Tuesday, May 4, 2010

exam , exam...

byk blog kwn2 aku yang aku bc...sume tensen pasal exam. tak dinafikan...sebut je exam...da terbyg tak tido mlm...tensen...sengal2 badn...sgla macam sakit boleh datg...termasukla aku...tak tahu la kenapa...exam ni...aku sunggh mals utk study...ditambh ulcer yang sgt dhsyt hampir 2 mggu...sakit kpla hmpir setiap hari disbbkn ulcer yg sgt sakit...menyebbkn aku hilg selera makan...hilg sgla selera la seng kata...tak boleh tido malm akibt mmpi yang sgt2 mengerikan hampir 2 bulan...and last...aku di landa dmm yang menyebabkn aku study malm exam. that's very nice...


tapi...entah knp, aku tak plak rasa tensen. pada aku...exam...skdar exam. sejak masuk u aku tak prnh fokus untuk dpt dekan ke tidk. akademik just on paper. bukn sejk masuk u....sejk sekolah. Serius. Pada aku...exam...apa result or mrkh exam...aku dah serah pada Allah. Masa study...aku cuma perlukn sedikt ms utk sndiri dn fokus. waktu yang aku selalu guna adalah...pukul 2.00 pagi hingga subuh. memg tu sj waktu study...waktu buat keje...selain waktu tu...memg tak berhasil. apa lagi , bila aku berada di rumah...mcm2 kerja kat rumah aku perlu settle. Semua dah jadi tanggungjawab aku...so...kenalah pndai bagi masa...


bukan suh ikut , kalau aku...spesies study ikut mud. Actually...setiap individu perlu kenal diri sendiri dulu. Mungkin boleh refer ramalan character base on tarikh lahir ke...so boleh la nmpk kelebihn n kelemahan. kelebihn di gunakan utk tampil lebh hebt...n kelemahan digunakan utk memperbaiki diri. that's the point. dalam keadaan ni...dari character tu , kita boleh atur strategi yang baik utk tentukan apa style belajar kita. bukan main jalan je...org hafal kt ikut hafal....org buat nota...kita buat nota...sudhnya...satu pun tak masuk. apa yg pentg adalah style belajar yg kita gunakan adalah bersesuaian dgn diri kita.


ceh...cakp pasl study..mcm la rsult aku elok sgt... tak pun. aku tak dilahirkan hebat dalam belajar. jd aku tak pnh pun mcm nak gle study...klau kuiz n test tu...meniru ke...bnda biasa...dapt 0 pun...still ok lagi. nilai ukuran kejayaan seseorg bukn terletk pada keputusn. Itu prinsip aku sejk dulu. Pada aku...kejayaan seseorg itu adalah...sebyk mn dia mmpu berubh dari -ve kpd +ve. Sbb tu...aku tak pernah care klau stkat dapt 'C'...pd aku tu adat jwb exam. Tapi klau da masuk 'C-' tu da parh la. hehehe...


kesimpulan di sini adalah...teng2 la dgn exam...jgn pressure...jgn tensen. Allah ada bersama hamba-Nya yang sentiasa meminta pada-Nya. usaha....dan tawakal....usaha itu yg mengubah takdir...dan tawakal itu....adalah asas utk redha dengan setiap takdir. itula formula aku.
dan kepada sesiapa yang telah diganggu emosinya oleh aku sepanjng exam ni...aku mohon maaf. semoga anda berada dalm keadaan emosi yang lebih baik. InsyaAllah...aku akan cuba berhenti mnjadi pengganggu. teruk sungguh..hehe.
It's ok...satu hari nnt ble aku xde...pasti akan ada yang rindu untuk diganggu oleh aku.hehe...
chaw...gud nite.

5 mei 2010 - hapy bfday to my fren nurul mahzahidah bt. mazlan.
may Allah always lead u to the best way in ur life...

1 comment: