Wednesday, June 2, 2010

Apa kaitan Malaysia dengan Israel..???

Siapa pun tahu siapa Israel .. baru tak barula...aku dengar tentang Israel di Malaysia. Terdetik di hati aku ... sejauhmana kedudukan Israel di Malaysia..? Di sini , aku tak ambil mana - mana fakta dari mana - mana paper sebb aku cuba bersikap neutral walaupun hakikatnya aku memang pro-sebuah parti politik di Malaysia iaitu Parti Islam Se-Malaysia ( PAS ). Justeru , aku mengumpul fakta dari sebuah webside - Wikipedia Ensiklopedia Bebas.



Saham 31 % Pantai Holding Berhad telah dijual kepada Parkways Holdings Limited iaitu syarikat milik pelobi Zionis bernama Richard C Blum. Pantai mempunyai 6 buah hospital swasta di Malaysia iaitu Kuala Lumpur, Cheras, Klang,Ipoh, Pulau Pinang dan Batu Pahat. [18]


Syarikat MITV milik Israel di Singapura memenangi lesen penyediaan 3G di Malaysia. MITV mengalahkan syarikat lain yang lebih layak seperti DiGi. 5 % saham Telekom Malaysia dijual kepada Temasek Holdings. Sistem keselamatan dan ketenteraan Singapura adalah kembar Siam dengan ketenteraan Israel. [19]


Konvoi Malaysia turut terlibat dalamViva Palestina pergi ke Gaza pada 2009 . Datin Seri Rosmah Mansur telah menghubungi Susan Mubarak di Mesir bagi membebaskan peserta Viva Palestin dari Malaysia.


Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mahfuz Omar mempertikaikan kewajaran Datuk Seri Najib Tun Razak melantik firma konsultan komunikasi APCO Worldwide untuk mempromosikan nama dan jenama Malaysia. Anwar mahu Najib menjelaskan kaitan antara 1Malaysia dengan One Israel . Tuduhan Anwar itu boleh menyebabkan Anwar digantung selama setahun kerana memfitnah.[20][21]







Laman web Chegu Badrul Hisham Shahrin mempersoalkan Asiasoft (M) Sdn. Bhd. (no. Syarikat : 150529-H) berpangkalan di Singapura yang mendapat tender RM42 juta. Beliau curiga maklumat keselamatan, pertahanan dan data sulit PDRM akan terlepas kepada ‘programmer’ tentera Israel. Izhak David Naskar memegang pasport Israel bernombor 10902695 itu masih lagi warganegara Israel. Beliau adalah pakar komputer dan telah memenangi anugerah daripada Kementerian Pertahanan Israel. Beliau membina sistem risikan berteknologi tinggi untuk pasukan pertahanan Israel sekitar 1970 hingga 1987. Seorang lagi ialah yang membina sistem komunikasi PDRM ialah Ido Sccheschter yang memegang pasport Israel bernombor 56626252. Beliau masih lagi seorang tentera Israel yang sah bukannya tentera pencen.[22] Pada 6 April 2010, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan meminta Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan bukti bahawa ejen Israel wujud dalam PDRM.[23][24].


Pada 13 April 2010,Datuk Wira Abu Seman Yusop menjelaskan di Parlimen bahawa kesemua pekerja yang terlibat dalam pembangunan projek "Police Reporting System" (PRS) PDRM terdiri daripada warga tempatan kecuali seorang warga India.Fasa 1 dan Fasa 2 oleh Sapura System Sdn Bhd (SSSB) .Fasa 3 oleh Masterplan Consulting Sdn Bhd (MPC) yang melantik subkontraktor iaitu Asiasoft (M) Sdn Bhd. 70 % saham syarikat ini dimiliki rakyat Malaysia dan bakinya dimiliki Asiasoft (S) Pte Ltd. Selepas Ogos 2007, 100 % saham milik Asiasoft (S) Pte Ltd telah diambil alih oleh Asiasoft Global Pte Ltd yang berdaftar di Singapura dan bukannya di Tel Aviv, Israel. Asiasoft Global Pte Ltd dimiliki seorang rakyat Singapura iaitu Toh Kian Hong (49 %) dan Top Image Systems Ltd (TIS) (51 %).Dua daripada anggota lembaga pengarahnya adalah rakyat Israel. Fasa 3 telah disiapkan pada Oktober 2006, sebelum penstrukturan. Selepas siasatan, subkontraktor Asiasoft (M) Sdn Bhd ditamatkan pada 31 Dis 2008.



dari fakta berikut , maka aku mencari penjelasan yang lebih konkrit menurut pandangan dari sisi Islam :

Isu APCO merupakan satu isu yang cukup sensitif. Mahasiswa perlu memandang isu ini sebagai perkara aulawiyyat yang perlu dikaji dan diteliti dari aspek politik dan juga keagamaan. Secara realitinya, Israel merupakan sebuah negara yang dikenali sebagai negara haram yang melakukan kezaliman terhadap umat Islam palestin secara khusus dan berusaha sedaya-upaya untuk menakluki seluruh negara umat Islam.


2. Para ulama telah membahaskan hukum bekerjasama dalam kitab-kitab mereka secara panjang lebar. Dalam al-Quran telah termaktub satu ayat yang jelas menyatakan bahawa kaum yahudi tidak akan berdiam diri dan redha dengan umat Islam sehinggalah umat Islam mengikut telunjuk mereka. Cuba fikir apa akan terjadi sekiranya kita sendiri memberikan ruang kepada mereka untuk menasihati kita?


3. Saya di sini tidak berhajat untuk memuatkan dalil-dalil secara khusus dalam masalah ini. Cuma apa yang ingin saya bawakan di sini ialah fatwa yang telah dikeluarkan oleh para ulama pada zaman ini. Untuk pengetahuan pembaca yang dikasihi sekalian, ulama al-azhar sekitar tahun 60 an atau 70 an melalui majma buhuth telah mengeluarkan fatwa mengharamkan sebarang perdamaian dan kerjasama dengan Israel. Ulama-ulama tersebut adalah:

a. Allamah As-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf Mufti Mesir terdahulu.
b. Allamah As-Syeikh Isa Manun As-Syafei
c. Allamah As-Syeikh Mahmud Syaltut al-Hanafi
d.Allamah As-Syeikh Muhammad At-Thonikhi al-Maliki
e.Allamah As-Syeikh Muhammad Abdul Latif as-Subki al-Hanbali


4. Secara ringkasnya perkara tersebut adalah HARAM berdasarkan perkara-perkara berikut:

a. Mengiktiraf penindasan dan kezaliman Israel terhadap Palestin.
b.Memberikan kekuatan kepada Israel
c.Mengetepikan arahan Allah untuk membalas setiap kezaliman yang berlaku.


5.Akhir sekali, diharapkan agar kita berhati-hati dengan mainan politik Israel dan sentiasa mengambil cakna tentang apa yang berlaku sekitar isu umat Islam. wallahua'lam.

Rujukan :

Fatawa Syaazah oleh Imam Yusuf Al-Qaradawi
Dar As-Syuruq
Cetakan 2010.

Saudara Khairul Anwar Ismail
Fellow Markaz Pengumpulan Kajian & Hasilan Penyelidikan (MANHAL PMRAM)


aku tak mahu berbincang dari sisi politik di Malaysia tapi dalam ertikata politik yang sebenar kerana politik itu adalah komponen di dalam Islam. Politik itu adalah kaedah dan cara susun atur umat Islam di dalam sebuah negara. Maka melihatlah dengan mata hati sebagai seorang Muslim..bukan sebagai seorang yang hanya meliht kepentingn hari ini yang belum tentu ganjaran baiknya pada akan datang namun , sudh melihat keburuknnya pada masa depan. Jangan terus menjadi umat Islam yang di permainkan dengn mengatakan...' kita mana tahu agenda sebenarnya...' tapi pengalaman , mampu meramalkn agenda. Termaktub di dalam al-Quran , kaum Yahudi adalah kaum yang di laknat oleh Allah...maka adakah wajar kita umat Islam berjabat tangan dengan mereka...????? tanyalah iman kita semua. di situ pasti ada jawapannya...









No comments:

Post a Comment