Sunday, November 4, 2012

mengambil keputusan atau diputuskan ?




Assalamualaikum
hye readers !!
selamat hari Sabtu .. ;)
lalalalaa .. nak abis dah pun ari sabtu nih
kui3x.


3 November 2011
Fine! Tak dapat pergi hi-tea kat LC Catering, JB sebab rasa jumpa adik-adik yang nak SPM kat SMKTI tuh mungkin lebih penting dan bermakna. 

Satu untuk adik adik tu sendiri .. beri input untuk mereka. Pencerahan dalam membuka minda mereka tentang hala tuju selepas sekolah. Ohhh .. itu perlu mereka tahu. Tahu fokus. Tahu jalan mereka selepas ini. Itu yang penting. Beri mereka semangat untuk hadapi SPM hari Isnin nanti. Dont wory ... SPM itu memang untuk menentukan langkah mereka menuju masa depan, tapi jika dari SPM mereka tak tahu mana fokus mereka, maka ... SPM mereka tuh tak ada apa sangat pun. kui3x. Jahat betul aku. hahahahaha ..

Kedua, untuk diri aku sendiri. Menjengah kembali SMKTI kesayangan .. oh, my sekolah !
Rindu !!!!!! huhuhu ..
Tapi tak ada gambar sesi 'duduk-duduk' kami kat surau. huhuhu .. macam mana lah aku buley lupa nak ambik gambar nih .. kui3x.


~ surau sekolah masa zaman aku .. sekarang dah cantik dahhh .. hahahaha ~

 
Fine ! Dah lupa nak buat macam mana kan ..??
Tapi bila dengar kawan aku .. ahmad hisyamudin ( tu je la manusianya yang ada ) cakap pasal .. salah pilih .. salah tuh .. salah nih .. tiba - tiba aku terfikir .. ting !!!!!!!! hahahaha

Apa yang aku fikir? Aku terfikir .. oh, selama ni rupanya aku belum pernah salah pilih laluan aku. Oh ye ke ..??? Alhamdulillah .. Allah bersama aku dalam aku memilih setiap yang aku putuskan. 

Kawan aku kata ... 
'Biar kita pilih sendiri .. risiko kita akan tanggung sendiri .. nak bayar balik hutang pun kita .. kita dah besar .. ignore pendapat orang lain waima family sekali pun ...'

Bagi aku ... ohhhhh, silap besar !!!
Kenapa silap besar ...?? Kena ingat, orang yang kata semua risiko ko tanggung sorang, family tak kisah pun .. tu sebenarnya sungguh tak benar. Maknanya, orang tu tak rasa wat is family. Dan orang yang duk ikut ..... je kata family, tu pun di kira ...... bangang tak bertempat. sekian !


Kau nampak tulisan comey kat atas tuh ..??!

Hampir semua kegagalan disebabkan tersalah langkah. Salah langkah bermula daripada tersalah fikir. Tersalah fikir bermula dari gagal mengenal diri.” ~ DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

Faham elok-elok maksud ayat tu. Kesalahan pertama dalam membuat keputusan tu terletak pada siapa ..?? Diri sendiri. Ada dia tulis mak ayah ..? Ada dia tulis orang yang mempengaruhi anda membuat keputusan ..??? Tak Ada kan ..? So, apa yang bengong sangat nak salahkan parents and family bagai ?

Ingat, bila anda sendiri gagal untuk kenal diri anda tu adalah masalah utama. Sebab tu bila aku cakap pada diorang tadi, aku kata ... fokus kena ada ! Fokus !! Faham ?!!!
Biar berapa banyak benda yang anda buat dalam satu masa, fokus anda juga perlu banyak dalam satu masa. 

Fine, aku cakap macam lah aku sentiasa buat keputusan yang tepat, kan? Alhamdulillah .. buat masa ni. 
Bukan nak berbangga or wat, tapi mungkin dapat dijadikan panduan untuk mereka yang sedang dalam dilema membuat keputusan. Especially untuk bakal habis SPM sebulan dari sekarang ..

Aku lebih suka memberikan pengalaman berbanding cara yang mungkin sukar untuk difahami :
Dari kecik, aku ada fokus aku yang tersendiri even kadang tu cita-cita berubah. Sejak umur 10 tahun, aku adalah penggemar .. penggila novel. Cakaplah novel apa yang aku tak baca. Novel Ahadiat Akashah tu, antara novel yang paling banyak aku baca. Kadang tu .. baca banyak kali. Persoalannya kenapa? 

Aku akan baca novel .. baca dan baca, then aku akan tulis sendiri. Tak kira pendek atau panjang .. macam mana bahasa dia .. bla bla bla .. tetap tulis. Nak tulis, bawah pokok .. bawah katil .. atas bumbung .. pun boleh ! Dari situ .. aku punya aim, aku akan jadi penulis novel macam Ahadiat akashah. Even kena marah .. buku tulis cerita tu kena koyak .. kena dengki dengan kawan bagai ... tak kira, aku menulis dari hati. Buatlah apa pun, aku tulis lagi yang lain. Ada juga kawan yang tengok aku tulis, nak follow. Dah follow pun. Dia pun buat jugak. Aku baca jugak cerita dia. Masa tu dalam hati aku kata " aku buat tak ikut sesiapa, jangan iri hati " Macam aku kata, bila kita nak sesuatu dari hati .. kita akan teruskan. Kawan aku buat cerita tak pernah sampai ending. Tapi .. aku tetap teruskan .. teruskan .. sampai hari ni. Sebab aku kenal aku diri aku bahawa aku boleh menulis .. aku minat menulis .. disebabkan perangai aku yang suka sangat berfikir pada setiap benda yang aku nampak.

Bila naik sekolah menengah, start in form 3 .. kaunselor minta jadi pengacara secara tiba-tiba .. dan alhamdulillah, aku dapat buat dengan baik. Dari situ aku kenal bahawa aku mampu untuk bercakap di hadapan audience. Even sejak darjah 6 lagi, aku yakin aku ada kekuatan tentang itu. Hinggalah form 4 dan form 5 .. aku terus .. terus dan terus terpilih untuk jadi pengacara dalam banyak majlis. Banda tu aku baiki .. hinggalah aku berjaya membuatkan audience .. waima pengetua sendiri gelak. Maknanya, aku sudah mula berani membuatkan suasana menjadi fun di situ.

Dari situ .. aku nampak fokus aku untuk menjadi motivator atau psikologist. Macam mana pun, masa tu aim aku masih samar memandangkan aku student sains tulen. Macam mana boleh terjadi aku terjun ke bidang yang akan memusingkan arah aku 360 darjah? Tapi .. kekuatan dan tekad aku tu masih kuat .. cuma, aku tak nampak jalan yang ada untuk aku. Entah macam mana, bila aku tengok peluang lepasan STPM sastera .. termasuklah bidang psikologi dan sebagainya. Dan disitulah aku mengubah langkah aku .. aim aku adalah Form 6 sastera. Tapi, disebabkan aku science student, aku perlu juga struggle untuk SPM. Nak masuk form 6 sastera pun, aku perlu masuk dengan keadaan yang bermaruah, kan?

Tawakal aku .. hanya pada Allah ! Sumpah !!
Family .. tak galakkan aku ke bidang sastera. Katanya susah dapat kerja. Kata kakak aku .. standard kurang. Itu mentaliti kowt. Tapi, minat aku tak terpadam. Aku dengar juga pendapat family .. that why aku apply matriks. Disebabkan fokus matriks aku adalah sains fizikal, jadi .. bio aku abaikan masa SPM. ( sory cikgu kamilan )

Selebihnya .. kekuatan aku hanya pada doa. 
Ya Allah ... sekiranya motivator itu adalah rezeki dan terbaik untuk aku .. berikanlah dengan jalan terbaik. Sekiranya masuk ke matriks itu adalah terbaik untuk aku .. ya, aku redha !

Dapatlah matriks .. redhalah kan ? Masa tu memang ada putus asa, tapi .. langkah perlu diteruskan. Bila dah masuk matriks .. family plak duk push .. jadilah cikgu .. cikgu ... dan cikgu. Applylah UTHM .. dekat ... bla bla bla ... itu asakan family. Aku diam ..

Dalam hati aku kata ... macam mana aku nak memuaskan hati family, dalam masa yang sama aku perlu juga puaskan hati aku. Apply ke UTHM memang tak ada dalam agenda. Menjadi cikgu juga langsung tak ada dalam kamus hidup aku ! Sumpahh !! Entah macam mana aku tergerak mengkaji cos pendidikan teknik vokasional di UTHM .. subjek yang akan diambil .. peluang kerja .. konsep pembelajaran .. bla bla bla .. jadi, sebelum aku apply tuh .. aku dah fokus .. bila aku masuk, aku ambik pengkhususan elektrik elektronik. Dan disebabkan kebanyakan subjek yang dipelajari adalah psikologi, kaunseling, sosiologi .. that why aku pilih cos tu ..

Maka jadilah aku .. pelajar pendidikan.
Masalah yang berlaku adalah .. bila keluar UTHM, sistem pendidikan berubah .. everything change .. dan yang jadi mangsa adalah graduan yang baru keluar ni. Jadi, jangan marah aku meroyan sana sini bila kena campak ke SMK .. ajar subjek tah hape hape .. semua tu di luar jangka dan fokus aku ! Macam mana pun, kerja perlu dilaksanakan semaksimum mungkin kerana itu adalah TANGGUNGJAWAB !

Okeh, buhsan kowt baca pasal aku. Macam puji diri sendiri ek ..?? No, okeh !!!
Orite, alhamdulillah .. segalanya menjalan dengan baik. Life aku .. alhamdulillah smooth saja untuk mencapai tahap yang boleh dikatakan selesa. Dalam otak aku cuma ada ... setiap yang kita buat, dengan redha parents .. insyaAllah .. akan jadi baik, dengan syarat kita ikhlas. 
Ingat balik ... tiada redha Allah, tanpa redha ibu bapa ..

Tapi, perlu diingat .. mereka bukan orang yang memegang masa depan kita. Kita memang menentukan masa depan kita .. tapi, senang kata .. anda sendiri perlu mencari di mana keserasian pilihan anda dan pilihan orang tua anda. Macam aku sendiri .. waktu dalam dilema .. aku pilih pilihan aku .. aku pilih juga pilihan family .. kemudian bertawakal lah. Bukankah Allah Maha Tahu mana yang terbaik untuk kita. So, why must u scared? 

Hinggalah hari ini ... aku ikhlaskan hati :
Pasti ada sebabnya aku jadi cikgu. Allah bagi separuh kepuasan untuk aku .. separuh lagi untuk parents aku. 
Ingatlah, tak ada parents yang ingin lihat anak-anaknya porak peranda. 
Titik !

Jadi, anda dan kita semua fikirlah. Dalam setiap keputusan yang kita ambil, kita tak menanggungnya sendiri. Tidak sekali kali. Selagi keluarga itu hidup .. mereka turut akan menanggung kepayahan itu. Percaya? Tak Percaya ? Tak nak percaya sudah.! Aku bercakap tentang realiti .. bukan benda yang belum aku alami. Fine!



So thanks ..
Wassalam .. 

No comments:

Post a Comment