pegi je lah. Kalau balik pun bukan cermin tu boleh oke pun. Nak stress pun penat je ..'
hahahahaha .. nampak sangt positif kan.

Ingat time raya ni orang tak pergi IKEA rupanya tetap pack macm selalu. hahahaha ..
Sampai umah, suami collaps .. umar dengan mak dia still segar. Duk sibuk set up barang shopping. hahahaha
Sekali check banyak barang tak de. Ni mesti sebab orang yang beratur belakang kami masa kat kaunter letak barang dia depan barang kami. huhuhu. 

orang demam .. dah lapar, tunggu makanan tak sampai sampai. huk3x

Dah sampai Parit Raja tak de pergi mana buat apa pun. Teman mak aku dengan mak cik pergi beraya ke JB. Sebuah rumah je ... selebihnya beraya pulak kat Tesco. Bawk orang tua. Memang terkebil kebil diorg kat Tesco time raya. hahahaha
Sampai aku pun naik tak tawu nak buat apa. hahahha

Raya ke-6, sesungguhnya aku baru kemas rumah untuk raya. Halaaaahhh .. kemas umah pun sibuk kan tempat untuk umar. bukan untuk tetamu. Rumah orang tak pergi beraya, mana ada orang datang beraya. hahahaaa. Tapi puas hati bila seharian kat umah, semua dapat di kemas. Senang la hati dalam sejam dua sementara Umar tak bangun tido lagi. Once dia bangun je .. pitam ! hahahaha.
Demi sesungguhnya mngambil masa hampir sehari suntuk mengemas, Umar sepah balik dalam masa tak sampai 15 minit. huwaaaaaaaa !!!!

ini pun acah impian mama je. tak sampai bape minit benda tu terletak .. ni la dilema mak mak yang konon nak kemas umah

sekejap je teruja main kat situ. sekejap lagi dia geram kan benda tu tak jadi macm dia nak, maka terbang lah benda tu dari tempat asalnya.

Dan sesungguhnya, cuti Raya ini telah digunakan sepenuhnya dengan melabur di mall mall dan tido. bhahahaha
Sekian, terima kasih
Sebenarnya cite ni nak bagitawuuu .. raya tahun ni aku tak dengar takbir raya. Tu tak rasa hari itu hari raya puuuuunnnn. Macam mana boleh tak dengar, jangan tanya. Sebab memang tak dengar. Dengar lagu Robocar Poli je.
hohohoho
Maka begitu lah cerita hari raya yang orang pun tak tanya. Saja lah syok sendiri. hahahaha

Wallahualam
Wassalam.

No comments:

Post a Comment