Saturday, May 22, 2010

~ kembalilah bersatu wahai yang bernama sahabat ~

Hmm...lately ni ramai pulak yang nak bercakap tentang sahabat , kan. Siapa pun tak boleh nak mengelak dari berkata tentangnya. Sama ada kita nak atau tidak , suka atau tidak....kita memang akan lalui satu perhubungn yang di katakan sebagai sahabt. Aku pernah melalui hbgn yang sangt tragis ( bagi aku ) dalam menmpuh hubungn persahabtn. Tiba satu saat , aku mnghapuskan istilah itu dalm dunia aku. Tapi , waktu itu rasional ke aku ? Pastinya tidak. Dalam keadaan marah...kecewa...sedih dan pelbagai rasa , maka pelbagai tindakn yang kt akan ambil. Bagi yang pernah kecewa dgn persahbtn , jgn pernh serik dgn persahabtn. Kegagaln suatu hbgn itu , sebenarnya memberi 1001 hikmah yang terlalu byk.


Aku mngakui kegagaln hbgn persahabtn aku dgn kawn2 lama aku dulu sebenrnya mengajr aku tntang berdikari. Tentang sndiri. Jika anda berani , cubalah sndiri. Ia sagt mnguji kesabarn , ketabhn dan kekuatn jiwa. Bagaimn anda perlu menangs sndiri , bagaimn anda motivate diri sndiri di kala runth ketahnn jiwa , bgmn anda perlu bangun dan berlari semula setelah jath tersungkur beberapa kali....aku yakin , Allah memberi ujian itu pada aku sebb mahu jadikan aku insan yang cukp mengenali kehidupn ini agar aku bisa melaluinya sebgai seorang insan yang hebt menghadapi cabarn jiwa. Dan hari ini , aku benar – benar redha akan perginya 3 orang yang aku kenal mereka sebagai sahabt. Ya...mereka sahabt aku waktu dulu. Bukan kini. Seorang sahabt itu , perlu ada kesesuaian dan keseragamn dari aspek pembawaan jiwa dan character , jika tidak ... percayalah hbgn itu mgkin tidak akan berjaya. Jika tidak , mana mungkin dalam Islam ada mengatakan , sahabt kita adalah diri kita. Betul tak ? Hari ini , aku masih mengikuti prkmbangn 3 orang sahabt aku dulu...dan jelas , mereka memg bukn sprti yang aku kenal dulu. Allah sudh tahu apa yang bakal berlaku. Mungkin kerana itu Allah jauhkan aku dari hati mereka. Hari ini , aku benar – benar bersyukur. Tiada lagi air mata tatkala mengenang mereka.



Dari dulu , kini dan seterusnya mungkin akan datg aku amat dan amat memerlukan seorang sahabat yang banyk mengingtkan aku di kala aku leka dgn dunia. Aku perlukan seorg sahabt yang dapt membawa aku mengingati akhirat agar tiada langkah yang terlalu jauh terpesong. Aku amat memerlukan sahabat yang dapt bersama – sama aku muhasabh diri dalm mghitung kesilapan demi kesilapan yang menghambat langkah kehidupan. Kerana itu...aku boleh berkawn dn berteman dgn siapa saja .... tapi bukan sahabt. Untuk sahabt yang selalu dan sentiasa di hati aku...terima kasih yang tidk terhngga kerana masih bersama aku dn menerima baik dan buruk aku. Terima kasih buat Cikgu Zaharah , Ahmad Hisyamudin dan Nur Atikah Razali.




Lagu kembali bersatu dalm post aku b4 ni merupakan lagu yang amat aku suka sejak sekolah lagi. Dia ada sentimental value yang tersndiri. Walaupun sejak kecewa dgn kawn2 aku dulu , aku tak penh lagi buka lagu2 berkaitn sahabt , tapi aku tak mampu menipu diri sndiri bahawa aku sgt menghrgai satu hbgn yang di katakan persahabtn. Setelah hampir 4 tahun , barulah aku bukakan hati aku semula utk sebuah persahbtn. Walaupun utk melaluinya semula perlu menmpuh denai yang sgt berduri , tapi ... jika kita tahu di mana durinya pasti kita akan berjaya melaluinya.


Wahai mereka yang sedang melalui apa yang pernah aku lalui suatu waktu dulu , belajarlah utk redha dan ikhlas pada setiap ketetapn. Dendam , istilah serik pada sesuatu yang fitrah....menghapuskan kewujudan sebuah kebaikan...tidak lain hanya akan menmbh siksa di hati. Kita mungkin boleh kata...’ aku boleh hidup tanpa kawan – kawan’ ...atau...’ aku dah biasa sndiri’.....seorang yang tidk sakit jiwanya tidak akan keluarkan perkataan sprti itu. Mana aku tahu ? Kan aku pernah lalui dulu. Aku adalah manusia yang terlalu mengagungkan perkataan itu....’ aku tak mati tak de kawan’...’ aku boleh survive tanpa kawan...’ tapi .... kekosongn jiwa itu hanya Allah saja yang tahu. Ingtlah wahai teman yang luka , sahabat itu fitrah hidup manusia. Jangan membuat satu conclusion terhadap semua umat manusia , lantaran kecewa dengn sebahagian mereka. Itu tidk berlaku adil maknanya. Anda wajar utk bersahabt seadanya , bersederhana lah...tapi jgn sesekali menghapuskan perkataan itu dari kamus hidup anda. Anda hanya akan menambh kesakitn dlam jiwa.


Bagi teman – teman aku yang mungkin kini sedang di landa pelbagai komplikasi hbgn persahabtn dgn sahabt anda...sebaik nya ambillah jalan penyelesaian yang terbaik. Jika hbgn itu keruh di sebabkan oleh seorang lelaki yang sudh di punyai oleh teman anda, maka rasionallah pada hati anda. Adakah perlu di rebut lelaki tersebut , sedgkan hati dia milik org lain. Jangn di layn rasa itu , kerana semakin lama jiwa akan semakin kosong...dan bisikan – bisikan syaitan akan mengusai dri anda. Jika memg jdoh tidk di takdirkan dia utk kita , apa pun kita lakukan , tetap tidk akan ke mana. Maka , peliharalah diri dan nilai permpuan dalm diri kita. Jangn sampai di label dengn label yang kurang enak di dengar.


Dan jika persahabtn itu keruh oleh hilangnya penghormatn...maka bermohon maaf dan memaafkan lah. Walaupun bukn mudh utk mengubat hati yang luka...tapi mohonlah maaf. Sekurang- kurangnya sudh menggambrkan keikhlasn anda utk meneruskn persahbtn dgnnya. Walaupun kata maaf itu di ucapkan secara terbuka....atau secara derect. Tapi , perlulah difahami .... jika menusuk tikaman hanya sekali , mgkin lukanya akan lebih mudah utk pulih kembali. Tapi bagaiman jika tikaman itu beberapa kali...? Untung badan , selamat .... kalau tidak , selamat jalan ke alam barzakh. Jika selamat , pasti kesannya amat dalam , kan. Pasti parutnya ada. Itulah analoginya. Jika hati seseorg itu luka hingga meninggalkan kesan , mungkin ke utk dia melupakn incident tersebut sdgkn sakit tikamn utk masih terasa lagi. Jadi , relakan dia hadir sebgai teman saja dlm hidup kita. Mungkin kita tidk tahu di mana salah kita....mungkin juga kita tidk pernh berniat utk meninggalkannya , tapi bagaimana jika tindakn kita itu mndorong utk di tinggalkn....? Tanyala diri anda sndri. Apa pun yang boleh aku katakan....belajarlah menerima dan redha dgn setiap keadaan yang jadi. Jika tidk mampu utk ters bersahbt , cukuplah sekadr teman. Asalkan , tidk bermusuhn.






Aku cukup terkesn dengn satu rangkap dalam lagu kembali bersatu tu :

Say Assalamualaikum but deep down they really hate me
In their eyes I can see the distrust and honestly
Just tell me what you want and let your heart be free’


Kata Dr. Fadhilah Kamsah , apa yang tersirat di hati akan di pancarkan oleh satu aura terhadap orang di

sekitar kita. Jika di hati kita –ve , walaupun kita tersenyum dan cuba berlagak seprti biasa , sedarlah org yang

menerima mampu membaca apa yang tersirat di hati anda. Bagi aku , ya…aku boleh melihat

…kalau senyuman teman aku itu ikhlas atau tidk. 1000 kali dia kata tidk ada apa yang berlaku , tapi aku tahu

apa yang tersirt. Dan aku , takkan bercakp dgn teman aku itu , selagi mana aku tak rasakan reaksinya

normal. Jadi , belajarlah berterus terang. Belajarlah menegur jika ada yang tidk enak di pandang mata.

Jangnlah berpura – pura senang sedgkan hati mengutuk di belakg. Mungkin bagi aku bukan satu masalah

besar sbb aku tinggl bersma keluarga. Tapi bagaimana dgn teman – teman aku yang tinggal serumah dengn

teman yang lain ? Adakah tenang suasana dalm rumah andaa jika ada rasa yang tidk enak di benak anda.

Jika itu terjadi , maka timbullah istilah pindah randah , tidk bertegur sapa , bermasam muka n tah apa – apa

lagi masalh. Maka berbincanglah dngn teman serumah. Kerana itu adalah yang terbaik. Siapa lagi lah yang

anda ada ketika di rantau jika bukn teman anda. Maka , hargailah teman di sisi. Jika hanya teman

yang anda benci sgt2 yang tinggal ketika anda dalm keadaan sangt kritikal , dgn siapa lagi utk anda minta

tolong jika bukan dia…? Jadi berpadalah dlm membenci.


Jangn terlalu mengutuk , kerana satu waktu , anda akan amat memerluknnya. Waktu senang memang boleh

kata pe je , waktu sush …? Beringtlah ketika mengeluarkan kata – kata ketika senang , di takuti memakan

diri di waktu susah nanti. Dan ingatlah teman di sisi di kala sush , jgn kerana kesilapn yang kecil oleh teman

tadi , maka langsung di buang segala kebajikan di kala senang.


Post aku kali ini , benar – benar berharap agar teman – teman aku kembalilah bersatu. Bukan utk aku ….

tapi utk teman di sisi mereka. Hentikanlah segala punca pertelingkhn. Hentikan anasir – anasir yang

memutskn persaudaraan. Jgn bercakp tentang silaturrahim , jika kita membawa kepada putusnya sebuah

silaturrahim. Walaupun masih ada sisa kecewa dalm hati aku , di waktu aku berselisih dengan beberapa org

temn , teman yang prnah aku nasihati , yang pernah cuba aku pertahnkan sewaktu dia berselisih dgn teman

yang lain…turt sama ‘membahasakan’ aku …. Aku ingt sampai hari ini post dia di facebook …..’

harap je pandai , tapi tak pkai otak ‘….terima kasih kerana puji aku pandai. Tapi kalau tak pakai otak ,

mana mungkin aku buat tndakn yang aku buat. Tapi tak apalah…itulah yang di panggil jalan – jalan dalam

kehidupan. Macam – macam ragam manusia yang akan kita jumpa. Jadi , belajarlah utk terima.


Kepada semua yang merasakan dirinya mampu menjadi seorang sahabt , maka hari ini bersatulah kembali

dengn teman – teman di sisi anda. Belajarlah utk menerima…belajar utk redha dengn setiap yang berlaku.

Kerana aku juga sedang mencuba dan terus mencuba utk menerima sahabt lama aku mnjadi kawan dn

teman. Bukan musuh…












1 comment: