Monday, November 12, 2012

~ fReN 0r faMiLy ~


Assalamualaikum
hye guys !!!
wats up, babe ?? !!


Mari kita menceriakan hati kita dengan perkara-perkara yang menarik saja. Perkara yang tak berapa nak menarik tuh .. boley tinggal tepi yer. Jangan pandang banyak kali .. kui3x. Setiap hari, kita perlu upgrade diri kita. Ish, tak kiralah penampilan ke .. attitude ke .. kerja ke .. apa saja. Yang peenting bertambah baik ! Hoyeaaaaa !!! Tapi jangan lupa yer .. upgrade IMAN kita yer ! ( upssss .. tu ingatan untuk diri sendiri tuh )

Okeh .. back to da title !
Friend or family .. selalu jadi dilema bagi mereka yang dalam lingkungan umur remaja.
Aku pernah melalui .. dan rasanya ramai juga orang yang melalui. Lingkungan umur 13 tahun hingga 23 tahun tuh adalah umur kita bersama kawan-kawan. Ada juga yang sampai meletakkan family sebagai tempat yang kedua. Ye ke ..??? Tak wajib betul kan ..?? Aku main agak je .. sebab bergaul dengan student dan kawan-kawan malaah diri sendiri .. memang itu realiti !

Aku ada pengalaman dengan kawan-kawan dan family. Tapi aku tak mau lagi cerita pasal aku. Tapi aku nak cerita tentang orang yang kenal dari jauh. Aku ikut perkembangan dia dari orang lain .. dan facebook dia. Kenapa aku ikut perkembangan dia ??? Hhahahahaa .. lalala. Sebab ... biar aku saja yang tahu. kui3x.

Aku kenal dia sebagai seorang yang sangat aktif. Kata orang .. kira famous one la kan. Dia antara orang penting dalam satu kelab di sebuah universiti. Almost everytime satu masa dulu .. dia akan update status pasal relation dia dengan kawan-kawan.
' kawan sampai syurga ..'
' fren for eva ! '
'sahabat dunia akhirat ..'

and baaaaaaanyak lagi statement statement tentang sangat excited dengan persaahabatan. Kadang tu persahabatan mereka lelaki dan perempuan hingga mampu menimbulkan perasaan syak pada hati orang yang tak cukup kenal mereka sebab perkataan ..' i love u' tuh sangat biasa. Panggilan manja macam ..' sayang' tu pun biasa mereka gunakan antara lelaki dan perempuan. Mungkin masa tu adalah masa excited dalam berkawan kot. Kadang tu gurau mereka pun mampu jadi fitnah bagi sesetengah pihak. 

Then, one day ... keluar pula status yang semacam pelik dari dia. Aku kan follower paling setia ! hahahaha .. aku tetap follow dan follow .. beberapa waktu, status dia masih sama. Entry dalam blog juga sama. Apa yang sama ? Okeh ! Frust dalam persahabatn. Dikhianati sahabat sendiri. Musnah rasa percaya. Zaman kejatuhan .. and bla bla bla. Lepas tu .. tak ada lagi update status tentang sahabat. Kawan-kawan. Apa yang ada hanya keakraban dengan ayah .. mak .. adik beradik ..! Amazing ... !!! Dan sangat menakjubkan adalah .. dia mula bercakap tentang aurat perempuan .. dan hijrah ke arah yang lebih baik, senang cerita. 

Fine ! Apa yang sedang aku cuba sampaikan di sini ???
Senang saja ! Setiap orang dalam dunia ni memang perlukan sahabat. Memang perlukan kawan. Tapi, apa yang lebih kita perlu adalah keluarga selepas Allah, Iman dan Islam. Bagi aku .. nasib aku tak banyak jauh sebenarnya dengan dia. Satu masa dulu, aku memang seorang yang begitu membanggakan persahabtan yang aku ada. Bagi aku, cukuplah kawan-kawan bagi aku sampai keluarga aku letakkan di tempat ketiga hinggalah aku dikhianati oleh sahabat yang sngat aku percaya. Sehinggalah satu per satu sahabat yang aku sayang .. pergi dan pergi hinggalah aku sendiri. 

Lumrahnya, apabila kita kehilangan sahabat yang kita sayang .. saat kita menghadapi kejatuhan yang dahsyat .. mereka yang sanggup menerima kita seadanya kita adalah keluarga kita. Salah ??? Kalau salah .. means, there's something wrong lah dengan family tuh !

Sebagaimana si kawan yang aku cerita tadi, saat dia susah .. baru keluar begitu banyak status tentang family. Aku tak kata hubungan dia dengan family tak baik sebelum nih .. tapi, apa yang berada di status fb kita adalah apa yang saban waktu kita fikirkan, betul ?? Jadi, kalau setiap masa keluar status tentang kawan .. maknanya, mereka yang sentiasa ada mind kita adalah kawan. Kalau update status keluar tentang parents .. means yang ada dalam kepala otak kita adalah parents .. betul tak ??? Salah jugak ??? Kalau salah, lantak kaulah ! hahahahaa

Apabila ditinggalkan .. kita akan berada bersama orang yang sudi bersama kita. Hati yang hancur .. bagi orang Islam yang masih punya iman, tempat mengadu dia adalah Allah. Dan bagi yang masih ada keluarga .. tempat meluahkan perasaan, tempat untuk dia terus tersenyum dan ketawa adalah keluarga. ! Sila lah faham tentang itu yer .. ;)

Maka, ingatlah ! Bukan salah untuk berkawan. Malah persahabatan itu juga mampu membentuk anda ke arah yang lebih baik. Tapi berpada pada lah. Jangan sampai mengabaikan family. Macam mana mengabaikan family? Maknanya .. apabila lebih masa kita bersama kawan berbanding family .. itulah maknanya mengabaikan family. Ada faham ..??? Nanti tanya pulak .. yang duduk jauh dari family tuh macam mana kan ??? Kalau yang begitu .. setiap kali balik bercuti .. luangkanlah masa sebanyak mungkin untuk family anda. Jangan waktu cuti sebulan .. balik kampung 3-4 hari je .. sebab nak bercuti and enjoy dengan kawan-kawan. That's not fair, kot !!

Macam mana dengan kisah si kawan tu ..??? alhamdulillah .. akhirnya dia mampu bangkit semula dengan adanya kawan-kawan yang tinggal. Maka, seharusnya si kawan tuh bersyukur sebab masih ada kawan yang masih menyokongnya agar bangkit dan bangkit membina kekuatan dan kejayaan .. !!! Tapi si penulis blog ni ... apa jadi ???!!! lalalalalaa .. haha.

Apabila anda memutuskan untuk berbeza dengan orang lain, bermakna anda perlu bersedia untuk menanggung risiko untuk anda tidak punya teman paling akrab di sisi. Bukan mudah untuk orang bersama orang yang berbeza. But, I tell myself to fight it back !!! Hidup perlu diteruskan dengan semnagat even sendiri. Tapi tak sendiri sangat pun .. masih ada Allah, family .. mybf .. and my lovely cats in my heart. !!! lalalala .. masih juga ada kawan .. cuma bukan kawan untuk berkongsi masalah .. mendaptkan nasihat, diajak berjalan ke sana ke mari !!

Aku pernah bagitahu my bf ..
' awak sorang yang masih bertahan dengan saya. kalau awak rasa ada sesuatu yang boleh buat awk tinggalkan saya masa ni .. sila tinggalkan saya sekarang ..'

Alhamdulillah .. mungkin jodoh masih panjang. kui3x.
hahahaha ..  
Okeylah sayang sayang semua ..
Mari kita teliti diri kita balik. Bagaimana hubungan kita dengan kawan dan family ? Kalau dengan kawan itu terlebih dari family .. silalah betulkan kembali. Jangan sudah terhantuk baru nak terngadah ! lalalalala .. hehehe ..


 
okeh guys .. 
marilah kita rehatkan minda dengan ..
apa saja yang boleh !!
wassalam .. ;)




1 comment: