Monday, June 28, 2010

tudung dan aurat perempuan



Hari ni aku tertarik utk cerita tentang tudung. Semestinya ia fokus kepada insan yang bernama perempuan dan muslim. Lately , banyk sangt fesyen tudung. Tebal...jarang...besar...kecik...keras n lembut pun ada. Tapi persoalannya...untuk apa bertudung..? nak tutp kepala sebb panas ke...? atau ...fesyen terbaru dan masa kini...? atau...nmpk cam ayu2 gitu bila pakai tudung...? atau juga...tudung adalah wajib utk menutup aurat..? so...di mana pilihan sang wanita itu memilih tudung sebagai satu daripada pemakaiannya..


Okey...cuba kita pandang2...jeling2...jangan orang lain dulu. Pandang diri kita dulu wahai wanita. Tanya hati kita....kenapa kita bertudung..? Sekarang ni....selalu tak tengok perempuan tu sekejap dia bertudung...sekejap tak. Jangan tengok artis. Artis is artislah...diorang memang kuat berlakon. Yang biasa , biasa je. Mungkin kawan kita ke...cuba tanya mereka. Adakah mereka tak tahu memakai tudung dengan sempurna itu wajib...? Adakah mereka tidak tahu di mana aurat seorang wanita itu...???? Jika mereka tahu...adakah mereka sedang menghalalkan yang haram...??? Astaghfirullahal’zim....semoga aku terhindar dari perbuatan dan niat seperti itu.







Mari kita sama – sama check :


Dalam Surah An-Nur ayat 31 , maksudnya :


31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka….." sehingga akhir terjemahan ayat ini.



Kan...sudah tertulis dalam Al-Quran tentang kewajipan bertudung. ’ hendaklah menutup belahan leher dengan tudung’ Siapa saja yang bernama Muslim tentu saja tahu kan. Kenapa perlu diingkari kewajipan yang amat mudah itu sedangkan banyak lagi kewajipan – kewajipan yang mungkin lebih berat untuk dilaksanakan.



Apabila hilang rasa aurat dalam diri seorang wanita itu...maka tidak akan timbul rasa malu dalam diri mereka untuk melakukan apa saja menurut kehendak nafsu di hadapan khalayak. Cubalah kan...kita yang perempuan ni pakai tudung elok...pakaian pun tak ketat sangat...nak , nak lagi yang berstoking....adakalanya mereka ini pun ber’couple’....adakalanya mereka juga keluar ’dating’ ..... tapi , tergamak ke mereka berpeluk dengan pasangan di hadapan khalayak..? Mungkin tidak. Buat masa ni... saya tak pernah jumpa lagi.



Okey..bukanlah nak kata dah elok pakai tudung boleh buat maksiat yang lain. Kalau yang di namakan dosa...salah tetap salah...dan hukum tetap dosa. Tapi sekurang - kurangnya , dengan menjaga satu perkara...akan terlindung perkara yang lain...tidak banyak , sedikit pun memadai.



Kita tengok yang lain :

Seterusnya, Allah Ta’ala turut menegaskan lagi mengenai kewajipan ini dalam Al-Qur’an Al-Karim menerusi ayat 59 Surah al-Ahzab yang bermaksud:

"Wahai nabi (Muhammad), suruhlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman agar melabuhkan jilbab (pakaian bagi menutup seluruh tubuh) mereka (semasa mereka keluar), cara yang demikian itu lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani (terhadap dosa kamu di masa lalu)."



Seterusnya , soal melabuhkan jilbab. Aku bukanlah ahli dalam memperkatakan soal aurat kerana aku sendiri tidak terlalu sempurna menjaga aurat. Tapi , post ini adalah peringatan buat aku dan semua. Untuk menulis post ini , aku perlu cari dan kaji sedikit apa yang berkaitan dengan aurat. So far...di situ juga aku memperoleh ilmu dan ingin aku kongsikan bersama semua.



Baiklah , menurut pengalaman aku...mengikut nasihat dari orang2 yang selayaknya...bertudung melepasi bahagian dada , dan berpakaian longgar tanpa memperlihatkan bentuk tubuh yang sebenar itu memadai untuk memelihara aurat yang paling minimum. Dan adalah lebih baik lagi jika wanita itu menggunakan tudung yang lebih labuh..berstoking...menggunakan stokintangan...that is much betterla kan



.

indah seorang wanita itu terletak pada pakaian dan pekertinya..



Jadi , buat mereka yang sederhana...buat mereka yang memang jenis pakai ketat – ketat , mantap dan sentap tu...ingat – ingatlah semula siapa diri kita. Kita adalah identiti kita. Identiti kita adalah identiti seorang muslim.



Marilah kita perlahan – lahan berubah kepada yang lebih baik. Kita mungkin tidak mengunjungi usrah – usrah para muslimat...mungkin tidak juga lahir dari keluarga yang menitik beratkan soal aurat...tapi , manusia itu punya akal. Kita boleh fikir...boleh bezakan mana baik...mana buruk. Kan berfikir sebelum melakukan sesuatu itu adalah langkah yang bijak.



Kenapa perlu di tonjolkan aset yang ada dalam diri kita...? Bukankah di simpan untuk yang berhak itu lebih baik..Kita beri peluang untuk mana – mana lelaki menikmati pemandangan indah susuk tubuuh kita....tapi mengapa marah bila mereka lihat...???


’ i tak suka dia. Dia tu scanner. Boleh plak dia sentuh – sentuh i...’


Kita bagi free...siapa yang tak nak...??? Tanya sape je lah. Aku pun nak jugak. Tapi percayalah , lelaki jadi makin nakal...kemudian makin jahat pada kita...bila kita izinkan semua tu berlaku.


Ada juga orang kata :


’dia tu pakai baju kurung , pakai tudung...kena rogol gak...’


Kat sini , aku kadang – kadang terfikir. Berapa banyak pakai baju kurung betul – betul tutup aurat. Kebanyakan baju kurung , kain nipis....kalau kena warna cerah...bukan main jarangnya. Mungkin ada yang sensitif...dia akan buat apa saja asalkan aurat terjaga. Apa lagi bila kita pakai tudung tak jatuh bawah dada...serupa tak tutup aurat. Jadi , jangan ingat pakai baju kurung...pakai tudung tapi tak sempurna tu sudah menutup aurat. Pernah dengar perempuan yang baik – baik...yang tutup aurat elok...kena rogol...? Aku belum dengar buat masa ni.



Mungkinlah...aku penah jugak dengar...aurat dah elok...tapi tiba – tiba mengandung tak sangaja...macam mana pulak tu...? Jangan salahkan cara dia berpakaian. Cara dia berpakaian dah cukup elok dah..dah cukup menjaga identiti sebagai muslimah..tapi , dia gagal mengawal godaan nafsu. Jangan main – main dengan nafsu. Jadi kita....janganlah tengok dia macam tu , kita yang tak tutup aurat ni kata....:


’ aku yang tak tutup aurat ni pun tak buat benda keji tu...aku lagi baik dari dia. Konon tutup aurat...tapi buat tak senonoh..baik tak payah tutup aurat..’


Tapi berkatalah dalam hati dan jiwa kita...:


’ bagusnya kalau aku mampu tutup aurat seperti dia dan dapat mengawal nafsu seperti aku..mesti aku akan jadi lebih baik...’


Bukankah itu kata – kata motivasi sebagai pembangkit hati dan jiwa kita untuk menjadi lebih baik. Jadi...fikirkanlah...


Semoga Allah sentiasa membuka jalan kebenaran buat kita semua.


Wassalam..






No comments:

Post a Comment