Saturday, June 11, 2011

~ aku bukan anti-duit okeh ... ~

Assalamualaikum ...
wat up semua
hari ni tak nak sambung kisah dulu tuh.
nak story benda lain ..

Okeh, actually .. tadi aku baru jumpa dengan org yang aku dah tercari-cari sejak habis matrik. Bukanlah jumpa face to face .. cuma aku dapat tengok prkembangn dia je. Tu pun cuma sampai 2009. lepas tuh dia lesap entah mn ... tak minat nak tahu. hahahahaha ..

Aku jumpa blog dia. Dan blog dia cerita tentang life dia yang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangat passion dengan duit dan dia bgtahu betapa borosnya life dia. Wat ever lah. Cuma dalam hati aku terdetik ... alhamdulillah .. aku tak pernah jatuh hati dengan dia sebab aku hampir jatuh hati dengan dia dulu.

okeh ... tentang tajuk di atas. All about Money okeh. Aku pernah remove sorang fren dari frenlist fb aku sebab dia terlalu taksub dengan duit. Keje dia ... upload gambar susun duit bertimbun-timbun ... baring atas katil ... tabur duit atas badan ... apsal ko tak nak baring atas kubur then tabur duit??? Sebab ko cuma ingat duit itu untuk dunia .. tapi ko tak pernah nak sediakan duit untuk saham ke akhirat. is it true, right ...???



Ramai gak la orang yang bercakap dengan aku ... cakap tentang duit .. then espect aku anti-duit. Is it not me. Tak payah kot nak ceramah aku cakap tentang duit. Semua orang tahu kepentingan duit di zaman sekarang ni. Keterdesakan duit itu kadang-kadang kala menyebabkan individu salah tingkah ... dari blog kawan aku ... dia kata .. yang kaya bertambah kaya .. yang miskin bertambah miskin. Tapi adakah si kaya pernah terfikir ... yang miskin itu adalah tanggungjawab dia ...?? Sila sediakan jawapan kat akhirat nanti ya. Duit tu dia punya ke ...?? Berbalik kepada iman. Duit itu milik Allah. Allah bagi pinjam kejap je la. Janganla nak belagak sangat cakap orang miskin tak de effort nak mengubah life dia.

Duit itu penting .. tapi jangan terlalu dipentingkan. Duit itu perlu jadi hamba kita, bukan kita jadi hamba duit. Kekayaan itu di tuntut juga ... tapi jangan terlalu dibanggakan. Ingatlah ... orang yang miskin dengan keimanan dia pada Allah .. disertakan sikap sabar setelah keras berusaha .. lebih dulu masuk syurga berbanding u yang kaya .. tapi tak ingat akhirat. Dunia kejap je. Tak yah nak excited sangat.

Kita selalu terfikir nak jadi kaya. Banyak duit. Boleh beli itu ini. Tapi pernah tak kita terfikir .. semakin banyak duit kita .. semakin banyak tanggungjawab kita. Ingat tak janji kita .... hidup dan mati hanya untuk Allah. Segala apa yang kita lakukan di atas muka bumi ini akan kita jadikan sebagai ibadah. Di akhirat nanti .. akan ditanya .. ke mana kita gunakan duit untuk agama Allah ..?? adakah dengan hanya bersedekah di rumah anak yatim dapat memperkukuh agama Allah di atas muka bumi ini ..??? fikirkan sesuatu. Sedekah memang bagus. Sangat bagus. Tapi hendak kita tanya hati kita ... sejauh mana kita ikhlas bersedekah...?? Untuk semua itu .. berhati-hatilah dengan duit. Ia boleh membawa kita kepada syurga .. tapi tergelincir sikit ... ia lebih mudah membawa kita ke neraka.





Siapa pula kata kaya tak bagus. Bagus .. apa lagi bila kaya, kita gunakan duit itu betul di atas jalan Allah ... kita bantu orang-orang miskin. Kita perlukan orang islam yang kaya .. yang berharta untuk buktikan Islam itu tidak pernah membenci kekayaan. Malah .. kekayaan yang di tuntut oleh Islam itu lebih berkat. Dengan zakat .. sedekah ... semua itu yakinlah. Rezeki dari Allah untuk sama-sama dinikmati oleh mereka yang kurang bernasib baik. Tapi .. nak kaya tu kaya lah .. kaya dengan usaha yang keras. Kaya dengan kau tahu erti kesusahan. Kaya dengan kau pernah melalui jatuh dan bangun. Kaya dengan kau tak tidur malam. Kerana dengan kaya yang sebegitu membuatkan kita seorang yang kuat. Membuatkan kita seorang yang begitu menghargai rezeki. Membuatkan kita tidak pernah lupa rezeki itu dari Allah. Membuatkan kita ... seorang yang tahu maknanya bersederhana.

Sama ada terima ke tak ... tak tawuu lah. Tapi itulah aku. Adakah aku pasrah je .. bakal bergelar pekerja makan gaji ...??? ayah aku pekerja makan gaji. perlu ke aku nak memandang rendah pada pekerja makan gaji sedangkan selama hari ini aku hidup dengan hasil duit makan gaji ayah aku. Tak lah besar. Tapi rezeki itu milik Allah .. selagi yakin berkat itu ada .. rezeki itu ada di mana-mana. Adakah aku nak kata .. cukuplah gaji RM 2000 lebih ...

Ingatlah ... siapa pun menuntut wang yang besar. Tapi .. muhasabah diri kembali. Niat untuk dapat duit itu. Jika untuk mencukupkan keperluan dunia .. sampai mati pun tak kan cukup. Tapi jika jalan mendapatkan duit yang besar itu ... penuh dengan keberkatan .. penuh dengan kebajikan ... tidak ada erti tidak cukup ... melainkan syukur. Belajarlah hidup dalam kesederhanaan bukan berbangga hidup dengan keborosan. Itu adalah jalan paling mudah syaitan menyesatkan manusia.

sekian saja, wassalam ...



No comments:

Post a Comment