Friday, July 28, 2017

~ dipantau oleh pemantau yang memantau ~

Assalamualaikum
Waaaa ... alhamdulillah hidup lagi smpai ke hujung minggu nih.
Wat the pack of week !
Hari last semalam di sekolah .. bila masuk kelas tengak dinding dah bergoyang goyang, dah tawu dah habis dah energy. Masuk pulak lambat ke kelas. huhuhu .. mngaku je lah kau bersalah, nazura.
Sampai kelas budak cakap ... ' cikgu, tadi pk 1 masuk cikguuuu ...' makkkkk aiiihhh.

Haaaa .. situasi aku tu memang jadi kegerunan ramai cikgu cikgi, kan. Dulu masa sekolah lama, pengetua memang raaaaaaaaaaaajin sangat meronda. Kadang rasa sehari tu dia tak mau duduk bilik econ ke. huhuhu. Banyak kali jugak aku terkena time tu. Apa lagi masa tu 90% dalam kelas tu pelajar Cina yang nakal. Ada yang tido. Dan passssti , ya dia memang tido. hahahahahaha

Oke, pengalaman di pantau dan pentadbir meronda ni bukan isu baru pun pada aku. Sejak interim, tah bape banyak kali kelas kena sergah. huhuhuhu .. bukan dengan pengetua je. Dengan pegawai JPNJ pun pernahhhhhh. huhuhuhu. Mendapatla kau sebab sekolah sebelah JPN. huhu

Moment pertama kena pantau time interim, masa tu masuk relif. Sebelum tu, masa perjumpaan dengan pengetua, dia ada sebutt ..
' cikgu perlu mengajar masa waktu relif. Mengajar ikut subjek cikgu walaupun cikgu tak mengajar kelas tu '

Bila pengetua ni bercakap kau kena alert baik baik. Suka tak suka kena buat. Kalau tak buat, dia sergah kat kelas .. kau jangan nangis kalau kena marah dan tu jugak. Ni memang style dia. Tapi serius aku salute dia. Lagi time perhimpunan. Dia boleh kenal nama budak, kelas mana. Sumpah ni dia memang terrrrrrrrrbaikkk.

Jadi, walaupun aku ni sejenis insan yang kuat melawan .. tapi, untuk benda yang macam tu aku memg buat. Mungkin orang tua yang bercakap kottttt. huhuhuhu

Jadi, satu hari aku dapat relif. Aku mengajar kelas tu tapi time tu aku tak rasa nak mengajar subjek yang aku ajar. Jadi, aku pun prepair dengan Matematik.  Budak budak memang confuse laaa kejap. Aku pandai math ke ...??? Haihhhhh ! Tengok kaki laa ai tak pandai math. hahahaha .. Masa tengah buat aktiviti, bagi soalan then budak tulis jalan kerja di white board ....

Jeng jeng jeng .... hambek kau !!!
GKMP ( Mentor ai ) tiba-tiba berjalan dengan sorang pegawai memg aku tak kenal .. tup tup masuk lalu belakang. Makkkkkk aihhhhh. Terkujat gile time tu. Bila tanya mana buku rekod, cakap tak bawk. Kena ambik kat bilik guru. Bagi buku rekod kat pegawai tu .. then sambung mengajar sampailah masa habis.

Bila habis kelas semua dia panggil. First benda paling utama

SAMPAH

Masuk saja kelas sepatutnya aku kena minta budak clear kan semua sampah. Tak perlu menyapu beriya. Memadai kalau minta pelajar kutip sampah yang besar besar tu.

TEKNIK MENYOAL PELAJAR

Aktiviti aku dah betul. Tapi bila aku tanya pada pelajar, dia baru nak terfikir fikir aku dah pindah ke pelajar lain. Itu buat down motivasi dia.

PERHATIAN PADA PELAJAR

Aku tak perasan ada pelajar dah mula tertidur masa awal dia masuk tadi.

TULIS REFLEKSI DALAM BUKU REKOD

Kena tulis bilangan pelajar di dalam kelas. Guna nombor bulat. Jangan guna peratus. Nanti nilainya ada ketidakboleh percayaan.

4 perkara ni memang aku still apply sampai sekarang. Bak kata orang, bila sekali orang bercakap kena la reti bahasa. huhuhu. Lepas tu bersembang pulak dengan pegawai tu. huhuhu .. tah kenapa orang tua tua suka bersembang dengan aku. Mungkin aku ni sejenis muka budak innocent yang suka sangat mendengar.
Dengar la dia berceritaa bla bla bla .... and last yang aku paling ingat dia cakap :

' bila kami ni masuk, janganlah menggelabah sangat. Kami bukan nak cari salah cikgu pun. Mana mana cikgu pun suka rasa macam tu. Rasa terganggu. Tapi, kami masuk ni nak bantu cikgu mengajar lebih baik. Awak muda lagi ni. Jauh lagi perjalanan. Bila ada teguran ambil positif ....'

Aku pun angguk angguk dan senyum. Alhamdulillah, rasa pegawai tu bagussssss sangat.

Dengan pengetua, dua kali kelas kena sergah. Alhamdulillah, dia tak ada marah pun. Tapi macam tak percaya bila aku terpandng dia depan pintu dia angguk kepala je pastu jalan. Tapi masa tu memng macam nak berguguran jantung aku. huhuhu

Pernah ada satu kes, dia masuk kelas sorang cikgu. Cikgu tengah explain kat budk msa budak datang kat meja cikgu. Budk keliling meja cikgu, budk kat belakang berterabur macm hape cikgu tak nampak. Pengetua datang hamun budak, cikgu terasa pengetua marah dia. Kes tu masuk meeting. Pengetua cakap .. saya memang marah. ibarat sindir menantu marah kan anak            ( gitu ke ek bunyinya ) hahahaha. Pengetua explain keadaan masa tu. Logik jugak kenapa cikgu tak boleh duduk.  Then masa tu, ramai backing cikgu tu, salahkan budak tak reti diam, kecam pengetua. Tapi entah kenapa, mmg ckgu tu salah pun. Kita yang kawal kelas tu. Cara kalau tak berapa betul, kena tanya orang lebih berpengalaman. Bila orang tegur, maknanya ada yang silap. Cuma bergantung bagaimana kita ditegur. Itu rezeki masing masing.

Since that day, memang peristiwa tu melekat dalam kepala hotak aku. Sampai kalau budak datang kat meja ( kadang aku mmg duduk pun. Ada masa memang tak larat ) aku akan cakap.
' tolong jangan halang pandangan saya pada kawan awak. kan tiba tiba kawan awk bertegur jadi monster saya tak nampak '

Dan hal paling aku tak sangka dengan pengetua tu. Tak tahu macam mana time tu aku boleh jalan berdua dengan dia sambil turun tangga. Dia tanya :

Pengetua :  'habis interim ni nak buat apa '
Aku  : 'balik kampung je laa'
Pengetua : Tak nak sambung ke kat sekolah ni terus ?
Aku : Tak kisah. Kalau memng dapat posting sini, oke je ..'
 Lepas tu dia angguk angguk, senyum then jalan terus .

Hakikatnya, mmg sedey jugak tinggalkan sekolah tu. Ko tawu .. tengok pengetua senyum macam anugerah dari langit tau. Sebab dalam setahun, kau boleh kira bape kali dia senyum. huhuhu

Lepas tu pindah lagi sekolah. Sekolah posting tak de apa sangat. Posting lagi sekali. JB jugak.
Masuk pengetua baru. Dah macam huru hara sekejap satu sekolah. Aku dapat rasa sekejap sangt dengan pengetua lama.
Bila masuk yang baru :

Kena pantau masa ajar budak PJPK pakai Wadges 4 inci gile !!! Boleh terbenam tanah even budak tumit kecil. Tu kena tegur dengan PK 1.  Oke. Then, kadang duduk padang pun pengetua akan datang ke padang tengok budak main ke panjat pagar. Ko rasa time tu ..? Tapi bak kata orang alah bisa tegal biasa. Memang budak budak sedang PJ, jadi tak de effect besar pun. Lagi pulak bila aku dah start pakai baju PJ, memang akan main sama sama bergolek golek dengan budak main bola baling ke. bola jaring ke. Galah panjang ke ... bhaaaahahahaha. Paling best main badminton.

Then, disebabkan oleh pengetua ni mmg super rajin berjalan memantau, sekali tu .. dia masuk kelas aku tengah mengajar dia kejut budak tidur. Budak tu memng ada masalah. Aku pun kesian sangat dengan dia. Tapi tak boleh membantu. Pengetua masuk kejut dia pelan pelan, suh dia bangun cuci muka.  Pastu pengetua pun keluar. Lepas tu tak de pulak jadi isu. Oke je pengetua tu dgn aku. huhuhuhu ..

Bila program pengarah turun padang. Semua orang menggelabah termasuk laaaa aku. Orang lain risau buku rekod n mengajar je. Aku tambah lagi risau dengan Fail PPGB. Seperti yang aku jangka memang selalu terjadi. Pagi tu aku masuk je kelas sejarah macam biasa. Memang sumpah redha gile kalau pegawai jpn nak masuk. Sekali tiba tiba ada sorang cikgu muncul kat tangga dengan sorang pegawai.

Adooooiiiiiiii kelas aku lagi yang kena. Huwaaaaa !!! Nasib nebes 1 minit je .. pastu mengajar macam biasa. Lepas tu bersambung pulak dengan cikgu lain. haihhh. SELAMAT AKU ! Hahahaha

Bila ending dah nak balik sekolah tu .. ada sorang akak datang panggil kat bilik guru.
' Nazura, cepat. Pengetua dengan pegawai nak jumpa ...'
Woooiiiiii masa tu Allah je yang tahu aku punya jantung laju mana. huhuhuu ...
Sepanjang jalan fikir
Aku buat salah apa lagi.
Ni mesti sangkut kat Fail PPGB.
Huwaaaaaa... nak nangis banyak2.

Bila masuk bilik meeting, semua pentadbir ada. Pegawai pegawai pengarah turun padang pun ada. Wooiiii .. debar aku tak mau habis weeehhhhh. Tiba-tiba pengetua cakap :

' Ha, ni la nazura yang tadi '
Aku rasa kelat sungguh aku senyum time tuh.

Pegawai tu pun gelak gelak tengok aku :
' Sebenarnya cikgu nazura ni paling bertuah hari ni. Pagi pagi dia dah kena pantau. Bila kami masuk pejabat, fail cikgu nazura pulak kami pilih. Jangan risau. Tak ada apa pun. Semuanya bagus di sini. Tapi, sebab cikgu nazura ni tak sah jawatan lagi, kita tak boleh bagi markah lebih 80, terpaksa la bagi markah 79..'

Pehhhhh ... sumpah aku memang hingat sebijik sebijik dia cakap. Masa tu semua duk gelak kan aku, Mungkin nampak kot aku punya nebes tuhhhh. huhuhuhu ..

Then, masa tu la kali kedua aku dengar. Pegawai tu kata :
' kita datang bukan nak cari salah cikgu cikgu. kita nak sama sama baiki kerja kita. mana yang tak betul sama-sama kita betul kan. kalau cikgu susah nak kawal pelajar, kami cuba bantu lah dengan cara kami pula. Kami tak cari salah cikgu. in sha Allah ..'

Lepas tu berpindah la lagi aku. Sebelum pindah, jumpa pengetua untuk serah tugas dia ada kata :
' awak ada buat rayuan ke ...? '
jawab : ' tak la hajah. hari tu tak dapat pun. tiba tiba keluar surat ' ( time ni sedeyhhhh oke. sebab dah syg dengan sekolah ) Kalau la sekolah tu boleh aku angkat letak sebelah rumah ... huhuhuhu.

Pengetua :  kalau awak tak nak, saya boleh terus minta tolong ppd untuk tak lepas kan awak
Aku :  Tak apalah hajah.  Ayah saya tengah sakit. Mungkin dengan saya balik, banyak saya boleh buat untuk dia. Lagi pun dah nak kahwin ni, saya tak buat apa pun lagi hajah.
Pengetua :  Tak apa lah kalau awak cakap macam tu.  Tapi sekolah sangat rasa kehilangan awak. Apa lagi aku baru saja habis kan PITO. Kita sangat perlukan cikgu sejarah opsyen di sini.

Masa tu hanya mampu berhuhuhuhu .. sebak gak time tu.
Di sekolah baru, Sekali je pengetua lalu tengok aku mengajar. Masa tu dah oke dah jiwa. Suka pengetua tu. Senyap. Tapi tegas. Tapi ayah ayah sangat. ( nampak macm aku kurang kasih sayang. hahhahahaha )
Lepas tu di pantau pdpc, ya ... ada leaking di sana sini. Masih dalam cubaan untuk membetulkan banyak benda.

Bila masuk PK1 baru, dia memang suka memantau. Actually, kita memang kena terima itu kerja dia. Tugas dia. Kalau dia tak buat, maknanya dia tak jalankan tanggungjawab dia. Kan dia tak buat, kata dia tak buat kerja. Bila dia buat, kita pulak menyampah. Cakap dia nak cari salah kita. huhuhuhu.

Jadi, berbalik kepada pengalaman aku di JB dulu .. yang terus menerus di datangi pemantau. Bukan saja pentadbir, tapi pegawai JPN .. aku cuma didik hati dan kata

Mereka masuk untuk betulkan kita mana yang salah
Mereka nak bantu kita kawal kelas
Mereka nak bantu kita lihat keberkesanan cara kita mengajar.

Hampir semua guru punya pemikiran, apabila pentadbir masuk kelas mereka akan claim pentadbir nak cari salah mereka.  Percayalah. Kalau kita tak salah, mereka tak tegur. Kalau kita ada kekangan, kita mengaku salah. Siapa kita nak membantah teguran daripada mereka yang hanya tinggal 3-4 tahun nak pencen. Sesungguhnya, masa ini lah kita nak mengutip segala pengalaman dan ilmu yang ada daripada mereka.

Masa jumpa PK1 untuk sign report LDP, dia tanya :
' awak dah kena cerap ? Bulan Ogos ni ..?
' belum '
Lepas tu dia diam, angguk angguk je.

Adakah dia bakal terjah aku dengan ketiba tibaannnn sajaaaaa ...???? BUKU REKOD TAK SIAPPPPP !!!!!!

Wallahuaalammmm
Wassalam.

No comments:

Post a Comment