Tuesday, November 20, 2012

~ hiduplah bagai Mercedes Benz ~


Assalamualaikum 
hye readers !
selamat pagi .. dan selamat ... selamat papelah
asalkan selamat
hahahaha!

Okeh ! boleh hembus nafas lega bila PBS telah berjaya di selesaikan dengan jayanya. Alhamdulillah ... kegigihan satu punca kejayaan ! hahahahaa ..

Haaaa .. tengok tajuk atas tuh. Gempak tak ?!! hahahaha
Aiiiyooo .. bukan nak cite pasal Mercedes Benz .. tapi, sesuatu yang boleh kita aplikasikan dengan Mercedez Benz. Well .. sejak dah pakai, dah drive .. baru boleh cerita kan ..?? 

Mak aiiiii .. bukan baru kot. Aku ambik merce lama je kot. Gila ko nak pkai yang baru. Aku tak sekaya itu. Berbanding kawan-kawan yang pakai Myvi baru ting .. Viva baru ting .. haiiiiyoooo .. tu lagi mahal harganya berbanding kereta lama tuh ! hahahaa .. 

Tapi .. kenapa bila pakai merce lama  pun orang tetap akan cakap ..

' ehhh .. dia pakai merce ..'
' wahhh .. hebat. Dah pakai merce ! '
' ehh ... dia tu yang pakai merce tuh kan ?'

Tapi pernah tak dengar bila orang tuh baru je tadi beli kete biasa yang baru ting ting .. berkilat dari 100 meter .. ada juga org cakap .. tapi .. kenapa perkataan yang keluar pada Mercedes Benz tahun 1998 sama hebat dengan Myvi 2012 ???? Cer bagitahu kenapa ..???? 
( ini bukan entri riak okeh .. ! Ini entri motivasi, gile .. )

Tentu saja tentang kualiti ! 
Itu perlu diakui oleh semua. Sumpah ! Aku bukan nak pandang rendah pada kereta Malaysia dan pandang tinggi pada kereta luar. Family aku pun ada kereta Malaysia. Aku pun tak ada masalah pakai proton saga tahun 1985 bertahun tahun dulu waktu semua kawan-kawan pakai myvi or viva baru.kui3x. Tapi maksud entri ini adalah .. mengapa kita tidak mengambil Mercedes Benz sebagai motivasi hidup ...?? Ini aku terfikir masa nak tidur malam tadi !

1. Kekal Unggul Bersama Zaman.

Kenapa aku kata kekal unggul ? Macam aku cakap kat atas tadi .. Merce tahun 1998, pun masih orang pandang hebat .. pada tahun 2012. Kira dah berapa tahun tuh ? 14 tahun. Tu bukan jangka masa yang sekejap je ? 1998 tuh aku baru umur 10 tahun kot. 

Jadi, hidup kita ni .. biarlah tetap unggul .. kekal unggul semakin unggul. Jangan semakin meningkat usia, semakin merudum keunggulan kita. Tak mahu begitu ya !!

2. Tua yang berguna

Kenapa tua ? Merce masa baru keluar .. tak kira zaman bila pun, dia adalah kategori kereta mewah. Kan ? Tapi .. bila tua .. tak kira zaman bila pun dia lahir, tetap boleh berjalan walau hanya sebagai teksi. Orang akan gunakan dia semaksimum mungkin. Sebab apa ?? Dia tahan lasak. Sparepart dia pun ada je. Memang ada yang terduduk kat tepi semak, itu pun setelah dia begitu puas di pakai.


Jadi, kita sebagai manusia .. sediakanlah diri kita sebagai seorang yang berguna sampai tua kepada semua orang. Jangan kata muda je berguna untuk semua orang .. dah tua pun kena berguna untuk semua orang !! Jangan pulak muda tak berguna .. dah tua lagi la .. orang perasan pun tidak. adooiiiiyaiii .. memang masalah !

3. Gagah dan mantap di atas jalan

Bila nampak merce je kita akan kata .. kereta besar dah macam lori ! kah3x. Tapi .. bila dia jalan atas jalan raya .. maka terserlah kemantapan dia berbanding kereta lain. Mungkin akan nampak setanding dengan kereta kereta yang seangkatan dan semahal dia waktu baru. kan ..??Kalau accident sikit sikit pun .. dia mungkin tak seremuk dan separah kereta biasa, kan ? Actually, Merce lama bapak aku tu pun .. aku pernah langgar dengan honda aku tuh. Tapi tak kuat. Kiss kiss je pun. hahaha .. tapi, pernah juga masa baru dapat lesen dulu, aku go stand .. cium merce. !! Mak aiiii ... apa lagi. Cabut !!!. tapi dia okeh je. Suka kot kena cium dengan proton saga lama aku dulu tuh. hahahaha

So, kita nak nampak gagah jugak ke ..?? Jawapannya .. Yes !!!
Memang perlu nampak kuat .. stay strong !! Itu paling penting. Jadi macam merce yang kuat hadapi ancaman di jalan raya. Macam juga kita .. kena kuat untuk hadapi ancaman kehidupan. Sedih .. suka .. duka .. kecewa semua tu adalah ancaman kehidupan. Macam merce .. untuk jadikan dia kuat hadapi ancaman jalan, engineer dia sediakan dia dengan pelbagai sistem keselamatan yang .. tip top !!! Jadi kita .. untuk hadapi ancaman kehidupan .. sediakan diri kita dengan kekuatan fizikal dan mental .. jaga emosi .. kuatkan motivasi. Yes, like that !!!

4. Biar kadang kala not a friendly user, tapi tetap memberi kepuasan kepada orang lain

Bagi aku .. merce lama je kot .. merce baru mana lah pernah bawa kan .. kurang friendly user. Kenapa ..??? Adooiiiyaiiii .. semuanya keras. Signal keras, pedal minyak berat .. stereng, lagi lah berat. Kata auto .. tapi, dah macam proton saga lama yang tak auto stereng !! Senang kata .. untuk perjalanan nak masuk sana, masuk sini .. memang tak sesuai yawwww !! Sekali aku bawa pergi sekolah. Cukuplah 3 hari. Sakit sakit badan aku .. sengal segala bagai .. sebab aku kan kaum yang lemah. Semua tulang dah reput belaka .. hahahaha .. That's why .. merce adalah pilihan lelaki dewasa biasanya.!! Kekuatan diorang berganda berbanding aku yang cikudut nihh !!! hahaha. Tapi .. dia sangat memberi kepuasan dalam pemanduan. Speed 150km/j macam speed 90km/j kereta biasa. Even Honda aku tuh .. 150 km/j tuh macam speed 110 km/j Honda lama tuh. 

So, biar kadang-kadang kita ni dipandang macam-macam oleh orang ramai. Ada yang kata kita garang, ada yang kita sombong .. ada yang kata kita bagus .. kan ..? Tapi, biarlah apa saja pandangan orang pada kita, asalkan kita tetap berikan yang terbaik untuk mereka semua. Sebab dengan keikhlasan kita memberikan yang terbaik .. kepuasan terbaik pada mereka disekeliling kita .. mereka tidak akan memandang negatif kita tapi akan mencari positif kita !! ayuh positif babe !!!

Okeh ! Cukuplah 4 kan ..?? Rasanya 4 perkara tuh pun agak susah untuk kita aplikasikan, betul ..??? Tapi usaha lah kan .. let's smile !

Aku pun sebenarnya macam orang lain juga asalnya. Fikirkan kereta beru untuk di jadikan hak sendiri. Kereta yang pernah aku usya .. Alza dengan Persona. Tapi, bila fikir semula .. bila dah terlalu banyak drive .. jauh atau dekat .. apa yang paling penting bagi aku .. bukan baru. Tapi selesa dan selesa dan selesa. Itu saja !! Baru tuh aku dah letak nombor paling last.

Jadi, aku pun bagitahu ayah aku .. aku nak terus pakai Honda lama yang 21 tahun tuh .. ayah aku, carilah merce sebijik sama-sama bayar untuk kereta family. Tapi jangan lama sangat. Kalau tak lama sangat, tak la aku nampak klasik sangat, kan ..?? hahahaa ..



Even dia memang bukan friendlu user .. aku bawa pun jarang, tapi ... hasil kepuasan ??? Yes ! Aku puas hati. Alhamdulillah !



Sekian, selamat memotivasikan diri kita dengan Mercedes
Wassalam.

No comments:

Post a Comment